واعظی: اقدامات اخیر آمریکا بسیار سخیف و از سر ضعف است

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اقدام اخیر آمریکایی‌ها در تعرض به هواپیمای مسافربری کشورمان، اظهار داشت: این اقدامات نابخردانه و بسیار سخیف کشوری که ادعای ابرقدرتی دارد، نشانه شدت ضعف و استیصال آنها در برابر ملت ایران است که سعی داشتند در میان مردم ایران هراس ایجاد کرده و ما را به اتخاذ عکس‌العملی امنیتی وادار کنند، اما ملت و دولت ایران با هوشمندی، آمریکایی‌ها را در تحقق هدف‌شان ناکام گذاشتند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران واکنش‌ رسانه‌ های کشور از جمله صدا و سیما در این رابطه را سنجیده و هوشمندانه خواند و افزود: اقدامات حقوقی و سیاسی مناسبی در برابر این اقدام خطرناک آمریکایی‌ها از سوی نهادهای ذیربط کشورمان در مجامع بین‌المللی در حال انجام است.
وی گفت: دولت آمریکا در مقطع فعلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. جمهوری اسلامی از جان‌باختن حتی یک نفر در هر کجای دنیا متاثر می‌شود، اما به هر حال باید گفت که دولت آمریکا با 150 هزار جان‌باخته در اثر کرونا، عرصه مقابله با این بیماری را به طور کامل باخته است و این گواه ناکارآمدی و ناتوانی دولتی است که امکانات و توانایی‌های قابل توجهی در اختیار دارد.

اهم صحبت‌های او از این قرار است: 

*{درباره اقدامات کمکی و تسهیلات ودیعه مسکن از سوی دولت} با توجه به افزایش اجاره بها از اوایل امسال، دولت دو اقدام را در دستور کار قرار داد. اقدام اول تعیین سقف برای افزایش اجاره ‌بها بود که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت راه و شهرسازی محول شد و در نهایت بر اساس پیشنهاد وزارت راه، افزایش پله‌ای اجاره ‌بها به میزان 25 درصد در تهران، 20 درصد در کلان‌شهرها و 15 درصد در شهرهای دیگر در ستاد به تصویب رسید.
* تصویب این رویه و ابلاغ آن به همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه، آرامشی نسبی در بازار اجاره مسکن ایجاد کرد، افزود: با توجه به تبعات اقتصادی کرونا که فشار مضاعفی را در زمینه اجاره مسکن ایجاد کرده بود، دولت در اقدامی تکمیلی 20 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای اعطای وام ودیعه مسکن، در اختیار بانک‌ها قرار داد که از سوی بانک مرکزی نیز بررسی و تصویب شده و روند اجرایی ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات نیز آغاز شده است.

با تاب‌آوری تحسین برانگیز مردم همه تلاش‌ها و اقدامات آمریکا با شکست مواجه شده است


*{در خصوص آخرین موضع دولت در واکنش به تعرض دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری کشورمان} آمریکایی‌ها در 2 سال و نیم گذشته تمام راه‌ها و روش‌هایی را که برای فشار بر ملت ایران در اختیار داشتند، از تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه تا جنگ تبلیغاتی و روانی، به کار گرفتند.


*برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها بر این مبنا انجام شده بود که در اثر تحمیل فشارهای سنگین اقتصادی و سیاسی، ملت ایران نهایتا در مدت 3 ماه به زانو در خواهند آمد، اما امروز با وجود همه سختی‌ها و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه آمریکا، با تاب‌آوری و همبستگی تحسین‌برانگیز مردم و البته دولت، همه تلاش‌ها و اقدامات آمریکا با شکست مواجه شده است.


*اقداماتی که اخیرا آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند، مثل همین مورد مذکور یا دوره افتادن نماینده آنها برای تبلیغ علیه ایران در کشورهای دیگر، برای آمریکایی که ادعای ابرقدرتی دارد، بسیار سخیف و نشانه شدت ضعف و استیصال آنها در برابر ملت ایران است که برای غلبه بر این ضعف دنبال یارگیری افتاده‌اند.

دولت آمریکا کاملا در مواجهه با مسائل داخلی و بین‌المللی دستپاچه شده است


*به نظر می‌رسد دولت آمریکا کاملا در مواجهه با مسائل داخلی و بین‌المللی دستپاچه شده است. تمام آمار و نشانه‌ها و به ویژه نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از عقب افتادن قابل توجه ترامپ از رقیب خود در رقابت‌های انتخاباتی آمریکاست و لذا ارتکاب اقدامات نسنجیده از دولتی که از ابتدا هم ناپخته عمل می‌کرد، در وضعیت امروز که همه چیز را در حال از دست رفتن می‌بیند، تا حدودی طبیعی است.
دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های موجود در فضای جامعه برای برگزاری کنکور اظهار داشت: در این‌باره در ستاد ملی کرونا و کمیته اجتماعی-امنیتی بحث‌های مفصلی شده است. بالاخره بیش از یک میلیون جوان از یکسال پیش برای شرکت در این آزمون زحمت کشیده‌اند.

کنکور برگزار می‌شود


*از سوی دیگر با وجود اینکه چند بار برگزاری آزمون کنکور به تعویق افتاده است، تمام پیش‌بینی‌ها از سوی سازمان جهانی بهداشت و مراجع بین‌المللی معتبر دیگر، حکایت از آن دارد که وضعیت همه‌گیری کرونا در پاییز با توجه به شیوع آنفلوآنزا بدتر از امروز خواهد بود.

*دولت تمام تلاش خود را برای ارتقای آمادگی‌ها در فصل سرما در راستای مقابله موفق‌تر در برابر شیوع کرونا به کار گرفته است، اگر احتمال می‌دادیم که وضعیت در ماه‌های آینده بهتر خواهد شد، قطعا برگزاری کنکور را به تاخیر می‌انداختیم.


* نظرات در موضوع برگزاری آزمون سراسری به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ دسته اول که با زحمت و تلاش درس خوانده و کاملا برای برگزاری کنکور آمده‌اند. این دسته شدیدا دولت را برای برگزاری هر چه سریع‌تر کنکور تحت فشار قرار داده‌اند. دسته دیگر کسانی هستند که کمتر برای برگزاری کنکور آمادگی دارند و لذا با طرح درخواست تاخیر در برگزاری آزمون کنکور به دنبال کسب فرصت بیشتر برای درس خواندن هستند.


*برگزاری آزمون کنکور چند بار به تاخیر افتاده اما این بار وزارت بهداشت تمهیدات فوق‌العاده‌ای اتخاذ کرده است. دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای برگزاری کنکور تدوین شده که به شکل کامل هم اجرا شده است. کنکور امسال به جای دو روز در طول 4 روز برگزار می‌شود. تمام مراکز برگزاری آزمون به طور کامل ضدعفونی شده و فاصله استقرار شرکت‌کنندگان از 1 متر و 20 سانتی‌متر مصوب نیز بیشتر در نظر گرفته شده است.
*جوانانی که می‌خواهند در کنکور شرکت کنند، آینده‌سازان کشور هستند و مسئولانی که برای برگزاری کنکور تصمیم گیری کرده و آن را برگزار می‌کنند برای سلامت این آینده‌سازان کشور به همان قدر نگران و دغدغه‌مند هستند که برای سلامت فرزندان خودشان دغدغه دارند.

افزایش اجاره‌بها در تهران باید زیر ۲۵ درصد اعمال شود

*{با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص اجاره بهای مسکن} درباره اقدامات دولت در خصوص افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در شرایط کرونا، اظهار داشت: همان گونه که مردم مطلع هستند، اجاره مسکن در ابتدای سال مقداری افزایش یافت و وزارت راه و شهرسازی در جلسه ستاد ملی کرونا دو پیشنهاد را ارائه کرد.

*بر اساس این دو پیشنهاد، برای شهر تهران حداکثر باید ۲۵ درصد اجاره بها افزایش یابد، یعنی به معنای این نیست که حتماً باید ۲۵ درصد اعمال شود، باید طوری محاسبه صورت بگیرد که زیر ۲۵ درصد باشد و برای کلانشهرها نیز تا ۲۰ و شهرهای دیگر ۱۵ درصد تصویب که به قوه قضائیه ابلاغ و آرامشی در این زمینه ایجاد شد.

* از سوی دیگر در برخی از شهرها، از جمله تهران با توجه به اینکه برخی از مردم نیازمند برای تأمین هزینه ودیعه مسکن هستند، دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار بانک‌های مختلف با بهره ۱۳ درصد قرار داد که اگر مردم تمایل داشته باشند، از این وام استفاده کنند، هم اکنون مردم در حال ارسال پیامک به سامانه وزارت راه و شهرسازی هستند.

*{با اشاره به برخی از شبهات فقهی برای پرداخت وام ودیعه مسکن} بر اساس جلساتی که با شورای فقهی در بانک مرکزی وجود دارد، این تصمیم گیری لحاظ شده است و آنچه ما تصمیم می‌گیریم همان چیزی است که آن شورا لحاظ کرده و ما به آن اعتقاد داریم.


 

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1415645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =