گروهی که با همه‌گیری کرونا به خوبی کنار آمدند

ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، نوشت: تحقیقات دانشگاه بریتیش کلمبیا واقع در کانادا نشان می‌دهد افراد بالای ۶۰ سال در مقایسه با افراد جوان ۱۸ تا ۳۹ ساله و افراد میان‌سال ۴۰ تا ۵۹ ساله، تطبیق‌پذیری روانی بهتری با همه‌گیری کووید ۱۹ دارند.

بر اساس اطلاعاتی که بین ماه‌های مارس و آوریل سال جاری به طور روزانه گردآوری شده است، محققان دریافتند افراد سالمند در مقایسه با سایرین از وضعیت احساسی بهتری برخوردار بوده و استرس کمتری دارند؛ این در حالی است که گفتمان عمومی جامعه، این افراد را یکی از قشرهای آسیب‌پذیر در برابر شیوع ویروس کرونا می‌داند. علاوه بر این مشخص شد افراد جوان بیش از سایرین در معرض پریشانی روانی حاصل از همه‌گیری (پاندمی) قرار دارند و احساس تنهایی می‌کنند.
در این تحقیقات اطلاعات مربوط به ۷۷۶ داوطلب ۱۹ تا ۹۱ ساله ساکن آمریکا و کانادا به مدت یک هفته و در قالب پرسشنامه گردآوری شد. در این پرسشنامه‌ها خواسته شد داوطلبان عوامل استرس‌زا، رخدادهای مثبت و وضعیت احساسی خود را در طول چند هفته ابتدایی پاندمی توصیف کنند.
به اعتقاد محققان، تفاوت بین پاسخ داوطلبان می‌تواند حاصل عوامل استرس زای مرتبط با سن و نحوه واکنش گروه‌های سنی مختلف به این عوامل باشد. در واقع افراد جوان و میانسال با چالش‌های مختلفی مانند دورکاری، بیکاری و آموزش کودکان در منزل مواجه هستند. همچنین احتمال تجربه عوامل استرس‌زای غیرمرتبط با پاندمی مانند بحث و جدال‌های شخصی، در افراد جوان و میانسال در مقایسه با افراد مسن بیشتر است.
ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
گزارش کامل این دانشگاه در نشریه Journal of Gerontology: Psychological Sciences منتشر شده است.

47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1413543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =