۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
واکنش تند مقامات عراق به حملات ترکیه

ایرنا نوشت: حمله پهپادی روز گذشته (سه شنبه) ترکیه به شمال عراق و کشته شدن دو مقام بلند پایه مرزبانی عراق سبب شد تا پس از حدود دو ماه از آغاز عملیات نظامی آنکارا، بار دیگر اقلیم کردستان و تحولات در مرزهای شمالی عراق در کانون توجه مسئولان این کشور قرار گیرد.

مقام های عراقی ساعتی پس از حمله ترکیه که بر اساس گزارش برخی منابع به کشته شدن ۲۰ نفر از جمله چند مرزبان عراقی انجامید، این حمله را به شدت محکوم کردند و از آنکارا خواستند که با قطع حملات زمینی و هوایی به حاکمیت سرزمینی عراق و قوانین بین المللی احترام بگذارد.  

وزارت داخلی اقلیم کردستان در بیانیه ای اعلام کرد که در ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه روز سه شنبه نیروهای مرزبانی دولت فدرال عراق، در حالی که درصدد رفع خلاء امنیتی در مناطق مرزی بودند، یکی از خودروهای آنان توسط هواپیمای جنگی ترکیه هدف قرار گرفت که منجر به کشته شدن دو افسر، سرتیپ «محمد رشید سلیمان»، فرمانده تیپ دوم مرزبانی و سرهنگ «زبیر حالی تاج الدین»، ​​فرمانده هنگ سوم تیپ دوم نیروهای گارد مرزی و مجروح شدن سرهنگ «حسام الدین عبدالرحمان حسن» شد.

وزارت داخلی اقلیم کردستان در این بیانیه خواهان خروج پ.ک.ک و ارتش ترکیه از شمال عراق شد و تاکید کرد دو طرف درگیری های خود را از خاک عراق و اقلیم کردستان خارج کنند.

 «حسن الکعبی»، نایب رئیس اول پارلمان به عنوان نخستین مقام عراقی به حمله ترکیه واکنش نشان داد و در بیانیه ای، با محکومیت شدید حمله به خودرو نظامی نیروهای مرزبانی عراق در منطقه «سیدکان»، خواهان احضار سفیر این کشور در بغداد و تحویل یادداشت اعتراض شدیداللحن به وی شد.

الکعبی در بیانیه خود همچنین تکرار تجاوزگری ترکیه به خاک عراق را نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و قطعنامه های  شورای امنیت دانست و از این شورا درخواست کرد تا برای توقف موارد نقض مکرر حاکمیت کشورش بی درنگ وارد عمل شود.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق هم حمله پهپادی ترکیه به منطقه سیدکان در اقلیم کردستان را نقض حاکمیت بغداد دانست و آن را محکوم کرد.
 رئیس جمهوری عراق با صدور بیانیه ای تأکید کرد که تجاوزهای نظامی مکرر ترکیه به خاک عراق، به منزله نقض خطرناک حاکمیت کشور به شمار می آید و از دولت ترکیه خواست به  عملیات نظامی پایان دهد و برای حل مشکلات مرزی دو کشور به گفت و گو روی آورد.
وی ادامه داد که اقدامات تجاوزگرانه که منجر به شهادت شماری از شهروندان بی گناه و افسران مرزبانی عراق شده است را محکوم می کنیم و خواستار توقف این تجاوزها و نشستن بر سر میز مذاکره برای گفتگو و تفاهم برای حل مشکلات دو کشور همسایه و به روش های مسالمت آمیز و در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه هستیم.

وزارت امور خارجه عراق نیز در واکنش به این حمله از لغو سفر «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه به بغداد و تصمیم خود برای احضار سفیر این کشور خبر داد.

وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه ای نوشت که اقدام ترکیه در بمباران خاک عراق در منطقه سیدکان استان اربیل، مرکز اقلیم کردستان به وسیله یک هواپیمای بدون سرنشین که به کشته و زخمی شدن شماری از فرماندهان و نیروهای مرزبانی انجامید را به شدت محکوم می کنیم.

دولت عراق حمله پهپادی ترکیه را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون های بین المللی سازمان دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد می کند، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.

وزارت خارجه عراق در ادامه بیانیه خود هشدار داده است: تکرار چنین اقداماتی و پاسخگو نبودن به درخواست عراق برای توقف موارد نقض و عقب نشینی نیروهای ترکیه در داخل مرزهای ما، موجب تجدید نظر در همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف می شود.

در این بیانیه آمده که سفر «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود فردا (پنجشنبه) انجام شود، لغو  و «فاتح ییلدیز»، سفیر ترکیه نیز به وزارت خارجه احضار خواهد شد تا یادداشت اعتراض شدیداللحن تحویل وی شود.

سرلشکر «تحسین الحفاجی»، سخنگوی عملیات مشترک عراق نیز حمله هوایی ترکیه را محکوم کرد و گفت که موضوع را با منطقه کردستان بررسی می‌کند.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی نیز در پی حمله پهپادی ترکیه به اقلیم کردستان و کشته شدن دو فرمانده ارشد مرزبانی عراق تاکید کرد که دولت باید از حاکمیت سرزمینی عراق حفاظت کند.

حکیم در پیامی حمله هوایی ترکیه به اقلیم کردستان را محکوم کرد و گفت: اقدام نیروی هوایی ترکیه در حمله به منطقه «سیدکان» کردستان را که باعث شهادت تعدادی از شهروندان و فرماندهان نیروی پاسداران مرزی عراق شده محکوم می کنیم. 
وی ادامه داد: از دولت عراق می‌خواهیم به اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت سرزمینی کشور دست زند و از ترکیه نیز می‌خواهیم که به اصول حسن همجواری و چارچوب‌های تعیین شده در روابط بین‌المللی پایبند باشد.

ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار «فاتح ییلدز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.

ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) است.

با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =