۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
ناگفته های اردوگاه «بین‌القفسین»

مستند «بین القفسین» برگرفته از داستانی واقعی از اردوگاه اسرای ایرانی و ارتباط عاطفی یکی از سربازان شیعه عراقی این اردوگاه با اسرای ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داستان این فیلم روایت وقایع اردوگاه الرمادی عراق است که رزمندگان زیر ۱۷ سال ایرانی که به اسارت برده شده بودند و در آن مکان نگهداری می شدند، را به تصویر می‌کشد. 

رژیم بعث با تصور اینکه بتواند از نوجوانان حاضر در این اردوگاه برای بهره برداری رسانه ای و تبلیغاتی استفاده کند، همه آنها را در این مکان جمع می کند اما نوجوانان ایرانی که همه آنها انقلابی، پرشور و در مقابل رژیم بعث شجاعانه و بی پروا بودند، مکر آنها را بر ملا می‌کنند.

سعید سلطانی مدیر گروه معارف شبکه پنج سیما درباره مستند «بین القفسین» گفت: «سال ۹۴ وقتی این طرح از طرف طراح و تهیه کننده به شبکه ارائه شد، به دلیل برخورداری از درونمایه های عاطفی، انسانی و در راستای پیوند عمیق بین دو ملت ایران و عراق و همچنین استفاده از تصاویر روتوسکوپی که دوران اسارت را تداعی می کند، در شورای طرح و برنامه تصویب شد. تهیه کننده این مستند ( علی شهاب الدین) به واسطه دوستی با تعدادی از آزادگان با شخصیت کهنه سرباز عراقی به نام "سعد" آشنا می شود. "سعد "یکی از سربازان شیعه عراقی است که در دوره هشت سال جنگ حزب بعث، علیه ملت مسلمان ایران ،دژبان یکی از اردوگاه های خاص نگهداری اسرای نوجوان که به "اردوگاه اطفال" مشهور بود، می شود. سعد مقلد امام خمینی بود و به دلیل برخورداری از شخصیت فرهنگی و انسانی، رفتاری معقول و به دور از خشونت و آزار با اسرا داشت. هرچند در برخی مواقع برای جلوگیری از هرگونه شک در بین بعثی‌ها مجبور به تظاهر به رفتار خشن با اسرا می‌شد.»

علی شهاب الدین تهیه کننده و کارگردان این مستند گفت: «ایده ابتدایی این مستند زمانی به ذهن ما رسید که با تعدادی از اسرا و آزادگان سرافراز ایران اسلامی، برای اربعین به عراق سفر کردیم و در خصوص شخصیت آقای سعد (سرباز شیعه عراقی) از اسرا چیزهایی شنیدم که بسیار جذاب بود. از این رو به ناصریه و شهر الرفاعی در جنوب کشور عراق رفتیم تا با سعد و شخصیت او بیشتر آشنا شویم و با او گفتگو کنیم. سعد بعد از دوره سربازی به شغل معلمی مشغول بود و شخصیت محکم، خویشتن دار، محافظه کار و وطن پرستی در او موج می زد. بنابراین  او در ابتدای گفتگو بسیار محتاط عمل می کرد و تیم تولید برنامه با در نظر گرفتن همه ملاحظات سیاسی و اجتماعی این کار را تولید کردند. تحقیق این مستند از سال ۱۳۹۴ آغاز و بسیاری از گفتگوها و مصاحبه‌ها طی سال های ۹۴ تا ۹۷ همزمان با اربعین حسینی (ع) درکشور عراق ضبط شده است.»

مستند «بین‌القفسین» کاری از گروه معارف شبکه پنج است.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1422269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =