۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
پریستول و ورشکستگی تأسف‌بارش!

این بار نوبت تعطیلی هتل «پریستول» بیروت رسید. پیش از آن البته نمادهای ملی دیگری از تاریخ معاصر لبنان در جدال مرگبار با بحران‌های گوناگون این کشور، تسلیم و تن به شکست داده بودند.

مطبوعات وزینی مانند «السفیر» و «الحوادث» و نیز مراکز گردشگری و فرهنگی و بسیاری از قهوه‌خانه‌های سنتی و مشهوری که مشتریان در سال‌های نیمه قرن گذشته، سرنوشت اعراب را در کشورهای مختلف رقم می‌زدند؛ مانند: الویمبی، المودکا، الهورس شو، سیتی کافیه، الستراند و ... یکی پس از دیگری، چنین سرنوشتی پیدا کرده بودند.

 

«پریستول» که سابقه هفتاد ساله دارد، در مواجهه با وبای خانمان‌سوز کرونا و بحران بی‌سابقه اقتصادی پیش و پس از آن در لبنان، شکست سختی خورد که نه تنها خسارتی به صنعت جهانگردی و اقتصاد پایتخت این کشور، بلکه به وجهه فرهنگی، اجتماعی، ملی و قومیتی و حتی مقاومتی لبنانی‌ها و دیگر نخبگان آزادی‌خواه منطقه غرب آسیا، زیان معنوی سختی وارد کرد.

پریستول تا سال ۱۹۸۲ میلادی که بیروت از سوی رژیم صهیونیستی از زمین، دریا و هوا محاصره شده بود، یکی از فاخرترین و پُرآوازه‌ترین هتل‌های این شهر به شمار می‌رفت.
از اواخر دهه هشتاد قرن گذشته تاکنون، «پریستول» همواره میزبان جلسات هم اندیشی‌ها و تجمعات نخبگی گروه‌های مقاومت ضد صهیونیستی، جنبش‌های آزادی‌بخش ملی و جریان‌های روشنفکری منطقه و جهان بوده است. نشست‌های سی‌امین سالگرد اتحاد مصر و سوریه در سال ۱۹۸۸، گفت‌وگوهای «جنبش یکپارچه عربی»، کنفرانس بزرگ «آینده لبنان» پس از اجلاس طائف در سال ۱۹۹۰ از این نمونه‌هاست.

همچنین در فوریه ۲۰۰۲ میلادی، کنفرانس بزرگ اعتراض به آمریکا در قبال مسائل جهان اسلام و به ویژه انتفاضه مسجد الاقصی و محاصره عراق، با هدف تحریم کالاهای آمریکایی با عنوان «تا می‌توانید تحریم کنید!» در این هتل برگزار شد.

پس از حادثه یازدهم سپتامبر و تلاش واشنگتن برای متهم کردن مقاومت به تروریسم ، نخستین کنفرانس با عنوان «مقاومت آری! و تروریسم نه!» در پریستول برگزار شد و نیز سلسله کنفرانس‌های قومی-عربی و قومی-اسلامی و نیز کنفرانس فراگیر منطقه‌ای با هدف حمایت از مسائل امت اسلام و قضیه فلسطین، عراق، سوریه و لبنان و سلسله کنفرانس‌هایی که پس از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی، پیرامون چگونگی و کالبد شکافی برگزار شد که همواره محوریت آن حمایت از مقاومت بوده است.

برگزاری کنفرانس فراگیر منطقه‌ای در ۳۰ مارس (روز زمین) با شعار حمایت از سلاح مقاومت و تأثیر عمیق آن بر دفاع  در برابر تهاجم وحشیانه‌ای که پس از ترور رفیق حریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ به سرزمین لبنان صورت گرفت، تأثیر بسیار شگرفی داشت.

میزبانی دو دوره از چهار دوره کنفرانس‌های انجمن بین‌المللی با عنوان عدالت برای فلسطین که اخیراً از سوی مرکز بین‌المللی عربی و با هدف همکاری و اعلام همبستگی با کنفرانس‌ها و جنبش‌های مقاومت فلسطین و لبنانی برگزار شد، در این هتل بود. همچنین یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌های مؤسسه بین‌المللی قدس در همین مکان برگزار شد.

از مهم‌ترین رویدادهایی که در هتل پریستول رخ داد، میزبانی جایزه دوسالانه «جمال عبدالناصر» بود که توسط مرکز مطالعات «الوحده العربیه» برگزار می‌شد و حتی شخصیت‌هایی همانند محمد حسنین هیکل از مصر، جاسم القطامی از کویت، سلیم الحص از لبنان و احمد بن بلا از الجزایر به ترتیب برگزیدگان این دوسالانه‌ها بودند.

پریستول که در سرشناس‌ترین خیابان پایتخت‌های کشورهای عربی، یعنی «شارع الحمرا» قرار دارد، اصولاً کانون گردهمایی و تجمع دائمی روشنفکران، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران آزادی‌خواه منطقه درآمده بود و هر از چندگاهی و به بهانه‌های مختلف، آنان را گردهم می‌آورد.

پریستول همچنین نامی آشنا و مکانی است امن و مطلوب و همواره میزبان مناسبی برای سیاستمداران، روزنامه‌نگاران، نخبگان و هواداران مقاومت در سه چهار دهه اخیر کشورهای منطقه و از جمله جمهوری اسلامی ایران بوده است.


علاوه بر آن نقش این هتل در میزبانی نشست‌های هم‌اندیشی و همایش‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، فراموش‌نشدنی است.
خاطرات زیبای گفتمانی و نقطه‌های آغازین آشنایی‌ها و نقش فزاینده مدیریت برخی از این نشست‌ها را گاهی توسط خود و هموطنانم از جمله مرحوم حسین شیخ‌الإسلام در دو دهه اخیر را هرگز از یاد نمی‌برم...
انتشار نابهنگام خبر تعطیلی این کانون تاریخی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای که این هتل را به خوبی می‌شناسند و در بسیاری از فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌شد، حضور داشتند، سخت اندوهگین ساخت.و این تعطیلی چه موقت باشد، چه دائمی، هرگز نمی‌تواند خاطره‌های زیبای چند نسل را از ذهن‌ها، پاک سازد.
خاطراتی که امروزمان را به دیروز پیوند داده و آیندمان را روشن‌تر می‌نمایاند.
یاد باد آن روزگاران، یاد باد

*رایزن فرهنگی ایران در لبنان

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    عجب