ظرفیت بالای نیروگاه شهیدرجایی در صادرات برق

سیاهکلی مرادی در بازدید از نیروگاه شهیدرجایی گفت: انرژی الکتریکی به عنوان یک محصول استراتژیک، ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات به جای نفت خام و گاز طبیعی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ لطف ا... سیاهکلی مرادی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان استان در بازدید از نیروگاه شهیدرجایی به ارزش صادراتی محصول صنعت برق اشاره کرد و گفت: با دارا بودن توانمندی تولید بیش از ۹۰درصد از قطعات و تجهیزات صنعت برق در داخل کشور و با در اختیار داشتن ظرفیت های خوبی که در این حوزه تخصصی داریم، می توانیم نگاه تازه ای به محصول این صنعت، به عنوان کالایی با قابلیت صادرات داشته باشیم.
رییس مجمع نمایندگان استان قزوین ادامه داد: برای این منظور، با راه اندازی نیروگاه های کوچک در مقیاس تولید استانی، می توانیم نیازهای مصرفی داخل کشور را تامین کنیم، در حالی که تولید نیروگاه های بزرگ را می توان برای کسب درآمد و رشد اقتصادی، به کشورهای همسایه صادر کرد.
سیاهکلی مرادی افزود: در واقع با این اقدام، بخش خصوص وارد عمل می شود و با سرمایه گذاری خود در راه اندازی نیروگاه های با تولید پراکنده و مقیاس کوچک، علاوه بر تامین انرژی الکتریکی شهرک های صنعتی، مصارف خانگی و بخش کشاورزی؛ زمینه لازم را برای ایجاد مشاغل تازه فراهم می کنند.
در ادامه علی فرهور، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، در تشریح ساختار و عملکرد واحدهای نیروگاه گفت: نیروگاه شهید رجایی دارای ۱۳واحد بخاری و سیکل ترکیبی و در مجموع با ظرفیت تولید نامی ۲۰۴۰مگاوات است که اولین واحد آن در سال ۱۳۷۱ و آخرین واحد آن نیز در سال ۱۳۸۰به مدار تولید وارد شد.
فرهور با اشاره به توانمندی تولید این نیروگاه افزود: بعد از گذشت نزدیک به ۳ دهه از بهره برداری از این واحدها، نیروگاه شهید رجایی با تمام توان و با تولید برق پایدار، خدمت رسان شهروندان گرامی است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی با تشریح حوزه زیست محیطی نیروگاه بیان کرد: مدیریت این نیروگاه بر اساس استانداردها و مطابق دستورالعمل های زیست محیطی اقدام می کند و تنها موضوعی که روی آن بحث می شود، موضوع آلایندگی هوا است که در صورت تامین سوخت گاز طبیعی و استفاده از این نوع سوخت پاک، موضوع آلایندگی هم مرتفع خواهد شد.
او افزود: در سالیان اخیر، اختصاص سوخت گاز طبیعی به نیروگاه شهیدرجایی بسیارمطلوب بوده و در زمستان و شرایط خاص که محدودیت مصرف سوخت گاز توسط دیسپاچینگ ملی گاز اعلام می شود از سوخت دوم یعنی مازوت برای واحدهای بخاری و گازوئیل برای واحد های سیکل ترکیبی استفاده می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در حقیقت تخصیص سهمیه سوخت گاز طبیعی در اختیار مدیریت این نیروگاه نیست و دیسپاچینگ های ملی گاز و برق، براساس شرایط کشور، تصمیم گیرنده در این باره هستند.  
افزایش آلودگی شهرستان آبیک و تاثیر نیروگاه بر آن، موضوع دیگری بود که فرهور در این باره اظهار کرد: با انجام تحقیقات میدانی که سال گذشته انجام شد، مشخص شد در زمان های استفاده از سوخت گاز طبیعی در نیروگاه، بازهم شاهد آلودگی این شهرستان بودیم. بنابراین منشا اصلی آلودگی شهرستان آبیک را باید در جای دیگری جست و جو کرد.
خودکفایی در انجام تعمیرات واحدهای سیزده گانه نیروگاه شهید رجایی، موضوع دیگری بود که مدیرعامل نیروگاه در این باره گفت: وجود خودباوری در صنعت برق کشور موجب شده است، از سال های گذشته تاکنون فعالیت های تخصصی در حوزه تعمیرات، از سوی متخصصان داخلی صورت پذیرد به طوری که در این سال ها برای انجام فعالیت های تعمیراتی، از خدمات مشاوره ای و فنی پیمانکاران خارجی به هیچ وجه استفاده نشده است و تمامی این فعالیت ها با تکیه بر تخصص و دانش فنی همکارانم انجام می شود.
فرهور در پاسخ به پرسش نماینده قزوین در خصوص ارتقای راندمان واحدهای نیروگاهی، بیان کرد: نیروگاه های کشور از سطوح مختلف راندمانی برخوردارند که برای ارتقای راندمان صنعت تولید برق کشور می باید به تدریج از واحدهای نیروگاهی با کلاس F و بالاتر استفاده کرد.
او ادامه داد: برای آن دسته از نیروگاه هایی که در اثر گذشت زمان و با توجه به نوع کلاس آن ها از راندمان پایین تر برخوردار هستند باید با اتکا به دانش داخلی و استفاده از ظرفیت های مالی، اقدام به نوسازی واحدهای قدیمی کرد.
پروژه نیروگاه بویین زهرا و ضرورت راه اندازی آن، پرسش دیگری از سوی رییس مجمع نمایندگان استان قزوین بود که مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در پاسخ به آن گفت: نقاطی در نقشه پراکندگی برق کشور وجود دارد که از افت ولتاژ برخوردار است. از این رو برای جبران آن باید در این نقاط، نیروگاه راه اندازی شود که منطقه بویین زهرا یکی از این نقاط است بنابراین این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و هیات همراه، از اتاق های فرمان و واحدهای نیروگاه های بخار و سیکل ترکیبی بازدید کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =