رقابت ۲ مدیر دولت احمدی نژاد بر سر کرسی ریاست دیوان محاسبات /عادل آذر حذف شد /فروزنده و بذرپاش وارد راند نهایی شدند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از انتخاب دو گزینه نهایی ریاست دیوان محاسبات به صحن علنی مجلس خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، بالاخره بعد از مدت‌ها حرف و حدیث و گمانه‌زنی، دود سفید از دودکش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم بیرون آمد و تکلیف نامزدهای کرسی ریاست در ساختمان دیوان محاسبات مشخص شد. گزینه‌هایی که اتفاقا چندان دور از ذهن نبودند در طول هفته‌های گذشته بارها اسمشان بر سر زبان‌ها افتاده بود.

«مهرداد بذرپاش، لطف‌الله فروزنده، ضرغام صادقی و عادل آذر» همان چهار گزینه‌ای بودند که نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه روز گذشته خبر  از نهایی شدن آنها داده بود. اما یک روز بعد دو نفر از این چهار گزینه کم شد و تنها «مهرداد بذرپاش» «لطف‌الله فروزنده» به عنوان گزینه‌های نهایی باقی ماندند. 

>>>> بیشتر بخوانید؛ 

گزینه‌های نهایی دادستانی دیوان محاسبات چه کسانی هستند؟ /نقطه قوت و ضعف پذرپاش برای تصاحب ریاست دیوان محاسبات

محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:«لطف‌الله فروزنده» و «مهرداد بذرپاش» به عنوان کاندیداهای نهایی ریاست دیوان محاسبات تعیین و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

در این میان عادل عاذر که در این مدت تلاش کرد نقش سرباز خوب برای مجلس یازدهم را بازی کند هم جواب نداد و از دایره کاندیداها خط خورد.

بذرپاش پر بحث‌ترین گزینه

وقتی شعار جوان‌گرایی از سوی مجلس یازدهم سرداده می‌شد کسی فکرش را نمی‌کرد منظور آنها از «جوان» نماینده اسبق تهران  است؛ همان کسی که در دولت محمود احمدی‌نژاد برای مدتی ریاست ایران خودرو و سایپا را به عهده داشت و از همین نقطه هم ابهامات زیادی درباره او مطرح شد. تا آنجا که مسوول رسیدگی به تخلفات اداری در دولت یازدهم خبر از صدور حکم از انفصال خدمت او را مطرح کرد.

>>>بیشتر بخوانید

صدای پای رادیکالیسم راست

مهرداد بذرپاش نخستین نامزد این پست و البته جوان‌ترین میان دیگر نامزدها بود. او که اکنون چهل ساله است؛ فعالیت جدی و اجرایی خود را از حلقه مشاوران جوان شهردار اسبق تهران یعنی محمود احمدی نژاد آغاز کرد. فعالیتی که بعدها با رییس جمهور شدن احمدی نژاد گسترده‌تر شد. بذرپاش ابتدا رییس شورای مشاوران ریاست جمهوری شد و پس از مدت کوتاهی در فروردین ۸۶ و در سن ۲۸ سالگی به سمت مدیرعامل شرکت پارس خودرو از زیرمجموعه‌های گروه تولیدی خودرو سایپا انتخاب و به فاصله بسیار کوتاهی یعنی بهمن ماه همان سال به مقام مدیرعاملی این گروه صنعتی دست یافت.

بذرپاش سال ۸۸ و پس از پایان مسوولیت خود در سایپا به سمت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان ملی جوانان منصوب شد و تا سال آذرماه ۸۹ نیز در این سمت فعالیت کرد. او در نهمین دوره انتخابات مجلس به عنوان نماینده به مجلس راه یافت.  

او در حال حاضر مدیرمسوول روزنامه وطن امروز است و علاوه بر موارد اشاره شده، سابقه ریاست فرهنگسرای خاوران، عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، عضویت در شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و سابقه عضویت در هیات رییسه فدراسیون‌های تیراندازی، اتومبیلرانی و موتورسواری جمهوری اسلامی ایران درکارنامه خود دارد.

مشی سیاسی بذرپاش هم از همان نکته‌هایی است که باید مورد توجه قرار داد تا معمای گزینه بودنش برای مجلس یازدهمی‌ها حل شود؛ او  از نظر سیاسی نزدیک به جبهه پایداری است و سابقه حضور وی در دولت احمدی نژاد هم می‌تواند یکی از دلایل انتخاب او به عنوان یکی از نامزدهای دیوان محاسبات از سوی نمایندگان مجلس باشد. شنیده‌های تایید نشده هم از تلاش وی و همفکرانش برای رسیدن به ریاست دیوان حکایت داشت. نقطه قوت بذرپاش را می‌توان نزدیکی او به دو طیف اکثریت در مجلس دانست و نقطه ضعف او را هم می‌توان کارنامه نسبتا خالی از سوابق اقتصادی و اجرایی عنوان کرد.

فروزنده از گزینه جمنا تا گزینه دیوان محاسبات

نام  «لطف الله فروزنده» تا حدودی با نام احمدی‌نژاد و جمنا پیوند خورده است؛ او ۵۹ ساله است و مدرک دکتری خود را در رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران گرفته و از سال ۹۵ تاکنون به عنوان دستیار تولیت آستان قدس رضوی در امور استان‌ها فعالیت می‌کند. در کارنامه فروزنده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی بین سال‌های ۸۸ تا ۹۱ و نیز معاون پارلمانی رییس جمهوری در سال پایانی دولت دهم دیده می‌شود. پس از پایان این دولت هم شایعه‌ها و حاشیه‌هایی از استخدام‌های غیرقانونی در زمان مسوولیت فروزنده بر سازمان توسعه مدیریت و سرمایه انسانی منتشر شد که وی آن‌ها را تکذیب کرد.

فروزنده عضو و در برهه‌ای قائم مقام و سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین طیف‌های اصولگرا بوده و معرفی او به عنوانی یکی از نامزدهای ریاست دیوان محاسبات با حمایت این طیف از اصولگریان در مجلس همراه بوده است.

او یکی از اعضای اصلی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» بود و در جریان انتخابات ۹۶ فعالیت زیادی داشت بعد از آن هم دل به «شورای وحدت اصولگرایان» سپرد و برای آنکه این لیست بتواند سهمی در انتخابات ۹۸ و کرسی‌های خانه ملت داشته باشد هرچه توان داشت به کار بست و به نظر می رسد نمایندگان برخواسته از لیست شورای وحدت او را گزینه مناسبی بدانند.

۲۷۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1412739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =