وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد که ایالات متحده «شواهدی» دال بر مداخلۀ ایران در بحرین و سایر کشورهای خاورمیانه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، وب‌سایت «وال‌استریت‌جورنال» در مورد سفر روز چهارشنبۀ وزیر دفاع آمریکا به ریاض به گمانه‌زنی پرداخت. 

این پایگاه اینترنتی نوشت: «گیتس» فاش نساخت که ایالات متحده چه قرائنی برای اثبات دخالت ایران در دست دارد. 

رابرت گیتس در جمع خبرنگاران در عراق

به گزارش «وال‌استریت‌جورنال»، «رابرت گیتس» به خبرنگاران گفت: اکنون شواهدی داریم که ایرانی‌ها در تلاش هستند تا از شرایط بحرین به نفع خود بهره‌برداری کنند و قرائنی در دست داریم که آن‌ها دربارۀ برای مشکل‌آفرینی در سایر نقاط نیز در حال گفت‌وگو هستند. 

«وال‌استریت‌جورنال» توضیح داد: مسؤولان آمریکایی پیش‌تر گفته بودند که ایران را علت هیچ یک از شورش‌های منطقه نمی‌دانند. اما آن‌ها نگرانی هستند که احتمالاً این ناآرامی‌ها به سود ایران پایان پذیرد.  

این وب‌سایت افزود گرچه ایران دردسری برای هر دو کشور آمریکا و عربستان است، اما این دو هم‌پیمان در واکنش به ناآرامی‌هایی که خاورمیانه و شمال آفریقا را در نوردیده، همیشه توافق نداشته‌اند.  

عربستان سعودی به دعوت خاندان سلطنتی بحرین و برای سرکوب معترضان نیروی نظامی به این کشور گسیل داشت، اقدامی که موجب اختلاف ریاض و واشنگتن شد.  

ایالات متحده از این یورش انتقاد کرد و در عوض کوشید تا حاکمان بحرین را ترغیب کند تا در مقابل اعتراضات آزادی‌خواهانۀ سیاسی آرامش خود را حفظ کنند. تمایل دولت اوباما به کنار گذاشتن هم‌پیمان دیرینۀ مصری‌شان «حُسنی مبارک» سعودی‌ها را بر آشفت.  

با وجود چنین تنش‌های پشت پرده‌ای، «گیتس» می‌خواهد به مسؤولان عربستان سعودی در مورد تداوم همکاری نظامی آمریکا اطمینان دهد. 

عربستان سعودی اکنون نخستین خریدار تسلیحات آمریکایی است و سال گذشته [2010] خریدی 60 میلیارد دلاری انجام داد. این معامله، بزرگترین فروش تسلیحاتی در تاریخ است، که شامل جنگنده‌های «اف-15» و انواع چرخ‌بال بود.  

«رویترز» چندی پیش اقلام این بستۀ تسلیحاتی را 84 جنگندۀ «اف-15» و 70 چرخ‌بال «آپاچی» اعلام کرد. گفتنی است اواسط سال گذشته رژیم صهیونیستی 20 فروند جنگندۀ «اف-35» از آمریکا خرید، جنگنده‌هایی که احتمالاً هیچ‌گاه به عربستان سعودی فروخته نمی‎شود.  

«وال‌استریت‌جورنال» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت گیتس «اخبار خوبی» درمورد پیشرفت‌ در فروش تسلیحات خواهد داد. او افزود وزیر دفاع آمریکا در مورد روزآمدسازی دفاع موشکی بالستیک عربستان سعودی نیز مذاکره خواهد کرد.  

توقف وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی، سومین دیدار این مقام آمریکایی از منطقه پس از ناآرامی‌های خاورمیانه است. 

این احتمال وجود دارد که گیتس در مورد اصلاحات سیاسی گفت‌وگو گرده باشد، اما یک مقام دفاعی آمریکا اظهار داشت تمرکز اصلی این مذاکرات بر سیاست داخلی عربستان نبوده است. 

او گفت: انتظار ندارم که گفت‌وگوهای‌شان در مورد اصلاحات داخلی عربستان سعودی بوده باشد، تصور می‌کنم آن‌ها در مورد بستر و دورنمای منطقه مذاکره کرده باشند.  

روز چهارشنبه «یونایتدپرس‌اینترنشنال» نیز به نقل از سخنگوی «پنتاگون» نوشت: واضح است که هرگاه وزیر دفاع با سعودی‌ها یا مقامات هر کشور دیگری در منطقه ملاقات کند، ایران موضوع اصلی مذاکرات خواهد بود.  

/30117

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =