دومین مرکز تکثیر و نگهداری کل و بز وحشی در چهارمحال و بختیاری افتتاح شد

دومین مرکز تکثیر و پرورش کل و بز وحشی با حضور مسئولان استانی چهارمحال و بختیاری، در شهرستان سامان افتتاح شد. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از  روابط عمومی حفاظت محیط‌ زیست استان ، طرح تکثیر و پرورش کل و بز وحشی در زمینی با مساحت ۲۰ هزار مترمربع در نزدیکی پل تاریخی هوره با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال افتتاح شد.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان در ارتباط با این مرکز گفت: پیگیری‌های متقاضی بخش خصوصی برای احداث طرح تکثیر و نگهداری کل و بز وحشی از سال۱۳۹۴ آغاز شد. وی افزود: پس از بازدید کارشناسان این اداره کل و انجام مکاتبات با سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست و طرح موضوع در هشتاد و سومین کمیته فنی طرح‌های تکثیر و پرورش پستانداران وحشی در اسارت درسال ۱۳۹۸، موافقت‌نامه این طرح صادر شد. احمدی بیان داشت: این طرح برای نگهداری ۲۰ رأس کل و بز وحشی پیش‌بینی شده است.

شهرام احمدی در ادامه گفت: در مرحله اول فعالیت این طرح ۶ رأس کل و بز از ماکوی ارومیه پس از انجام قرنطینه و تأیید سلامت دامپزشکی، به این مرکز منتقل می‌شود.
وی تأکید کرد: گونه‌هایی که در طبیعت آسیب دیده‌اند و امکان بازگشت به طبیعت برای آنها وجود ندارد به این مراکز منتقل می‌شوند.

احمدی گفت: این طرح، اشتغال زا بوده و نیازمند توجه و همراهی مسئولان برای استفاده از جنبه‌های اکوتوریسمی است.
وی تصریح کرد: مرکز تکثیر و پرورش کل و بز وحشی می‌تواند مکانی برای زاد و ولد گونه وحشی کل و بز باشد که درحفظ گونه واحیاء آن نقش به‌سزایی داشته و زمینه برای انجام مطالعات علمی و پژوهشی را فراهم می‌کند.

دستورالعمل تکثیر و پرورش پستانداران وحشی در اسارت، مشتمل بر ۱۳ ماده و ۵۶ بند توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور تدوین شده است. در این دستورالعمل بر عدم دورگه گیری، ارسال گزارش اتفاقات و تلفات و بیماریهای مسری به‌طور مستمر به حفاظت محیط زیست تاکید شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =