پرونده ویژه سازمان مجاهدین روی میز «نردبان»

جدیدترین قسمت از برنامه «نردبان» سراغ پرونده مستندهای با موضوع منافقین رفته و چهره سازمان مجاهدین خلق در فیلم‌های مستند را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چهارمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود. مستندسازان و نظریه‌پردازان مطرح سینمای مستند از داخل و خارج ایران در گفت‌وگوهایی اختصاصی با «نردبان»، از تجربیات خود در فیلم‌سازی و عکاسی مستند می‌گویند و سینمای مستند ایران را مورد بررسی قرار خواهند داد.

این قسمت از برنامه نردبان به بررسی پرونده جنجالی سازمان منافقین پرداخته و سراغ مستندهایی رفته است که با این سوژه تاکنون ساخته شده‌اند. «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس مستندی است که در این بخش با حضور امید بلاغتی، کارشناس و منتقد سینما نقد و بررسی شده و گفت‌وگویی متفاوت با کارگردان آن انجام می‌شود.

«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» مستندی درباره زندگی خانوادگی مصطفی محمدی (یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق) و تلاش ۲۵ ساله او برای بیرون آوردن دخترش سمیه از اردوگاه اشرف است. این مستند جایزه بهترین فیلم سیاسی هفتمین جشنواره سینما حقیقت را کسب کرد و از سازندگان آن طی مراسمی با حضور چهره‌های مطرح سینمای کشور همچون رضا جودی، حسن برزیده، پرویز شیخ طادی، محمد داودی و ... تقدیر به عمل آمد.

مهمان دیگر این قسمت از برنامه حسین جمشیدی گوهری تدوینگر فیلم‌های «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی و «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است. او از تجربیات خود در تدوین آثار سینمایی و ساخت مستند صحبت می‌کند.

در بخش معرفی فیلم، مستندهای «غبار جنگ» به کارگردانی ارول موریس و «دهکده جونز» به کارگردانی استنلی نلسون معرفی شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

گفت‌وگو در مورد فیلم‌های مستند با موضوع سازمان منافقین با ذکر مصادیقی متعددی انجام شده که با توجه به محدودیت‌های برنامه، پخش کامل آن مقدور نیست، فایل کامل این بخش همراه با کلیپی از خسرو سینایی که این روزها در بستر بیماری است در سایت شبکه مستند و صفحه اینستاگرام برنامه به اشتراک گذاشته خواهد شد.

«نردبان»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند فیلم و عکاسی مستند را در دو بخش آماتور و تخصصی به علاقه‌مندان آموزش دهد. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بور بور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۱۵ است. نردبان در استدیو فرهنگسرای ارسباران ضبط می‌شود.
 

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1416368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =