۲ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
بازار سرمایه در آستانه هفته سرنوشت ساز

مدیرعامل بانک صادرات گفت: هفته‌ اول شهریور ماه، هفته‌ مهمی برای تثبیت بازار سرمایه پس از مدت‌ها افت و خیز خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الله صیدی در یادداشتی که در خبرآنلاین نوشت، با تاکید بر این مطلب اعلام کرد: اقتصاد ایران با تمام مسائل ریز و درشتش، امروز محکم‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ چهل ساله‌ی انقلاب است و برای این باور استدلال‌های فراوان دارد که در جای دیگری باید به آن پرداخت و در این‌جا فقط به ذکر این نکته اکتفا می‌شود که عبور از شرایط دشواری که تحریم های بی‌سابقه‌ی بین‌المللی برای به‌زانو درآوردن اقتصاد کشور تحمیل کرده بودند و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز شدت آن‌ها را دو چندان کرد و تنها یکی از این دو عامل برای فروپاشی اقتصادی بسیاری از کشورها کافی است، مهم‌ترین دلیل برای استحکام خیره‌کننده‌ی اقتصاد و به بار نشستن برخی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، اگر چه راه درازی تا  بالندگی بیش‌تر و پربارتر شدن این درخت تنومند باقی است و مشکلات مهم موجود را هم نباید فراموش یا انکار کرد.

حجت الله صیدی

 این مقام مسئول در بازار پولی کشور اضافه کرد: در چنین شرایطی، بازگرداندن آرامش به بازار سهام که اکنون از دایره  محدود فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه خارج شده و بخش مهمی از جامعه را دربرگرفته است، اهمیت فراوان دارد. از این روی به نظر می‌رسد هرگونه حرکت‌های شتاب زده در هفته‌های آینده برای افزایش غیر طبیعی شاخص بورس و فرابورس، نه تنها اثرگذار نخواهد بود بلکه ممکن است از قضا سرکنگبین صفرا فزاید و روغن بادام خشکی نماید.

به اعتقاد وی باید به سازمان بورس و اوراق بهادار فرصت و اختیار داد تا بازار را آرام‌تر و حرفه‌ای‌تر مدیریت کند تا عرصه برای پوپولیسم در بازار سرمایه تنگ‌تر شده و از هرگونه اظهارنظر غیرحرفه‌ای و انتشار اطلاعات نادرست، مبهم یا دو پهلو خودداری کرد و از سهام‌داران عمده نیز باید انتظار داشت که بازارگردانی حرفه‌ای را جایگزین جمع کردن احساسی صف‌ها کنند تا پاس سرمایه‌هایی که در ماه‌های اخیر وارد بازار سهام شده، بهتر از این‌ها داشته شود. از این منظر هفته‌ی اول شهریور ماه، هفته‌ی مهمی برای تثبیت بازار پس از مدت‌ها افت و خیز به شمار می‌رود. 

وی تاکید کرده است: چاره وضعیت امروز بازار سرمایه سهل است و ممتنع. نه تشویق به عرضه‌ی بیشتر چاره‌ی کار است و نه واداشتن به خرید بیش‌تر توسط بازارگردانانی که در اصطلاحی درست‌تر حقوقی خوانده می‌شوند. چاره، پذیرفتن رفتار طبیعی بازار و از این روی، طبیعی رفتار کردن با بازار است. اگر در سال‌های دور و نزدیک مواردی مانند تحریم، احتمال جنگ یا تغییرات سیاسی بزرگ مانند انتقال قدرت از اصول‌گرایان به اصلاح‌طلبان یا بالعکس، بر شاخص بورس بیش‌تر اثرگذار بود، امروز، رفتار سیاست‌گذاران اعم از مقامات اقتصادی و غیر اقتصادی در قوای سه‌گانه و سایر نهادها و چگونگی اتخاذ تصمیم‌ها و اطلاع رسانی‌ها اثرگذارتر از سایر متغیرهاست.     

 مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1424567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =