دفاع تمام قد میشل عون از حزب‌الله/تغییر نظام سیاسی لبنان/واکنش به استخراج گاز از مدیترانه

رئیس‌جمهور لبنان با درخواست برای تغییر ساختار نظام سیاسی این کشور تأکید کرد نظام طایفه‌گرایی و سهمیه‌بندی مانعی در مقابل هرگونه تحولی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در سخنانی به مناسبت صدمین سالروز اعلام تاسیس کشور لبنان در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور گفت: لبنان امسال با بحران‌های بی سابقه و فجایعی همراه شدکه مجالی برای شادی نگذاشت اما امید به تغییر واقعی داریم. امروز باید بازنگری صادقانه و صریحی داشته باشیم. ویژگی جامعه لبنان این است که متنوع و کثرت‌گرا است و اگر درست اداره شود این یک امتیاز واقعی است.

وی گفت: ما در بحران بی سابقه ای به سر میبریم. بحران‌های چندین دهه در سیاست، اقتصاد و دارایی روی هم انباشته شده است. نظام طایفه‌ای مبتنی بر حقوق طوایف و سهمیه‌بندی برای زمانی بود که گذشت اما اکنون مانعی در مقابل هرگونه تحولی است.

عون خواهان اعلام لبنان به عنوان یک کشور مدنی شد و متعهد شد که به مذاکراتی دعوت کند که شامل مقامات معنوی و رهبران سیاسی باشد تا به ساختار مورد قبول همگان برسد و با اصلاحات مناسب در قانون اساسی انجام شود.

"میشل عون" رییس جمهوری لبنان یکشنبه شب با دفاع از توافق با حزب الله در خصوص ترکیب دولت جدید لبنان و رایزنی پارلمانی برای معرفی نخست وزیر جدید این کشور گفت: ما برنامه کاملی برای اصلاحات ضروری در اختیار داریم تا دوباره لبنان بتواند جایگاه خود و اعتماد جهانی‌اش را بازگرداند.

مشروح این گفتگو را به نقل از ایرنا در ادامه می‌خوانیم:

رییس جمهوری لبنان یکشنبه شب در مصاحبه تلویزیونی به مناسبت یکصدمین سالگرد اعلام تاسیس «کشور بزرگ لبنان» که از خبرگزاری رسمی این کشور (NNA)  منتشر شد، در این باره گفت: اگر این اصلاحات را انجام دهیم می‌توانیم به مرحله دوم برویم و اعتباراتی بدست آوریم که برنامه اقتصادی را محقق کند.

رییس جمهوری لبنان افزود که تلاش خواهد کرد معترضان وزیرانی را معرفی کنند، اما هیچ کس خود را معرفی نکرده است یا اینکه نیامده تا از نزدیک با من آشنا شود.

این اظهارات رییس جمهوری لبنان پس از آن بیان می‌شود که چهار تن از نخست وزیران اسبق لبنان عصر روز یکشنبه ، « مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان را به عنوان نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت لبنان پیشنهاد کردند تا فراکسیون‌های پارلمانی بتوانند روز دوشنبه با حضور وی دراین باره گفت وگو و رایزنی کنند.

مطابق قانون اساسی لبنان، نخست وزیر از میان شخصیت‌های اهل سُنت معرفی و پس از رایزنی‌های ریاست جمهوری و مجلس و کسب موافقت اولیه‌ی نمایندگان، مامور تشکیل کابینه می‌شود. او برای رسمیت پیدا کردن باید بتواند رای اعتماد دوسوم نمایندگان را کسب کند.

واکنش عون به تلاش برخی برای سرنگونی وی از مقام ریاست جمهوری لبنان

عون تاکید کرد که تغییری نکرده است، همان خودش است، اما گروه‌های درگیر خارجی و داخلی و ارتباط برخی با خارج که کم هم نیست، مانعی در برابرش قرار گرفته است.

وی افزود : سیستم توافقی و شرط اجماع، کشور را مختل و تمام تصمیمات را هرچه مهم بودند نیز متوقف کرده است، همچنان که در حال حاضر در لبنان چندین جمهوری وجود دارد و باید برای احیای جمهوری متحد اقدام کرد.

رییس جمهوری لبنان تأکید کرد: "کسی که به دنبال سرنگونی میشل عون است، همان شخصی است که اشتباهات خود را به ما نسبت می دهد.

پیش از این اظهارات نیز "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان ۲۴ مردادماه از یک طرح براندازی برای سرنگون کردن نظام سیاسی این کشور به دنبال انفجار بیروت پرده برداشت.

 نصرالله گفته بود: هدف از این طرح، جمع کردن گروه‌های سیاسی جهت إعمال فشار بر رییس جمهوری لبنان بود تا وی از مقام خود استعفا کند و هدف دوم این طرح، انحلال پارلمان از طریق استعفاهای دسته جمعی بود که هر هدف یعنی واداشتن رییس جمهوری به استعفا و انحلال پارلمان، شکست خورد.

 تغییرات در لبنان

رییس جمهوری لبنان گفت: لبنان در برابر تغییر مقاوم بود، اما اتفاقاتی که اکنون رخ داده است این واقعیت را تغییر خواهد داد.
وی اظهار کرد:برخی اوقات اصلاحات تا پس از وقوع فاجعه‌ای روی نخواهد داد و همه افراد از حاکم گرفته تا شهروند فریب خورده، باید بدانند که این وضعیت باید تغییر کند و باید از بیماری‌هایی که با آنها زندگی کرده‌ایم، از آن بهبود پیدا کنیم و درمان شویم.

تعویق در استخراج گاز از دریای مدیترانه

رییس جمهوری لبنان در خصوص استخراج گاز در دریای مدیترانه هم اظهار کرد: بعدها شرایط سیاسی و با توجه به اوضاع ژئوپلیتیکی کنونی، نزاع نفوذ کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی و فشارهای [خارجی] را که موجب توقف استخراج گاز شد، خواهید فهمید، چرا که خاورمیانه در معادلات قدرت و نه معادلات حق به سر می‌برد .

تحقیقات در خصوص انفجار اسکله بیروت

وی در رابطه با یافته‌های تحقیقاتی که در خصوص انفجار بندر بیروت در جریان است و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کشتی نیترات آمونیوم در لبنان لنگر انداخت و چرا همه در مورد آن سکوت کردن، تاکید کرد: این تحقیقات محرمانه است، اما شروع این تحقیقات نباید از زمان_ انبار _مواد منفجره در اسکله بیروت آغاز شود، بلکه باید مشخص شود که کشتی حامل نیترات از کجا آمده و کجا بارگیری شده  و چرا به این جا رسیده است، درحالی که مقصد آن جای دیگری بوده است و چه کسی مسؤول آن است؟

رییس جمهوری لبنان با بیان این که "کسی که از مسؤولیت فرار می‌کند، شایسته اداره حکومت نیست، افزود : به دنبال انفجار اسکله بیروت، از رویارویی با لبنانی‌های هیچ هراسی ندارم چرا که دست و وجدانم پاک است.

عون در این باره گفت که از موضوع انبار مواد منفجره  در بندر بیروت اطلاعی نداشته و زمانی خبر به وی رسیده که بسیار دیر شده بود.

رییس جمهوری لبنان همچنین در پاسخ به این سؤال که تحقیقات در خصوص انفجار اسکله بیروت به کجا رسیده است، هم گفت: من از آن اطلاع ندارم، چرا که تحقیقات محرمانه است.

سیستم طایفه‌ای

رییس جمهوری لبنان بار دیگر تأکید کرد که عدالتی که دیر اجرا شود، عدالت نیست و به گره‌هایی که بر سر راه دستگاه قضایی وجود دارند اشاره کرد و گفت: سیستم طایفه‌ای محدودیت‌هایی را در لبنان برای رفتار به ویژه در موضوع مبارزه با فساد ایجاد کرده است.

عون ساعاتی پیش و در یک نطق تلویزیونی با تاکید بر اینکه نظام طایفه‌ای برای گذشته معتبر بوده و دوران آن سپری شده، گفت که زمان تغییر این نظام که هرگونه اراده سازنده را راکد و هرگامی به سوی اصلاح را کند می کند، فرا رسیده است.

دبیرکل حزب الله نیز در خصوص انتقاد منابع فرانسوی به ساختار طایفه‌ای در لبنان اعلام کرد: چند روز پیش شنیدیم که منابع رسمی فرانسوی به ساختار طایفه‌ای در لبنان انتقاد شدید دارند و معتقدند، این سیستم قادر به حل مشکلات و رفع نیازهای لبنان نیست وامروز میخواهم بگویم که برای بررسی رسیدن به یک قرارداد سیاسی جدید آماده هستیم اما یک شرط داریم و آن اینکه محور این بررسی یک گفت وگوی ملی و با اراده و رضایت همه گروه‌های لبنانی باشد و ملاحظات و نگرانی‌های مردم لبنان لحاظ شود.

سید نصرالله همچنین تصریح کرد: پیشتر من از تشکیل کنگره تاسیسی برای تحول در ساختار طایفه‌ای و نه ایجاد قرارداد سیاسی جدید سخن گفتم که واکنش های برخی طرف‌ها را دیدیم و امروز هم تصور کنید که مثلا رییس جمهوری اسلامی ایران و یا رییس جمهوری سوریه خواستار قرارداد سیاسی جدید در لبنان شده بودند ، گروه‌های دیگر سیاسی چگونه واکنش نشان می‌دادند آیا مثل ما اینگونه محترمانه برخورد می‌کردند؟ این مشکل فرهنگ سیاسی و عقلانیت سیاسی در لبنان است.

 تفاوت انقلاب ۱۹۸۹ و ۲۰۱۹

وی در خصوص مقایسه انقلاب سال ۱۹۸۹ و انقلاب ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه ۹۸) نیز گفت: که انقلاب ۱۷ تشرین (۲۵ مهرماه) اگر با عقلانیت پایان می‌پذیرفت، بسیار عالی بود و اگر توسط مردم لبنان اصلاحاتی صورت نگیرد، دوام نخواهد داشت .
بعد از دو هفته اعتراضات گسترده و کم‌سابقه در لبنان که ۲۵ مهرماه در اعتراض به اوضاع اقتصادی و معیشتی و نیز اعمال مالیات بر تماس‌های واتساپ شدت گرفت، سعد الحریری هفتم آبان ماه سال ۹۸ از مقام خود کناره‌گیری کرد و بدین ترتیب معترضان به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های خود رسیدند.

توافق مار میخائیل بین مسیحیان و حزب الله

عون با بیان این که "توافقنامه مار میخائیل هرگز او را محدود نمی کند، بلکه او به این توافق به چشم یک آشتی می‌نگرد" افزود: ما همه طرف‌ها درخواست کردیم که به این توافق بپیوندند.

رییس جمهوری لبنان تأکید کرد: در طول جنگ سال ۲۰۰۶ ، در توافق‌نامه مار مخایل حمایت از حزب الله در صورت این که با اسرائیل به مشکلی بربخورد، قید نشد، اما این گروه بخشی از مردم لبنان است و من با این گروه زندگی می کنم، خواه شکست بخورند یا پیروز شوند، اینها شهروندان کشور من هستند.

عون افزود: ما همه گروه‌ها را به توافق مار مخایل دعوت کردیم ، اما از این توافق به عنوان اتحاد شیعه – مسیحی مارونی علیه سنی‌ها تعبیر شد درحالی که تنها نتیجه دو روز توافق بود، چگونه می توان این باورهای پیش فرض را کنار گذاشت و اگر هم [گروه‌های لبنانی] به آن می پیوستند، چه آسیبی به ما می‌رسید؟

وی در خصوص ادامه توافق مار میخاییل و از میان رفتن تفاهم معراب هم گفت: موضوع، موضوع پایندی است و نمی‌خواهم که وارد جزییات شوم، توافق زمانی روی می‌دهد که دو طرف شروط تفاهم را پذیرفته باشند، و من نمی‌خواهم که وارد بحث درباره این موضوع شوم.

وی در خصوص ادامه توافق مار میخاییل و از میان رفتن تفاهم معراب هم گفت: موضوع، موضوع پایندی است و نمی‌خواهم وارد جزییات شوم، توافق زمانی روی می‌دهد که دو طرف شروط تفاهم را پذیرفته باشند، و من نمی‌خواهم که درباره این موضوع بحث کنم.

۱۴ سال پیش و در پی تنش‌های سیاسی پس از ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر اسبق لبنان، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و «میشل عون» که آن زمان رهبر وقت حزب جریان ملی آزاد بود، در کلیسای مار مخایل توافقنامه اتحاد بین این دو حزب را امضا کردند که به این توافق شهرت یافت.

رابطه عون و کلیسای مارونی بکرکی

رییس جمهوری لبنان در خصوص رابطه‌اش با کلیسای مارونی لبنان در روستای بکرکی این کشور هم گفت که روابط وی با این کلیسا طبیعی است و موضع سیاسی این نهاد بسیار پیشرفته است.
وی در خصوص جریان سیاسی عون که پیشتر ریاست آن را برعهده داشته است، نیز افزود: من در حال حاضر در میان رهبران جنبش عون نیستم، امروز مسؤولیتم، در قبال تمام لبنانی‌هاست که ۱۸ طایفه هستند.
عون در پاسخ به این سؤال که "اگر ارتباط با حزب الله را قطع کنید و فرمان شهروندی فلسطینی‌ها در لبنان را امضا کنید، آیا می‌توانید همانگونه که در کشورهای حاشیه خلیج [فارس] دیدگاه افکار عمومی را بدست آورید، در غرب نیز این کار را انجام دهید، پاسخ داد: اسرائیل به دنبال این کار است، تل‌آویو در هر توافق‌نامه شهروندی فلسطینی‌ها در لبنان، آمریکا را وارد می‌کند.

بازگشت قیمومیت دوباره فرانسه به لبنان

وی در مورد ناامیدی لبنانی‌ها و آرزوی برخی برای بازگشت قیمومیت لبنان زیر نظر فرانسه برای مقابله با فساد نیز اعلام کرد: گفتم که مردم ناامید هستند ، همانطور که اعلام کردم به امید رستاخیز در زیر خاک آرمیده‌ایم و در حالی که زنده هستیم ناامید نخواهیم شد.


رد هرگونه دست داشتن اعضای خانواده عون در پرونده‌های فساد

عون هرگونه دست داشتن هریک از اعضای خانواده خود در پرونده‌های فساد در لبنان را به شدت رد کرد و گفت: تمام کشورهای دنیا با سرویس‌های اطلاعاتی‌شان را به چالش فرا می‌خوانم که دست داشتن یک نفر از خانواده‌ام در_ پرونده _فساد را اعلام کنند.

وی افزود: جبران باسیل (دامادم) پیش از این از خود دفاع کرد، اما من بار دیگر در برابر ملت لبنان، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و عرب‌ها می‌گویم که اگر مدرکی دال بر فساد یک تن از اعضای خانواده‌ام ثابت شود ، از ریاست جمهوری کناره‌گیری خواهم کرد .

عون در پایان این مصاحبه مردم لبنان بویژه مردم بیروت را مورد خطاب قرار داد و افزود: بیروت ویران شد، می‌توان دوباره و بهتر از گذشته آن را بازسازی کرد، اما کشته شدن انسان‌هایی که در این حادثه از دست رفتند، جبران نخواهد شد و منشأ درد این است. قلب و ذهن من با شماست و به خواست خدا عدالت حاصل می‌شود و هر گناهکار به سزای عملش خواهد رسید.
حسان دیاب نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان به دنبال انفجار اخیر بندر بیروت و آغاز فشارها به دولت این کشور که وی هدف از آن را بازگشت طبقه فاسد به قدرت ارزیابی کرد، ۲۰ مردادماه استعفای خود و دولتش را به طور رسمی اعلام کرد.

به دنبال وقوع دو انفجار در بندر بیروت که ۱۴ مرداماه ماه گذشته در انبارهای حاوی دو هزار و  ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم صورت گرفت، ۱۷۷ نفر کشته، بین ۳۰ تا ۴۰ نفر مفقود و بیش از ۷ هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند. در واکنش به این انفجارها صحنه سیاسی لبنان با تغییر و تحولات گسترده‌ای مواجه شده است.

پیش از استعفای دولت دیاب برخی نمایندگان مخالف مقاومت در پارلمان لبنان و وزیران دولت دیاب  از جمله منال عبدالصمد وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، دمیانوس قطار وزیر محیط زیست و توسعه اداری و ماری کلود نجم وزیر دادگستری لبنان به طور رسمی از مقام خود کناره‌گیری کردند.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =