با چالش‌های ورود به بازار کار و شغل‌یابی چه باید کرد؟

برای ورود به بازار کار و یافتن شغل مناسب ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید که موجب ترس و دلهره در شما شوند. اما باید بدانید که این موضوع طبیعی است و بخشی از روند اشتغال به شمار می‌آید. پس جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. شما می‌توانید با یادگیری تعدادی مهارت کاربردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است، نگرانی‌های موجود را تا حد زیادی کاهش دهید.

زمانی‌که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوید و خود را برای ورود به بازار کار و یافتن شغل خوب آماده می‌کنید، ممکن است کمی ترس و دلهره به سراغتان بیاید که خب البته این یک امر طبیعی است. اغلب افراد با خود می‌گویند که آیا موفق به یافتن شغلی درخور و شایسته خواهند شد یا خیر؟ گاهی هم از ترس این‌که نتوانند در یک جایگاه شغلی مناسب استخدام شوند، به موقعیت‌های نامربوط و سطح پایین رضایت خواهند داد. متاسفانه این یک واقعیت تلخ در جامعه‌ی ماست که افراد به دلیل عدم خودباوری، سال‌های زیادی از عمرشان را در موقعیت‌های شغلی که هیچ رضایتی از آن ندارند تلف می‌کنند. مثل جوانی که با مدرک مهندسی شغل مسافرکشی و یا کارگری را برای امرار معاش انتخاب می‌کند. پس تکلیف آن همه وقت و هزینه که برای گرفتن مدرک مهندسی صرف شده چه می‌شود؟ پس باید گفت که یافتن شغل خوب ربطی به تحصیلات ندارد.

این یک باور کاملاً غلط است که بگوییم قابلیت‌ها و توانایی‌های علمی افراد نمی‌تواند آن‌ها را در راه رسیدن به شغل مناسب یاری دهد. اما این را هم بدانید که برای ورود به بازار کار تکیه بر آموخته‌های آکادمیک صرف، کاری بسیار سخت و حتی غیرممکن است. برای ورود به جایگاه‌های شغلی مناسب، لازم است تا کارجویان در کنار تحصیلات دانشگاهی، یک سری مهارت‌های کاربردی را نیز بیاموزند. مهارت‌هایی که در دانشگاه و مدرسه تحت هیچ عنوانی به آن‌ها پرداخته نشده است. آن‌ها باید یاد بگیرند که چگونه مهارت‌های خود را تقویت نمایند و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن بروز دهند. به‌عنوان مثال یک دلیل بسیار مهم که موجب عدم موفقیت افراد در مسیر یافتن شغل ایده‌آل می‌شود، نداشتن تجربه‌ی کافی در برخورد با کارفرمایان و مصاحبه‌کنندگان در جلسات مصاحبه‌ی شغلی است. پس برای استخدام در شغل دلخواه، به مهارت‌هایی نیاز دارید که تا کنون راجع‌به آنها چیزی نشنیده‌اید.

برای ورود به بازار کار چه مهارت‌هایی مورد نیاز است؟

به طور کلی مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار در دو دسته‌ی نرم و سخت جای می‌گیرند. منظور از مهارت‌های سخت، همان مهارت‌های تخصصی است که برای تمام فرصت‌های شغلی مورد نیاز است. برای مثال اگر بخواهید در جایگاه شغلی دانشمند داده مشغول فعالیت شوید، لازم است که به تمام الگوریتم‌های یادگیری ماشین مسلط شوید. همچنین تسلط بر سیستم‌های پایگاه داده، آمار و احتمال و جبر خطی، توانایی کدنویسی، از جمله مهارت‌های فنی یا سخت موردنیاز برای یک دانشمند داده می‌باشند.

اما منظور از مهارت‌های نرم، آن دسته از مهارت‌هایی است که به طور مشترک بین همه‌ی رشته‌ها برای ورود به بازار کار وجود دارد. اصول مذاکره و مصاحبه، فن بیان، خلاقیت، توانایی کار به صورت تیمی و گروهی، توانایی حل مساله، قدرت رهبری و مدیریت، انعطاف پذیری بالا و داشتن تفکر انتقادی به همراه توانایی مدیریت زمان در رده‌ی مهارت‌های نرم جای می‌گیرند. مهارت‌های نرم اغلب مورد توجه کمتری از سوی کارجویان قرار می‌گیرد. اما به جرات می‌توان گفت که همین مهارت‌هاست که ورود شما را به یک شغل راحت‌تر خواهد کرد و باعث می‌شود تا در مصاحبه‌های شغلی موفق‌تر عمل نمایید.

دقت داشته باشید که یادگیری مهارت‌های شغلی نرم و سخت در کنار یکدیگر برای ورود به بازار کار و پیشرفت در هر کسب و کاری ضروری می‌باشد. در پاسخ به این پرسش که کدام یک از این مهارت‌ها بر دیگری ارجحیت دارد باید گفت که میزان اهمیت این مهارت‌ها به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. برای مثال برای فعالیت در بخش‌های حقوقی، دفتری و مالی شرکت‌ها، نیاز به داشتن مهارت‌های سخت می‌باشد. در حالی‌که افراد شاغل در گروه تبلیغات، بازاریابی و یا روابط عمومی، برای موفقیت باید مهارت‌های نرم را در اولویت قرار دهند. البته دقت داشته باشید که مدیران هوشمند برای ایجاد تعادل سازنده هر دو مهارت را با هم در نظر می‌گیرند.

در چراغ، تمام مهارت‌های لازم برای کار و سرمایه‌گذاری را یکجا بیاموزد!

چراغ نام نسل جدیدی از پلتفرم‌های کاریابی است که علاوه بر انتشار آگهی استخدامی به صورت روزانه، با ارائه‌ی خدمات آموزشی منحصر به فرد، شما را در مسیر یافتن شغل مناسب یاری خواهد داد. کارجویان عزیز می‌توانند پس از ورود و ثبت‌نام در این سامانه‌ی هوشمند، با خیال راحت از دوره‌های مهارت‌آموزی آنلاین در آن جها ورود به بازار کار استفاده نمایند.

آموزش آنلاین برنامه نویسی، مارکتینگ و ... از جمله دوره‌های آموزشی ارائه شده در چراغ می‌باشند که همگی از سطح بالایی در آموزش برخوردار هستند و می‌توانند یاری‌گر شما برای ورود به بازارکار و انتخاب شغل مناسب باشند. البته چراغ برای تمام کسانی که علاوه بر پیدا کردن شغل مناسب به کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاری حرفه‌ای می‌اندیشند هم آموزش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.

آموزش آنلاین بورس و آموزش‌هایی برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی در چراغ به شما کمک می‌کنند تا برای خودتان درآمدزایی داشته باشید و همچنین راه و رسم سرمایه‌گذاری صحیح را بیاموزید. کاربران می‌توانند با توجه به زمینه‌ی مورد نیازشان از دوره‌های مهارت آموزی آنلاین در چراغ برای ورود به بازار کار و سرمایه‌گذاری استفاده نمایند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =