عملیات‌پیچیده خالی‌فروشان خنثی شد/کاهش قیمت دلار تا کجا میسر است؟

نوسان قیمت دلار در بازار در حالی بالا گرفت که ردگیری عملکرد برخی دلالان نشان از تلاش گسترده برای بالا نگه داشتن قیمت دلار در بازار دارد .

 به گزارش خبرآنلاین، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در هفته اخیر از ۲۳ هزار تومان فراتر رفت و در بازار آزاد نیز دلار حتی تا مرز ۲۵ هزار توما پیشروی کرد اما در عمل در روزهای پایانی هفته قیمت‌ها برگشتی به کانال ۲۲ هزار تومان را در صرافی‌های بانکی و ۲۴ هزار تومان را در بازار آزاد داشتند .

 برخی فعالان بازار می گویند تحرکات شدیدی از سوی برخی دلالان آغاز شده است و حتی نسبت به خالی فروشی نیز اقدام می کنند تا بلکه بتوانند قیمت را بالا نگه دارند. با این حال عرضه گسترده ارز در سامانه نیما و همچنین پاسخ به درخواست های واجد شرایط در بازار است در کنار رصد معاملات در بازار توانست به خنثی شدن تحرکات عجیب و پیچیده دلالان و خالی فروشان ار منجر شود اما دلیل مانور دوباره دلالان در بازار چیست؟

اقتصاد ایران یکی از سخت‌ترین دوره های خود را پشت سر می گذارد و بررسی ها نشان می‌دهد با اقدامات صورت گرفته و همچنین تدابیر اندیشیده شده برای رصد معاملات ارز در بازار رند نزولی بازار می تواند ادامه یابد . برخی کارشناسان معتقدند قیمت ارز روندی کاهشی ار می تواند تجربه نماید . سید حمید حسینی ،فعال اقتصادی و نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص وضعیت بازار ارز می گوید: مهمترین اتفاقی که در حال رخ دادن است، سیاسی است و تغییر چندانی در این بازار رخ نداده است که انتظار بالار فتن قیمت ارز را داشته باشیم .

 وی با تاکید بر اینکه بازار ارز به لحاظ اقتصادی تغییری را تجره نکرده است، گفت: روند بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در حال سامان یافتن است و این روند ادامه دارد.

 حسینی گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که روابط اقتصادی امارات ورژیم اشغالگر قدس نیز خود عامل فشار دیگری بر بازار بود اما با روشن شدن بی تاثیری این اقدام و همچنین مشخص شدن این نکته که ایران وابستگی ارزی ایران چندانی به بازار امارات ندارد، این فشار در حال تخلیه است .

 به گفته وی قیمت ارز در ایران قابلیت کاهش تا محدود ۲۱ هزار تومان را داراست و به نظر می رسد ریزش بیشتر قیمت دلار در بازار نیازمند گشایشی علی چه در بعد اقتصادی و چه در بعد سیاسی است. 

 این فعال اقتصادی تاکید کرد: همه کارشناسان و مسئولین و موافقان و مخالفان دولت باید در تحلیل شرایط موضوع تحریم را مد نظر قرار دهند را که تحریم مولفه بسیار مهمی برای تحلیل شرایط اقتصاد ایران است و نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت.

بازار ارز

حلقه تحریم تنگ می‌شود

تنگ شدن حلقه تحریم صادرات نفتی را می توان یکی از دلایل بروز بحران دانست . آمریکا با خروج از برجام نسبت به حریم نفتی ایران قادام کرد تا فشاری مضاعف را به اقتصاد کشور وارد نماید و از سوی دیگر تحرکات شدیدی را کلید زد تا بتواند سایر کشورهای جهان را نیز در این مسیر با خود همراه نماید اما ایران توانست با استفاده از ابزار دیپلماسی مانع از تحقق اهداف آمریکا شود .

 سخنان نوبخت به درستی چرایی نوسانات شدید بازار ارز را نشان می دهد. بازار ارز در حال کنده شدن از اقتصاد نفتی و پوست اندازی است چرا که اقتصاد ایران در شرایط کنونی بدون وابستگی به نفت اداره می شود و دلارهای کنونی موجود در بازار ایران را می تواند دلار غیر نفتی دانست ؛ دلارهایی که محصول فعالیت اقتصادی و صنعتی و صادرات کالا و خدمات از کشور است .

نوبخت، معاون رییس جمهوری در این خصوص گفته است: شدیدترین مرحله تحریم نفت در برابر غذا بود اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می رسد امکان تبادل مالی نباشد.

رییس برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: هرچند این تحریم‌ها برای دیگر کشورها کارساز است، اما ملت ایران با کارنامه هشت سال دفاع مقدس و با قدرت و بزرگی، آنها را پشت سر می گذارد.

تلاش بی‌ثمر آمریکایی‌ها

در این بین تشدید تحرکات آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز بر نوسانات اخیر بازار ارز بی تاثیر نیست . هر چند به لحاظ حقوقی امریکا توفیقی در فعال کردن مکانیسم ماشه نخواهد داشت  پایبندی اعضای برجام به این توافقنامه نیز حکایت از خالی ماندن دست‌های آمریکا دارد اما با این حال فضایهای سیاسی خود المی برای روز بحران و موج ساری برخی دلالان در کشور است.

از سوی دیگر آمریکایی ها باتوجه به شکست‌های چندباره حقوقی در لوکزامبورگ، با طرح دادخواست نزد دادگاه‌های آمریکا، در تلاش برای الزام موسسه «کلیراستریم» لوکزامبورگ به انتقال وجوه به آمریکا هستند، اما بانک مرکزی ادعا می‌کند پیگیری‌های حقوقی لازم برای آزادسازی این ۱.۷میلیارد دلار را در دست اقدام دارد.

 در کنار فشارهای تحریمی نباید مساله رشد فزاینده نقدینگی را ینز نادیده گرفت. رشد قابل توجه نقدینگی الان چون سدی پرفشار عمل می کند و در این میان مقابله سیاسی با طرح های اقتصادی دولت از جمله طرح گشایش اقتصادی عامل مهم دیگری است که سرمایه اعتماد را در جامعه ایران نشانه می‌رود .

بیشتر بخوانید: کاهش قیمت دلار چقدر محتمل است؟

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1428809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =