۰ نفر
۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

برجام حاکمیتی، برجام جناحی

روح‌الله جمعه‌ای
برجام حاکمیتی، برجام جناحی

برجام به عنوان یک سند بین المللی توانسته است ظرفیت های جدیدی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورد.

علاوه بر خروج ایران از بند ۷ منشور سازمان ملل و موارد متعددی از جمله آزادسازی مقادری قابل توجهی از دارایی های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف،زمینه همکاری های نظامی با روسیه در نبرد با داعشیان در سوریه و همچنین زمینه عقد قرارداد راهبردی با چین را فراهم کرده است و آنچه امروز درباره برجام بیان می شود معطوف به عهد شکنی آمریکا به عنوان طرف موثر این سند بین المللی است که در داخل کشور دو برجام را ایجاد کرده است.

برجام معتبر و رسمی همان برجام حاکمیتی است که نظام با رهبری داهیانه و دوراندیشانه مقام معظم رهبری همچنان مصلحت مردم و کشور را در بقای آن می دانند و در چارچوب همین برجام حاکمیتی درصدد تبدیل ماهرانه تهدیدات به فرصتهای نوین و سرنوشت ساز هستند. برجام حاکمیتی توانسته است #اجماع جهانی پیش از برجام علیه ایران را به اجماع جهانی علیه عهدشکنی آمریکا تبدیل کند و هژمونی آمریکا را در نظام تک قطبی سلطه به چالش بکشد و بر اساس همین برجام افق روشن و واقع گرایانه ای را در همکاری های بین المللی برای ایران بگشاید.

در مقابل برجام حاکمیتی، شاهد برجام جناحی هستیم، در این برجام صرفا منافع باندی و جریانی معیار و ملاک ارزیابی می باشد و مصالح عمومی و حق الناس به مصالح جناحی و حق الباند تنزل یافته است. در این نوع برجام فرصت ها تبدیل به تهدید شده و در یک تناقض شعاری و گفتاری، تصمیمات آمریکا معیار و شاقول سنجش موفقیت و عدم موفقیت برجام قرار می گیرد. برجام جناحی در دو قواره افراطی و تفریطی، سهمگین ترین لطمات را به منافع ملی وارد کرده است و بیش از آنکه معطوف به واقعیات فنی و کارشناسانه برجام باشد به تمایلات جریانی و جناحی گرایش دارد.

در هر حال برجام مانند همه توافقنامه های بین المللی دارای مزایا و معایبی است که اولا باید اقتضائات زمان امضا را درنظر گرفت و ثانیا تلاش کرد از کوچکترین مزایای آن به بهترین شیوه بهره برد و چنانچه معایب آن بر مزایای آن پیشی گرفت باز هم بنا به اقتضائات زمان و بر اساس منافع ملی، نه مصالح جناحی تصمیم منطقی و عقلانی گرفت. در حال حاضر برجام حاکمیتی برای عموم مردم و کارشناسان و سایر کشورها و نظامات بین الملل سندیت دارد و میزان پایبندی به منافع ملی از سوی کنشگران، نسبت به برجام از همین منظر مورد ارزیابی و قضاوت قرار می گیرد.

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده . ۳۰ تیر ۱۳۹۹
۳۱۰ ۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1412537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =