۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
سنگ اوپک پلاس به هدف خورد اما ...

ایسنا نوشت: اوپک و متحدانش تا حد زیادی به توازن بازار نفت نزدیک شده و موفق شدند تولیدشان را بدون این که باعث سقوط قیمتها شود، افزایش دهند.

اوپک پلاس در آغاز ماه میلادی جاری بخشی از تولید نفت که در اوج بحران شیوع ویروس کرونا متوقف کرده بود را احیا کرد. تاکنون افزایش عرضه مذکور روند احیای شکننده نفت را متوقف کرده و قیمتها اکنون در بالاترین حد پنج ماه اخیر قرار دارد. این که موفقیت این گروه در حفظ تعادل بازار و تقویت قیمتها ادامه پیدا کند مشخص نیست.

اما دورنمای تقاضا برای سوخت به دلیل محدود شدن سفرهای بین المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا تیره شده است و موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا هم روند احیای اقتصادی را تهدید می کند. اعضای کلیدی اوپک پلاس روز چهارشنبه برای ارزیابی پیمان کاهش تولید و حفظ موفقیت اخیر خود دیدار می کنند.

آمریتا سن، تحلیلگر نفت در شرکت انرژی اسپکتس در این باره به بلومبرگ گفت: اوپک پلاس باید خیلی مراقب باشد زیرا تقاضا ممکن است افت پیدا کند و آنها باید در واکنش به این موضوع بتوانند به سرعت عمل کنند.

اوپک و شرکایش در واکنش به سقوط کم سابقه تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا و وضع قرنطینه در جهان، از ماه مه تا پایان ژوییه تولیدشان را به میزان ۹.۷ میلیون که معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی بود، محدود کردند.

فداکاری این تولیدکنندگان جواب داد و بازار که در یک مقطع شاهد منفی شدن قیمت نفت در بازار نیویورک بود، بهبود سریعی پیدا کرد و نفت برنت اکنون نزدیک ۴۵ دلار در هر بشکه معامله می شود که سه برابر سطح قیمت آوریل است. این تلاشها نه تنها جان تازه ای به اقتصادهای اعضای اوپک پلاس تزریق کرد بلکه به سود شرکتهای بین المللی مانند BP و اکسون موبیل شد.

با بهبود تدریجی مصرف جهانی نفت، اوپک پلاس از ماه جاری به افزایش تولید نفت اقدام کرد.

بازار بسیار شکننده تر از آن است که بتوان ریسک بیشتری کرد. بر همین اساس اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، کاهش تولید خود به میزان ۷.۷ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه می دهد.

حتی عربستان سعودی اعلام کرده که عمده افزایش تولیدی که در اوت دارد به مصرف داخلی خواهد رسید و نیاز این کشور برای تولید بیشتر برق در ایام تابستان را تامین می کند.

این تولیدکنندگان در شرایطی نیستند که بتوانند اشتباهی را مرتکب شده و جبران کنند. قیمت نفت هنوز نصف سطحی که بسیاری از اعضای اوپک برای تامین مخارج دولتی نیاز دارند نیست و فشارهای مالی باعث شده بسیاری از آنها با کسری بودجه، نارضایتی داخلی و کاهش ارزش ارز ملی روبرو شوند.

روزهای اخیر یادآور نیاز به احتیاط است. آژانس بین المللی انرژی به دلیل ضعیف ماندن آمار سفرهای هوایی، دورنمای تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. مصرف برق در ایام تابستان در عربستان سعودی که به جذب بشکه های نفت اضافی کمک کرده بود هم کاهش پیدا خواهد کرد.

محمد دروازه، تحلیلگر شرکت مدلی گلوبال ادوایزرز به بلومبرگ گفت: ما همچنان در دنیای بسیار مبهمی به سر می بریم و در این گروه این پرسش وجود دارد که آیا بیش از حد به دورنمای تقاضا خوش بین نبوده ایم.

با توجه به آسیب پذیری بازار، سعودیها حداکثر فشار را روی اعضای اوپک پلاس برای عمل کامل به تعهداتشان اعمال می کنند. به گفته نمایندگان اوپک، زمانی که کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس چهارشنبه هفته جاری دیدار کند، مسئله پایبندی موضوع اصلی مورد بررسی در دیدار مذکور خواهد بود. کمیته فنی مشترک اوپک پلاس که روز دوشنبه دیدار می کند به ارزیابی اجرای کاهش تولید خواهد پرداخت.

کشورهایی شامل عراق و نیجریه قول داده اند با کاهش بیشتر تولید مازاد تولیدی که در ماههای پیش داشته اند را جبران کنند. بغداد و ریاض هفتم اوت بیانیه مشترکی در این باره صادر کردند و عراق در این بیانیه متعهد شد علاوه بر ۸۵۰ هزار بشکه در روز سهمیه کاهش تولیدش، ۴۰۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولید خود در اوت و سپتامبر بیافزاید.

با این حال این کشورها هنوز به سهمیه کاهش تولید خود عمل نکرده اند چه برسد به این که بخواهند تولیدشان را بیشتر کاهش دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نیجریه در حال لابی برای در نظر گرفته شدن گرید نفتی اگبامی به عنوان میعانات است تا تولیدش در سهمیه تولید نفت این کشور در نظر گرفته نشود. عراق با اجرای ۸۰ درصد از کاهش تولید، از همیشه بیشتر به هدف کاهش تولید نزدیک شده است هر چند که این کشور به دلیل صدمات جنگ و تحریمها، تحت فشار اقتصادی عظیمی قرار دارد.
۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1422669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =