عکس | ترکیب هنر و فناوری مدرن / بازسازی چهره واقعی شخصیت‌های باستانی

ایرنا نوشت: یک هنرمند کانادایی با استفاده از مجسمه‌های قدیمی و یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، پرتره‌هایی واقع‌گرایانه از امپراطوران رُم باستان خلق کرد.

احتمالا اسم نرون امپراطور مستبد سده اول میلادی و حاکم رُم طی ۱۴ سال، تاکنون بارها به گوشتان خورده است؛ همان امپراطوری که مسیحیان را اعدام کرد و وقتی رم در آتش می‌سوخت، ویولن نواخت. اما آیا تا به حال برایتان این سوال ایجاد شده که وی چه شکلی بود؟

دنیل ووشرت (Daniel Voshart) طراح اهل تورنتو در این باره کنجکاو شد و از اولین روزهای قرنطینه خود برای خلق پرتره‌های رنگی و فوتورئالیستی از چهره نرون و ۵۳ امپراطور دیگر از دوره اول امپراطوری رم استفاده کرد.

ووشرت برای این منظور از ابزاری به نام آرت‌بیریدر (Artbreeder) کمک گرفت که از یادگیری ماشینی برای خلق عکس‌های مرکب استفاده می‌کند. استفاده از آرت‌بیریدر برای یک کاربر معمولی کار ساده‌ای‌ست؛ دو عکس را در این نرم‌افزار بارگذاری می‌کند و تصاویر موردنظر آنچنان حرفه‌ای در هم ادغام می‌شوند که نتیجه بیشتر از آن که شبیه به یک عکس مرکب استاندارد باشد مثل بچه‌ای است که از پیوند دو عکس متولد شده باشد.

اما کاری که ووشرت کرد کمی پیچیده‌تر از این بود. وی برای خلق هر پرتره، عکس ده‌ها مجسمه نیم‌تنه سنگی از امپراطور موردنظر را در این نرم‌افزار بارگذاری کرد و به یک شباهت با تقریب خالص دست یافت. وقتی به نتیجه مطلوبش رسید، از نرم‌افزار فتوشاپ برای حذف ترک خوردگی‌ها، ترمیم شکستگی‌ها، ایجاد بافت پوست، افزودن رنگ به چشم‌ها و غیره استفاده کرد. وی در عمل با این کار سنگ‌های اسکنه خورده را به عکسهایی با وضوح و کیفیت بالا تبدیل کرد.

ووشرت می‌گوید گرفتن برخی تصمیمات در این پروژه مستلزم پژوهش و تحقیق فراوان بود. وی در توضیح این موضوع می‌گوید مثلا برای تصمیم‌گیری درباره تناژ رنگ پوست این امپراطوران محل تولد و اصل و نسب خاندان آنها را بررسی کرده است.

در واقع برای رفع حالت بی‌روح تصویر امپراطوران به چیزی بیشتر از تبدیل سنگ به جسم نیاز بود. ووشرت در این باره گفت: هنگام خلق نسخه فوتورئال، حذف حالات و ماهیت نسخه اصلی کار ساده‌ای است. تمام تلاشم را کردم این ویژگی‌ها را حفظ کنم. هرچه یک حالت با وضعیت خنثی فاصله بیشتری داشته باشد، فوتورئال نگه داشتن آن سخت‌تر است.

این هنرمند کانادایی در پروژه‌های قبلی خود نیز از یادگیری ماشینی برای خلق پرتره‌هایی از مومیایی‌های مصری و تبدیل مجسمه‌های سفالین تمثیلی دانشجویان آکادمی هنر نیویورک به چهره‌های واقع‌گرایانه استقاده کرده بود.  

دمیدن جانی تازه به کالبد هنر تجسمی با فناوری هوش مصنوعی

این اولین بار نیست که یک هنرمند از فناوری‌های روز برای جان بخشیدن به چهره‌های تاریخی استفاده می‌کند.

 چندی پیش یک عکاس هلندی به نام اوترویک با نام مستعار گانبرود (Ganbrood)، موفق شد با استفاده از نرم‌افزار آرت‌بیریدر، چهره ناپلئون بناپارت نخستین امپراطور فرانسه را در کیفیت یک عکس واقعی شبیه‌سازی کند.

تیمی از کارشناسان بازسازی چهره نیز در سال ۲۰۱۳، به سرپرستی فیلیپ فرُش (Philippe Froesch)، با استفاده از جلوه‌های ویژه سینمایی و نقاب مرگ روبسپیر، چهره وی را به صورت سه بعدی مدل‌سازی کردند.

۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1421759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =