اظهارات مهم ربیعی درباره کاهش قیمت دلار، سفر نخست وزیر عراق به ایران، حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز و ...

سخنگوی دولت توسعه همکاری با همسایگان سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران دانست ‌و گفت: بدنبال تعمیق روابط با بغداد هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، علی ربیعی، سخنگوی دولت، امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان آخرین مواضع دولت درباره مسائل روز داخلی و خارجی پرداخت  و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع)؛ با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران گفت: امروز سفر نخست وزیر عراق تهران را داریم و میزبان آقای الکاظمی هستیم و امیدواریم گفت و گوهای سازنده و موثری با هدف تعمیق روابط دو کشور داشته باشیم و به خوبی بتوانیم چارچوب‌های کاری آینده‌مان را ترسیم و همکاری‌هایی که در طول سالهای گذشته دو ملت با فرهنگ مشترک با هم داشتند را بیش از گذشته تعمیق بخشیم.

>>>بیشتر بخوانید

واکنش علی ربیعی به ادعای نقش داشتن سعید حجاریان در واردات گندم

 وی ضمن خیر مقدم به الکاظمی و هیات همراه وی افزود: ایشان در شرایطی وارد کشور می‌شوند که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است و توسعه همه جانبه و ارتباط موثر با همسایگان از اولویت‌های اصلی دولت در این سال‌هاست.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و ایسنا بخوانید؛

*{ با اشاره به دو مصوبه هیات دولت در هفته اخیر}: پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم در هیات وزیران مصوب شد، به این معنا که کلیه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. البته ۱۰۰ درصد سرانه خدمات درمانی را باید پرداخت کنند.  این طرح علاوه بر کار انسان‌دوستانه موجب درمان به موقع اتباع خارجی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

*{ با اشاره به تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری در دولت}: از دیگر مصوبات ما همین سند بوده است و ضرورت آمادگی لازم برای گسترش گردشگری حتی در شرایطی که کرونا این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده است، را مورد توجه قرار دادیم.

* در جلسات پی‌درپی دولت موضوع بازار هم مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه منحنی ارز در حال پایین آمدن است و این در نتیجه تلاشهای بانک مرکزی برای بازگشت ارز به قیمت واقعی خود است و در زمینه بازگشت ارزهایمان به کشور هم اقدامات مناسبی از سوی وزارت خارجه و اقتصاد انجام شده است.

* در کنار عامل‌های اقتصادی و تحریم ها در مورد بالا رفتن قیمت ارز، فشار روانی که در این زمینه وجود داشت و کارهایی که سودجویان و بدخواهان دنبال می‌کردند هم تاثیر داشت. قیمت واقعی ارز بسیار کمتر از قیمتی است که امروز در بازار است و این افزایش قیمت مصنوعی و ناپایدار است و هم طرف عرضه و هم تقاضا این را در بازار نشان می‌دهد.

* بالابردن تولید داخلی نه تنها تقاضای ارز را کاهش داده که به پایین آمدن قیمت‌های کالاها هم کمک می‌کند. انتظارات افزایش قیمت ارز و پیگیری ایجاد جو روانی درباره آن از سوی رسانه‌های خارجی و فضای مجازی سبب می‌شد که مردم پول‌های ریز و خرد خود را هم به سمت این بازار ببرند.


* در همان زمان افزایش نرخ ارز هم قیمت‌های ارز و دیناری که در سایت‌ها و فضاهای مجازی اعلام می شد این گونه نبود و خریدار و دانشجو هیچ‌کدام از این وضعیت راضی نبودند.

 * در صحنه خارجی هم تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت.  

* خوشبختانه رفتار بهداشتی مردم بهتر شده است، نباید با افزایش و کاهش مرگ و میر رفتار مردم تغییر کند، بلکه این رفتار برای مدت طولانی باید تداوم داشته باشد.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم}: مراسم محرم و عزاداری امام حسین (ع) برای همه ما اهمیت دارد. ما در دولت از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حوزه علمیه قم پیشنهاداتی را دریافت کرده‎ایم که قرار است این موارد را در جلسه کمیته انتظامی و امنیتی ستاد مبارزه با کرونا مورد بررسی قرار دهیم.

* وزارت بهداشت و مسئولان این وزارتخانه مواردی که پیشنهاد شده را مورد بررسی قرار می‎دهند تا ببینند رعایت پروتکل‎های بهداشتی تا چه اندازه در این پیشنهادات قابل انجام است و تصور می‎کنیم که بتوان نتایج را در این زمینه برای جلسه بعدی ستاد ملی کرونا آماده کنیم و بتوانیم با شرایط مطلوب و مناسبی عزاداری داشته باشیم.

*{با اشاره به تاثیر بهتر استفاده از ماسک در مقایسه با تعطیلات فروردین}: امروز مراعات بهداشتی مردم به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و استفاده از ماسک در اجتماعات،‌ ۶۲ درصد در ادارات ۸۲ درصد و در صنایع تولید نیز ۷۸ درصد افزایش یافته است.

* زمانی آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا افزایش یافت که موازی با آن پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته بود. ولی در زمان حال میزان مراعات پروتکل‌ها به ۴۵ درصد افزایش یافته و همه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به جامعه کمک کنیم.

*{با اشاره به اینکه در روزهای گذشته دو همکاری رسانه بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند}: درگذشت سهیل گوهری فعال رسانه‌ای و روح الله رجایی سردبیر روزنامه جام جم را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال درجات متعالی و برای جامعه رسانه‌ای صبر آرزو می‌کنیم.

*{ درباره میزان آمادگی دولت در صورت افزایش ابتلای شهروندان به ویروس کرونا}:‌ آمار مدنظر دولت همیشه از طرف سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و سخنگو نیز بر اساس استانداردهای جهانی شامل موارد قطعی از بیماری این آمار را  اعلام می‌کند.

* آمارهایی که از نتیجه تحقیقات،تخمین‌ها و پیش بینی‌ها است در جلسات گذشته مطرح شده و از این پروژه‌های تخصصی در جلسه ستاد استفاده می‌شود و عددهای مختلفی از نتیجه این تخمین‌ها بدست می آید که یکسان نیستند. به عنوان مثال آمار همه کشورهای بر اساس تست کرونا،‌ بیش از ۱۴ میلیون نفر است ولی بر اساس تخمین‌ها حدود ۲۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که علائمی نداشتند ولی به کرونا مبتلا شدند.

* دولت در مورد انعطاف از تصمیمات آمادگی دارد؛دو گانه عادی سازی و کاهش مرگ و میر دوگانه درستی نیست و این آمادگی در دولت وجود دارد در شرایط قرمز تصمیمات مقتضی را بگیرد.

*{در پاسخ به این پرسش که ممکن است روسیه هم یک توافق بلند مدت با ایران مانند چین داشته باشد} ما قبلاً اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران آماده است با همه کشورهایی که علاقه مند هستند تعامل داشته باشد و روسیه هم از این دست کشورها است. درمیان کشورهای همسایه روسیه حتما برای ما اولویت دار است و ما هیچ سقفی برای گسترش روابط با همسایگان خود نداریم. کشورهایی هم که اراده خود را برای همکاری های بلند مدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون گریزی آمریکا هم ایستادند قطعا برای ما اولویت دارند.

*{در مورد میانجیگری عراق برای بهبود روابط ایران و عربستان و امریکا} سفر آقای الکاظمی در جهت تقویت روابط ایران و عراق است و من این واژه که عقبه استراتژیک هم داریم را بکار می‌بریم. داعش زدایی و رفع تهدیدات زیست محیطی و مبادلات ارزی از مسایل مهم دو جانبه است. ما از همه پیشنهادات استقبال می کنیم اما بحث آمریکا جداست.

* از میانجی گری هر کشوری که خیرخواهانه وارد شود استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم منطقه عاری از ظلم و خشونت به نفع همه ماست. این کشورها هستند که خودشان می‌توانند انتخاب کنند در منطقه پرتنش باشند یا نه. عالم سیاست عالمی نیست که همیشه ثابت باشد و ما دیدگاه خود را اعلام کردیم اما کشورهایی که در شرایط تحریم جلوی قلدری ایستادند در دراز مدت برای ما اولویت خواهند داشت. کشورهای منطقه هم که تابع قلدری های ایالات متحده و اروپا نبودند هم قطعا از سوی ایران فراموش نخواهند شد.‌

*{آیا ایران نام تعدادی از مسئولین عراقی را به عنوان عوامل مداخله در شهادت حاج قاسم سلیمانی به عراق می‌دهد} ما قطعا پیگیری حقوقی واقعی و مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی را دنبال خواهیم کرد اما اینکه نامی را اعلام کنیم را نمی توانم تایید کنم.

* {در مورد پیام دیپلماتیک سفر الکاظمی به ایران} گفت و گو های آقای ظریف در سفر عراق موثر بوده است. ما موضوعات دو جانبه مهمی با عراق داریم. پیگیری ابعاد شهادت حاج قاسم سلیمانی را آقای ظریف پیگیری و در سفر امروز نخست وزیر عراق هم ادامه دارد. ایجاد منطقه امن و تروریست زدایی هم از بحث های امروز خواهد بود.

*{ درباره حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش سعید حجاریان در واردات گندم و فرآورده های مرتبط } من حذف بودجه گندم و همچنین نقش فردی در این موضوع که خارج از دولت است را تکذیب می کنم. تصمیمات دولت تابع فردی از بیرون نیست؛ آن هم موضوعی که بر روی زندگی هزاران کشاورز تاثیر می‌گذارد. ما در دولت خرید گندم را از ۳۶۰۰ هزار تن در سال به ۱۱ میلیون و چهارصد هزار تن رساندیم و با قیمت خرید گندم، رضایت کشاورزان را ایجاد کردیم. در هیچ سالی آنقدر خرید تضمینی گندم نداشته‌ایم.

* واردات گندم صرفاً در انحصار دولت است و ما تنها خرید گندممان برای ذخایر استراتژیک است نه برای مصرف.

*{ درباره نشست هفته گذشته در قوه قضاییه با حضور دو متهم علی یونسی و امیر حسین مرادی با تعدادی از دانشجویان} سخنگوی قوه قضاییه علت بازداشت را اعلام کردند. تا آنجا که من اطلاع دارم این دو فرد متهم از بچه های شریف بودند و به درخواست دانشجویان شریف این جلسه برگزار شده و در مورد کم و کیف آن اطلاعی ندارم. معتقدم حقوق شهروندی برای همه اجرا شود و نمی توانم در مورد چیزی که اطلاع ندارم اظهار نظر کنم.

* ما در موعد مقرر حتما وزیر جدید صمت را معرفی خواهیم کرد. تلاش دولت این است که دو وزیر را به مجلس معرفی کند و برای همین منتظر هستیم تلاش‌های ما برای این منظور نتیجه دهد. هیچ مشکلی الان در وزارتخانه صنعت نداریم و آقای مدرس خیابانی با قدرت کارشان را انجام می‌دهند.

*خبرهای خوبی از آزادسازی پولمان در برخی کشورها به گوش می‌رسد؛ ما تحقق درآمد ۴۰ میلیارد دلاری را دنبال می‌کنیم. آقای زنگنه هم دارند برای فروش بیشتر نفت تلاش می کنند.

* قیمت کالاها موثر از قیمت ارز است. اولویت بر بازدید از انبارها است و بطور مداوم دارد اینها کنترل می شود.

*زندگی مردم یک دلشوره برای دولت است و مدام دولت در این زمینه تلاش می‌کند.

*{ در مورد حادثه نطنز و پارچین } در پارچین خرابکاری نبوده و خسارات مهمی نبوده اما نطنز پیچیدگی خود را دارد و کارشناسان وقتی به یک نتیجه قطعی برسند اعلام می کنند.

*{ در مورد سوال از رییس جمهور که در مجلس مطرح شده است} سوال، حق مجلس است. اینکه بتوانیم با مجلس بطور مشترک مسائل را حل کنیم مطرح شده است.

*{ درباره افزایش حق مسکن کارگران و اینکه آیا اراده‌ای در دولت برای این موضوع وجود دارد} چرا اراده ای نباید باشد؟ همه ما به دنبال این موضوع هستیم؛ در کمیسیون‌های دولت دستور کار زیاد است و  هر متن که تصویب شد، از همان زمان اقدام می‌شود.

* کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع را بررسی می‌کند، دیروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح بوده و  از نتیجه آن مطلع نیستم؛  امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد؛ نظر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب و اعلام خواهد شد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1412649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =