روسیه پای آفریقا را به بازی قدرت می‌کشاند؟

سند محرمانه وزارت امور خارجه آلمان (طبقه بندی VS- «محرمانه») که در اختیار نشریه بیلد قرار گرفته است با این جمله آغاز می‌شود: «رئیس جمهور پوتین، آفریقا را به مسألهای بسیار مهم تبدیل می‌کند». این سند «طرح‌های بلند پروازانه جدید روسیه در آفریقا» را مفصل تشریح می‌کند و طرح‌های شک برانگیز رهبری روسیه در رابطه با این قاره را افشا می‌کند. این نشریه مهمترین بندهای این سند که در پاییز سال 2019 تهیه شده است را منتشر می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از نشریه بیلد آلمان،  «بعد مهم پیشبرد روسیه در آفریقا همکاری نظامی با رژیم‌هایی است که برخی از آنها دیکتاتوری هستند. طبق اطلاع وزارت امور خارجه [آلمان]، «از سال 2015 روسیه با 21 کشور توافقنامه همکاری نظامی منعقد کرده است». پیشتر در سرتاسر این قاره تنها با چهار کشور چنین توافقنامه‌های وجود داشت». «علاوه بر این کرملین «بر مبنای توافق» حق ایجاد پایگاه‌های نظامی در شش کشور را برای خود تضمین کرده است. این کشورها جمهوری آفریقای مرکزی، مصر، اریتره، ماداگاسکار، موزامبیک و سودان هستند».

«همچنین ارتش روسیه در بخش‌هایی بصورت محرمانه و در بخش‌هایی به صورت رسمی سربازان کشورهای مربوطه را آموزش می‌دهد. برای نمونه در جمهوری آفریقای مرکزی 180 مستشار ارتش روسیه فعالیت می‌کنند. در بخش دیگری از سند گفته می‌شود: « هر ساله حدودا 20 سرباز مالی در روسیه آموزش می‌بینند».

نشریه بیلد می‌گوید «در عین حال در بسیاری از کشورها تنها ارتش رسمی روسیه نیست که بکار گرفته می‌شود و در آموزش برای استقرار بلند مدت مشارکت می‌کند. پیش از هر چیز روی ارتش‌های خصوصی، برای نمونه «گروه واگنر» حساب باز می‌شود. «(...) کارشناسان وزارت امور خارجه این گروه را به عنوان «ابزار هیبرید روسیه برای اعمال نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی» توصیف می‌کنند.

«تحلیلگران آلمانی توضیح می‌دهند که مزدوران بی‌رحم کرملین چه سودی می‌توانند برای دیکتاتورهای آفریقایی داشته باشند: «بکارگیری شرکت‌های نظامی خصوصی که از جمله در سوریه «تجربه رزمی» کسب کرده‌اند، در صورت نیاز به برخی از رژیم‌ها امکان می‌دهند تا ثبات سیستم خود را تقویت کنند».
«(...) «روسیه با سهم 37,6 درصد بزرگترین تأمین کننده تسلیحات برای قاره آفریقا است». بعد از آن آمریکا (16 درصد)، فرانسه (14 درصد) و چین (9 درصد) قرار دارند.

با این حال در سند گفته می‌شود که «مسکو منابع کافی برای ادامه حفظ فعالیت خود در آفریقا را ندارد». «به همین خاطر کرملین «تبلیغات ضد غربی» که روی واکنش‌های استعماری آفریقایی‌ها حساب می‌کند را مورد استفاده قرار می‌دهد».

تحلیلگران دولت فدرال با جمع‌بندی مطلب اظهار می‌کنند که روسیه پوتین «تضمین امنیت» در مقابل «انقلاب‌های رنگین» را می‌تواند به دیکتاتورهای آفریقایی بدهد. به همین خاطر برخی از ملت‌ها آن را «هم سطح با آمریکا» تلقی می‌کنند: این یکی از اهداف اصلی رژیمی است که تمایل به «عظمت پیشین» دارد.

«کرملین «در چشم انداز کوتاه مدت» به یک هدف دیگر نیز می‌تواند برسد: «کشورهایی که نظر مثبت به روسیه دارند می‌توانند موجب آن شوند که روسیه بتواند برای نمونه در سازمان ملل متحد، با کسب حمایت آفریقا از سیاست خود، نقش خود را تقویت کند».
به نوشته نشریه بیلد: «در مجموع «علاقه فزاینده» حکومت پوتین به فقیرترین قاره جهان «مشهود» است. با این حال تحلیلگران وزارت امور خارجه آلمان معتقدند که «بسیاری از طرح‌های جدید (...) سیاستی سمبلیک باقی خواهند مانند».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =