کاربران اینترنت پهن‌باند سرعت بالایی را که برای آن هزینه می‌پردازند، دریافت نمی‌کنند. یک دلیلش این است که سیگنال با عبور از سیم‌های مسی پایین می‌آید،‌ اما مگابیت‌های گم‌شده کجا می‌روند؟

بهنوش خرم‌روز: وقتی نتایج مطالعه اف‌کام (Ofcom) در مورد سرعت پهن‌باند منتشر شد،‌ برای بسیاری از مردم جهان تعجب‌آور نبود. بنا به گزارش این تنظیم‌کننده ارتباطات از راه دور، کاربران پهن‌باند‌ از سرعتی که بهای آن را می‌پردازند، برخوردار نیستند. در حدود یک‌پنجم آن‌ها، با اتصال 8 مگابیت در ثانیه‌ای، تنها در حقیقت کم‌تر از 2 مگابیت در ثانیه دریافت می‌کنند. همچنین در این مطالعه آمده در مواردی که به جای کابل‌های فیبر نوری از سیم‌های مسی قدیمی استفاده می‌شود، هر چه کاربر از مرکز تلفن دورتر باشد،‌ سرعت کم‌تر است. پس این مگابیت‌های از دست‌رفته کجا می‌روند؟

نمی‌شود مثل آبی که از لوله چکه می‌کند، به هدر رفته باشد. به گزارش بی‌بی‌سی، مگابیت بر ثانیه‌هایی که پولش را می‌پردازید اما دریافت نمی‌کنید، در واقع از همان اول ارسال نشده‌اند. در اغلب موارد،‌ سرعت اتصال پهن‌باند ای.دی.اس.ال شما از همان آغاز تنظیم می‌شود و سریع‌تر و کندتر نمی‌گردد. پس اگر تنها 2 مگابیت بر ثانیه سرعت دارید، ‌این همان سرعتی است که از مرکز دریافت می‌کنید، ‌حتی اگر برای سرعت بالاتری پول داده باشید.

به گفته ریچارد شاو از سایت سم‌نوز (SamKnows، یک سایت سنجش پهن‌باند و شریک فنی اف‌کام)، عوامل بسیاری در تعیین میزان سرعت سهم دارند که مهم‌ترین آن‌ها سرعت کاراکتر همگام (sync)‌ است. پهن‌باند روی یک خط ثابت بهترین عملکرد را دارد و سرعت کاراکتر همگام ثابت‌ترین سرعت ممکن روی خط شماست که قبل از راه‌اندازی کامل و اتصال، بین مرکز و مودم شما در خانه محاسبه می‌گردد. شاو سرعت کاراکتر همگام را چنین توصیف می‌کند: « می‌توانید آن را مثل سلام و احوال‌پرسی فرض کنید که دو نفر هنگام مکالمه تلفنی،‌ قبل از این که سراغ صحبت اصلی‌شان بروند، انجام می‌دهند.»

دو عامل سرعت کاراکتر همگام را تعیین می‌کند: اولی میرایی انرژی موج خط است، ‌یعنی میزان کاهش طبیعی سیگنال در طول مسیر فاصله شما از مرکز. این عامل بیشتر به عنوان به عنوان کیفیت پهن‌باند در نظر گرفته می‌شود، زیرا سیگنالی که با سیم مسی ارسال شود در طی مسافت ضعیف می‌شود. بنابراین خیلی ساده است؛ هر قدر فاصله بیشتری تا مرکز داشته باشید، سیم مسی بیشتری به کار رفته است و سیگنال ضعیف‌تری به شما می‌رسد.

عامل دوم، سیگنال به نسبت صدا (SNR) است، یعنی کیفیت سیگنال الکتریکی که از طریق سیم انتقال می‌یابد و چگونگی برابری با تداخل الکتریکی. چنین صدایی روی خط، مقدار سیگنالی را که می‌توانید دریافت کنید، بازداری می‌کند و کاهش می‌دهد. هر چه سیگنال قوی‌تر باشد و خط از پایداری بیشتری برخوردار باشد،‌ حتی با میزان فرسایش انرژی موج،‌ باز هم سرعت بیشتر خواهد بود. شاو توضیح می‌دهد:‌ »مثل این است که یک تماس تلفنی داشته باشید که زیر صدایتان صدای خش‌خش فراوانی باشد، ‌در این صورت ممکن است تنها نیمی از صحبت‌های طرف مقابلتان را بشنوید،‌ در حالی که اگر خش‌خشی نباشد،‌ همه آن را خواهید شنید.»

با رساندن این دو عامل به سریع‌ترین حالت،‌ می‌توان ثابت‌ترین سرعتی را که با آن بتوان از مرکز سیگنال فرستاد، محاسبه کرد. بنابراین،‌ مگابیت‌هایی که فکر می‌کنیم در طول مسیر گم شده‌اند، در واقع از همان اول از مرکز فرستاده نمی‌شوند.

از دیگر عوامل جزیی که می‌توانند سرعت را تحت تاثیر قرار دهند، می‌توان به تراشه سخت‌افزاری استفاده شده و انشعابات تلفن به‌کار رفته که میزان تداخل را تعیین می‌کند،‌ اشاره کرد. در حالت کلی، ای.دی.اس.ال استاندارد را می‌توان تا 5 کیلومتری مرکز نیز نصب کرد. با این حال،‌ برای داشتن سرعت 8 مگابیت بر ثانیه،‌ نباید بیش از 2 کیلومتر با مرکز فاصله داشته باشید. متاسفانه، فهمیدن این‌که از منظر سیم‌های مسی، واقعا چه قدر با نزدیک‌ترین مرکز فاصله دارید،‌ با این که غیرممکن نیست، اما بسیار دشوار است.‌ تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد یک اتصال پهن‌باند به صرفه بسیار دشوار است. با این همه،‌ اگر قرار باشد فقط 2 مگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشد،‌ چه کسی حاضر است برای 8 مگابیت در ثانیه پول بدهد.

ژزوویچ می‌گوید: «فاصله‌ها با طول سیم‌ها تعریف می‌شوند و عمده‌فروش‌های خدمات مخابراتی به کسی نمی‌گویند که کابل‌های شهری به چه شکلی کشیده شده‌اند. شما می‌توانید فاصله خودتان را با مرکز در سایت های مختلف محاسبه کنید، ‌اما این فاصله،‌ بر اساس خط مستقیم است و طول واقعی کابل‌ها را که در اغلب موارد بسیار طولانی‌تر است،‌ به شما نمی‌دهد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید US ۱۲:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۷
    4 0
    متأسفانه در ایران علارغم قول وزیر ارتباطات در مورد برداشتن محدودیت سرعت ADSL همچنان این محدودیت پابرجاست.
  • rasouli IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۷
    3 0
    جالب اینجاست در حالی که همه جا بحث از adsl است، هنوز بر روی خطوط تغییر یافته مخابرات در تهران که الان حدود دو سال از نصب آنها میگذرد و بر پایه فیبر نوری هستند، تجهیزات adsl نصب نشده و مثلا در منطقه پیروزی کلیه پیش شماره های 3336 نمیتوانند adsl داشته باشند با توجه به آمار معاون مخابرات تهران آمار این مشترکین حدود 20% شده حالا بهتر دنبال افزایش سرعت dial up باشیم!!!!!!!!!
  • reza US ۱۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۸
    1 1
    در گرگانم همینطوره .خیلی از پیش شماره ها قادر به استفاده از adsl نیستن.مخابرات هم وعده ی امروز و فردا می ده.
  • حامد IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
    0 5
    پس بهتره همون 128 بگیریم خودمون رو گول نزنیم با 256 512 1 مگابایت
  • وحید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۵
    1 1
    سلام
  • ناطق IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۸
    0 3
    خدا بهمون رحم کنه ولی ایشالله سرعت ها هم درس میشه
  • رضا جنت IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 4
    سلام اقا این حرفا نیست من سیم تلفن منزلم به مخابرات نزدیکه که با دایل اپ 115 تا سرعت اینترنتمه و دی اس ال گرفتم 128 چیزی حدود 156 کانکت میکنه و حالا میبینم که سرعت دی اس الم فرق چندان ریادی با دایل اپم نداره فقط مقدار کمی توی دانلود لطفا توضیح دهید .متشکرم
  • بدون نام IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 1
    سلام چطور میشه همزمان با 2پورت یواس بی و لن با مودم 2پورت دی لینک کانکت شد؟