روسیه: اعضای برجام یکصدا اقدام آمریکا علیه ایران را رد کردند

فارس نوشت: «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید طرف‌های برجام به اتفاق آرا با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده‌اند.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته (۲۷ اوت/ ۶ شهریور) مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در نتیجه اطلاعیه مورخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) آمریکا به شورای امنیت ازنیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال برده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، ریابکوف امروز سه‌شنبه گفت مسکو تلاش واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در روز ۲۰ سپتامبر را از لحاظ حقوقی بلااثر می‌داند و همه شرکت‌کنندگان در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) هم مشروعیت تلاش اخیر آمریکا برای کلید زدن مکانیسم ماشه در سازمان ملل را رد کرده‌اند.

او گفت: «مجبوریم با دولتی در آمریکا مقابله کنیم که با عقل سلیم مخالفت می‌کند.»

ریابکوف درباره ادعای روز پنجشنبه پمپئو مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران از روز ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت گفت که آمریکا با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ خودش را از حق اقدام در این خصوص محروم کرده است.

ریابکوف گفت: «ما اطلاعیه آمریکا را از لحاظ حقوقی باطل و بلااثر می‌دانیم. این اطلاعیه بدون توجه به این واقعیت- یا به عبارت دقیق‌تر با رد کامل این حقیقت انکارناپذیر-تنظیم شده که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با هم یک کل را تشکیل می‌دهند.»

وی اضافه کرد: «به این خاطر، آمریکا با خارج کردن خودش از فهرست کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای، خودش را از فرصت برخورداری از حقوق مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ محروم کرده است.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =