ترامپ برای چندمین بار از توافق با ایران گفت

ایرنا نوشت: دونالد ترامپ که حدود 70 روز دیگر  تا انتخابات ۲۰۲۰ زمان دارد و تلاش می کند از هر ترفندی برای رهایی از بحران‌های جاری در آمریکا و تقویت بخت خود برای پیروزی بهره ببرد، بار دیگر به رویای توافق با ایران متوسل شده و مدعی شده است درصورت پیروزی، می تواند ظرف سه هفته با ایران به توافق برسد.

 دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز که بیشتر بر موضوع انتخابات و مسائل داخلی و خارجی دخیل در آن متمرکز بود، با اشاره کوتاهی به موضوع ایران گفت: درصورتی که درانتخابات پیروز شوم در همان سه هفته اول توافق با ایران را تمام می کنم.

البته این بار او دیگر از یک «توافق خوب» که قبلا از آن سخن رانده بود، حرف نزد. ترامپ که در 18 اردیبهشت سال 1397 از توافق برجام بطور یکجانبه خارج شد و تصور نمی کرد این اقدام عجولانه او چه هزینه ها و تبعات سنگینی برای واشنگتن از جمله انزوای جهانی آن می تواند به دنبال داشته باشد، مدعی بود که برجام یک توافق بد است و باید با یک توافق خوب جایگزین شود.

ترامپ در این مصاحبه که ساعاتی پیش بخش هایی از آن را در صفحه توئیترش منتشر کرد، بدون آنکه سوالی از او در باره ایران پرسیده شود، به نحوی به موضوع ایران پرداخت و گفت: چنانچه بایدن برنده شود همان توافقی که قبلا جان کری با ایران منعقد کرد را انجام خواهد داد و صریح بگویم باراک اوباما به واقع یک دلال توافق است.

ترامپ پیش از این نیز در هفته ها و ماه های اخیر، از «توافق با ایران در 4 هفته» ، «توافق سریع» و «توافق خوب» با ایران سخن گفته بود اما آنچه جهانیان در عمل شاهدند، فشار حداکثری و تحریم های غیرقانونی و ظالمانه دولت او علیه ملت ایران است که عملا مانعی بزرگ بر سر هرگونه تغییر مثبت در تنش میان تهران و واشنگتن است.

ترامپ همچنین دراین مصاحبه درمورد چین گفت: چنانچه بایدن در انتخابات آتی برنده شود، چین آمریکا را صاحب خواهد شد.

قطعنامه پیشنهادی و غیر قانونی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران روز ۲۵ مرداد ماه، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را برای واشنگتن در عرصه جهانی به ثبت رساند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.


311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1425186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =