موشک هایی که قابلیت پنهان شدن از دید رادار را دارند /ایران به سراغ کروز رفت

موشک کروز نوعی موشک و نوعی هواگرد بی‌سرنشین هدایت شونده بوده که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است.

به گزارش خبرآنلاین، قدرت موشکی ایران، امروز به حدی رسیده است که صنایع دفاعی کشورمان در فاصله های زمانی کوتاه موشک و یا دستاورد جدیدی را در این حوزه رونمایی و معرفی می‌کنند.موشک کروز سومار که یک موشک بومی ایرانی است، به گفته کارشناسان غربی یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های جهان است.

>>>در همین رابطه بخوانید؛

موشک ایرانی که ظرف چند دقیقه به تل آویو می رسد /وحشت اسرائیلی ها از کروز پیشرفته ایران +تصاویر

ورود موشک‌های کروز به دکترین دفاعی 

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران، موشک‌های کروز چند سالی است که وارد دکترین دفاعی و امنیتی کشورهای جهان شده است و یکی از موشک‌های موثر در جهان همین موشک‌های کروز هستند. موشک‌های کروز به قدری مهم هستند که امروزه بسیاری از کشورهای جهان بیشتر توان خود را بر روی طراحی، ساخت و استفاده از موشک‌های کروز متمرکز کرده اند. این کار چندین دلیل دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان به‌دلیل هزینه کمتری دانست که در فرآیند تولیدشان نسبت به تولید موشک‌های بالستیک دارند و از سوی دیگر، مؤلفه‌هایی که در هنگام حرکت موشک به‌سوی هدف دارند.

موشک کروز نوعی موشک و نوعی هواگرد بی‌سرنشین هدایت شونده بوده که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود، در حالی که موشک‌های دیگر از موتور راکتی استفاده می‌کنند. این موشک‌ها معمولاً تمام مسیر خود را به دلیل شناسایی نشدن توسط رادارها در ارتفاع بسیار پائین و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت حرکت می‌کنند.

با توجه به لختی اولیه در هدایت موشک کروز، این امکان وجود دارد که موشک صدها متر از مسیر منحرف شود. زیرا اگرچه با هدایت از این نوع لختی امکان انحراف برای موشکی که ده‌ها دقیقه پرواز می‌کند کم است، ولی برای موشکی که ساعت‌ها باید ادامه طریق دهد مناسب نیست، برای رفع عیب باید نوعی تصحیح در مسیر انجام شود تا در عمل مکمل هدایت اصلی آن باشد.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره موشک کروز پرواز طولانی مدت این موشک است. به همین دلیل ممکن است توسط سامانه‌های منحرف کننده پدافندی دشمن، با وضعیت حرکت لختی موشک در طول مسیر امکان انحراف از چند متر تا چند صد متر وجود داشته باشد، البته با وجود سامانه‌هایی نظیر سامانه انطباق متقابل پشت سر هم جغرافیایی، سامانه سی دی اس و سامانه جی پی اس احتمال این مورد بسیار کاهش می‌باید.

ویژگی های موشک‌های کروز 

موشک‌های کروز دارای چهار ویژگی اصلی هستند؛ اولین ویژگی موشک‌های کروز استفاده از نیروی آیرودینامیکی در طبقات پایین جَو یعنی در بازه ۳۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ پا  است. دومین ویژگی این موشک‌ها توانایی تغییر مسیر و ارتفاع حرکت خود در طول مسیر حرکت و سومین ویژگی نیز برد بیش از۵۰ کیلومتری آنهاست. قابلیت هدایت مداوم در طول مسیر به سوی هدف نهایی از مهم ترین ویژگی های موشک های کروز است.

موشک کروز موشکی راهبردی است و قابلیت پنهان شدن از دید رادارهای دشمن را دارد، همچنین این موشک دارای موتور توربوفن با تابش حرارتی کم و سطح پرواز پایین است. موشک‌های کروز را می‌توان از نظر اندازه، سرعت (فراصوتی یا فروصوتی) و نحوه پرتاب تقسیم‌بندی کرد. موشک‌های کروز بسته به شیوهٔ پرتاب به سه دسته هواپایه، دریاپایه و زمین پایه تقسیم می‌شوند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1422909

برچسب‌ها