۰ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۷

ایرنا:'سلیم الحص' نخست وزیر اسبق لبنان با طرح این سوال که آیا دشمن ما ایران است یا اسرائیل، گفت: به نفع کشورهای عرب نیست با ایران که در حال حاضر از کشورهای عربی علیه اسراییل حمایت می کند، دشمنی ورزند.

سلیم الحص نخست وزیر اسبق، 'غازی عریضی' وزیر راه و ترابری، 'نجاح واکیم' رییس حزب 'جنبش مردمی' و 'فایز شکر' رییس حزب بعث عربی سوسیالیستی لبنان با محکوم کردن سخنان سعد حریری، مواضع ضد ایرانی وی را جبران شکست های اخیر او در عرصه سیاسی لبنان ارزیابی کردند.
الحص طی سخنانی در بیروت گفت: حمله بی هدف علیه ایران درست نیست و باید تمامی توجهات به سمت دشمن واقعی باشد.
وی افزود: به خاطر این موضع گیرهای غلط علیه ایران شهروندان لبنانی می پرسند، دشمن کیست؟ آیا دشمن ما ایران است که با همراهی برخی از کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی مبارزه می کند و یا اسراییل است که سرزمین عربی را در فلسطین اشغال کرده و به لبنان و سایر کشورهای همسایه آن تجاوز می کند و بی امان در صدد ایجاد چند دستگی میان کشورهای مختلف عربی است؟
نخست وزیر اسبق لبنان تصریح کرد: اگر شکایت و اعتراضی علیه ایران است باید روشن و مشخص شود و با ارائه راه کارهای مناسبی به حل آن بپردازیم.
وزیر راه و ترابری لبنان نیز امروز در سخنان رسانه ای گفت: لبنان تحمل کشمکش های کشورهای عربی با ایران را ندارد و ما باید در سخنان خود مصلحت لبنان را در نظر بگیریم.
نجاح واکیم رییس حزب 'جنبش مردمی' و نماینده اسبق مجلس لبنان نیز طی سخنانی گفت: سخنان سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان که هجوم سختی را علیه ایران شروع کرد کاملا مشخص است که این سخنان نشات گرفته از افکار وی نبوده است.
وی افزود: عربستان، لبنان را به عنوان سکوی پرتاب موشک امریکایی خود علیه ایران انتخاب کرده است که این امر باعث افزایش بحران داخلی کشور و تهدید امنیت ملی خواهد شد.
فایز شکر رییس حزب بعث عربی سوسیالیستی لبنان نیز در گفت وگو با تلویزیون 'ان بی ان' گفت: هدف سعد حریری در حمله خود علیه ایران چه بوده است؟ سخنان حریری بدون در نظر گرفتن منافع استراتژی لبنان باعث شروع فتنه از لبنان خواهد شد.
شیخ احمد قطان رییس جمعیت 'قولنا و عمل' نیز با صدور بیانیه ای گفت که سخنان کینه توزانه و دروغین سعد حریری علیه جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده شکست وی در کار سیاسی و اتکای وی بر روش تحریک آمیز مذهبی و ورود وی به بازی کشورهای حاشیه های خلیج فارس است.
احمد قطان همچنین گفت که حریری با این سخنان باطل و پوچ خود می خواهد شکست سیاسی خود را جبران کند.
'ولید جنبلاط ' رهبر دروزی ها، 'محمد صفدی' وزیر اقتصاد، 'وئام وهاب' رییس حزب توحید عربی و عدنان عرقجی نماینده مجلس لبنان هم افرادی بودند که روز گذشته با محکوم کردن موضع منفی سعد حریری علیه ایران، سخنان اخیر وی را مانعی در تشکیل دولت جدید و تهدیدی علیه ثبات لبنان قلمداد کردند.
ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان در گفت وگو با روزنامه لبنانی 'السفیر' در خصوص موضع گیری منفی پنجشنبه سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان علیه ایران گفت: بهتر این است که تا حد امکان از کشمکش های منطقه ای دوری شویم و به جای آن باهم گفت وگو کنیم.
وی با اشاره به اینکه این بهترین روش برای جلوگیری از خسارت های سیاسی، اقتصادی و دیگر خسارت ها و تهدیدات است، گفت: کشمکش های منطقه ای با موضع گیری ها و واکنش های این چنینی حل نمی شود بلکه انجام گفتگوی آرام در اراضی لبنان در چارچوب مؤسسات قانونی راه حل آن است.
روزنامه لبنانی السفیر نیز امروز جمعه به نقل از محافل نزدیک به محمد صفدی وزیر اقتصاد دولت انتقالی سعد حریری نوشت: سخنان منفی سعد حریری علیه ایران در مراسمی با حضور صفدی برای وی بسیار ناراحت کننده است.
صفدی افزود: سعد حریری شب گذشته به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی سخنرانی کرد نه به عنوان رییس یک فراکسیون یا حزب و با ایراد این سخنان باعث بحرانی کردن وضعیت داخلی کشور شد که این امر فقط باعث افزایش پیچیدگی در روند تشکیل دولت جدید خواهد شد.
وی افزود: هدف از ارتباط دادن لبنان به موضع ایران درخصوص وضعیت کنونی بحرین چیست؟ چرا حریری وقتی از دخالت های ایران در کشورهای عربی در طول سال های متمادی سخن گفت، در خلال دیدار اخیر خود از ایران بر این امر تأکید نکرد؟
السفیر همچنین به نقل از محافل گروه 8 مارس نوشت: هجوم سعد حریری علیه ایران در راستای ایجاد وضعیت سیاسی بحرانی در کشور است که این امر روند تشکیل دولت 'نجیب میقاتی' نخست وزیر جدید را دشوار می سازد.
وئام وهاب رییس حزب توحید عربی نیز امروز جمعه با صدور بیانیه ای گفت: سعدحریری تصمیم گرفته بدون توجه به منافع لبنان و لبنانی ها در مسیر هجوم امریکا و عربستان علیه ایران حرکت کند.
وی افزود: بعد ازاینکه کشورهایی که سعد حریری از آنها دفاع می کند از صحنه محو شدند، جمهوری اسلامی ایران به یک بازیگر در میادین کشورهای عربی تبدیل شده از این رو حریری تصمیم گرفت وارد محوری شود که لبنان قادر به تحمل نتایج مصیبت بار آن نیست.
وئام وهاب تأکید کرد: اگر کشورهای عرب در قبال فلسطین احساس مسؤولیت می کردند، دیگر نیازی به نقش ایران در حمایت از مسایل فلسطین و مقاومت نبود و عدم حضور کشورهای عربی در حمایت از مسایل کشورهای عربی، مسؤولیت آن را بر عهده نظام های غیر عربی قرار داده است و ایران در این خصوص نباید سرزنش شود.
عدنان عرقجی نماینده اسبق پارلمان لبنان نیز طی بیانیه ای اعلام کرد: لبنان در حال حاضر از دخالت های برخی از کشورهای عربی در امور داخلی خود رنج می برد.
وی افزود: سخنانی که سعد حریری در خصوص ایران و بحرین ایراد کرد، باعث برانگیختن درگیری های مذهبی شده و ثبات ملی را تهدید می کند.
سعد حریری پنجشنبه شب در یک کنفرانس مشترک میان عربستان و لبنان در بیروت مدعی شده بود لبنان و بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیگر مناطق از نظر سیاسی و امنیتی از دخالت آشکار ایران در این کشورها رنج می برند و این بزرگترین تهدید علیه کشورهای عربی محسوب می شود و ما نمی خواهیم تحت حمایت ایران باشیم.
حزب الله لبنان پنجشنبه شب با صدور بیانیه ای مواضع ضد ایرانی ' سعد حریری' نخست وزیر برکنار شده و رییس جریان المستقبل لبنان را محکوم کرد و آن را همسو و برگردان سخنان اخیر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در ریاض دانست.
در بیانیه حزب الله تاکید شده است که مواضع سعد حریری در راستای بیان مواضع لبنان و منافع کشور نیست بلکه همسو با نقشه های آمریکا برای گسترش فتنه و چند دستگی میان کشورها و ملت های منطقه و همچنین تحریف اصل جنگ با رژیم صهیونیستی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =