تاکید بر حفظ برجام در دیدار وزیران خارجه چین و فرانسه

ایرنا نوشت: «وانگ یی» وزیر خارجه چین در دیدار با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود با یادآوری اینکه باید متعهد به توافق نامه های چند جانبه باشیم اظهار کرد: چین و فرانسه باید هماهنگی و همکاری ها را در امور بین الملل تقویت کرده و از توافق نامه های بین المللی مانند برجام و دستاوردهای مهم دیپلماسی چندجانبه محافظت کنند.

به گزارش تلویزیون چین، وانگ یی روز یکشنبه در ادامه سفر به اروپا در پاریس با وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد و افزود: اقدامات یک جانبه گرایانه مانند عقب نشینی از پیمان ها و شکستن قراردادها در هیچ جا مورد پسند نیست.

وی با یاداوری اینکه یک جانبه گرایی همچنان در حال افزایش است اظهار کرد: بعضی از کشورها توافق نامه های بین المللی را نادیده می گیرند و از انجام تعهدات بین المللی خودداری می کنند.

وزیر خارجه چین بزرگ ترین دستاورد سفر به اروپا را حمایت از چندجانبه گرایی عنوان کرد و گفت: چند جانبه گرایی پایه و اساس توسعه بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای کوچک و متوسط ‌است بدون چند جانبه گرایی، سازوکار چند جانبه گرایی و نظم بین المللی ایجاد شده از زمان جنگ جهانی دوم به شدت آسیب خواهد دید و کشورهای کوچک و متوسط ‌بسیار تحت تاثیر قرار خواهند گرفت در چنین شرایطی، چین و فرانسه به عنوان کشورهای بزرگ مسئولیت شناس باید فعالانه از چند جانبه گرایی حمایت کنند.

وی در ادامه برای حمایت از چندجانبه گرایی چهار پیشنهاد مطرح کرد و گفت: ما باید به فلسفه چند جانبه پایبند باشیم هر دو طرف باید از موقعیت های مختلف برای حمایت فعالانه از چند جانبه گرایی و مقاومت در برابر یک جانبه گرایی استفاده کنیم تا پایبندی به چند جانبه گرایی به شناخت مشترک جامعه بین الملل تبدیل شود.

وزیر خارجه چین ادامه داد: ما باید اقدامات چند جانبه در پیش گیریم چین از فرانسه برای ایفای نقش رهبری در مقابله با مسایل مربوط به تغییرات آب و هوایی حمایت می کند چین زودتر از موعد مقرر به هدف کاهش میزان تخلیه ۲۰۲۰ رسیده است و به طور فعال گام بعدی را مطالعه می کند.

او تصریح کرد: دو طرف باید از یکدیگر حمایت کنند تا با موفقیت میزبان پانزدهمین کنفرانس امضا کنندگان پیمان تنوع بیولوژیکی کون مینگ و کنفرانس جهانی حفاظت از طبیعت جهان مارسی در سال آینده باشند.

وانگ یی در پایان اظهار کرد: ما باید نهادهای چندجانبه را تقویت کنیم سازمان ملل مهم ترین بستر برای حمایت و عمل به چند جانبه گرایی است هر دو طرف باید از سازمان ملل در ایفای نقش اصلی خود در امور بین الملل حمایت کنند.

وزیر خارجه فرانسه هم در این دیدار گفت: چین و فرانسه روابط نزدیک و دو جانبه ای دارند در حالی که همکاری متقابل آنها نیز روند توسعه مثبتی را نشان می دهد.

«ژان ایو لودریان» گفت: فرانسه مایل است همکاری های خود را با چین در زمینه های مختلف از جمله هوش مصنوعی، اتومبیل های برقی، انرژی پاک و کشاورزی تعمیق بخشد.

او افزود: فرانسه همچنین در زمینه تحقیق و توسعه واکسن COVID-۱۹ با چین همکاری خواهد کرد و اطمینان حاصل خواهد کرد که واکسن پس از تولید و تأیید به طور جهانی در دسترس خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه گفت: فرانسه به روابط چین و اروپا اهمیت زیادی می دهد و حاضر است با چین همکاری کند تا بتواند مبادلات سیاسی بین چین و اروپا را تقویت کند و همچنین مذاکرات سرمایه گذاری آنها را تسهیل کند.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =