انتقام روزنامه «تلگراف» از اعضای قیام علیه انقراض

ایرنا نوشت: در پی اقدام جمعه شب (چهاردهم شهریور) اعضای گروه قیام علیه انقراض که مانع از توزیع روزنامه‌های وابسته به گروه «نیوز کرپ» شدند، روزنامه «تلگراف» به عنوان یکی از روزنامه‌های این گروه اعلام کرد همه محتوای این روزنامه و نشریات وابسته به آن برای خوانندگان مجانی خواهد بود.

بیش از ۱۰۰ معترض انگلیسی عضو گروه قیام علیه انقراض روز جمعه در اعتراض به پوشش مغرضانه اخبار مربوط به تغییرات اقلیم، جاده‌های منتهی به چاپخانه‌های نیوزپرینترز (Newsprinters) در براکسبورن و نوزلی (Knowsley) در نزدیکی لیورپول را مسدود کردند و مانع از توزیع برخی از مهمترین مطبوعات انگلیس شدند.

هر دو چاپخانه متعلق به گروه (News Corp) هستند که برخی از روزنامه‌های انگلیس چون سان، تایمز، ساندی تایمز، دیلی تلگراف، ساندی تلگراف، دیلی میل و ایونینگ استاندارد را چاپ می‌کند. 

بعد از این اقدام که موجب شد صبح شنبه (پانزدهم شهریور) این روزنامه‌ها به دست مخاطبان نرسد؛ کریس اوانس، سردبیر این مجله و روزنامه‌های وابسته به تلگراف یعنی ساندی تلگراف اعلام کرد: اقدام گروه قیام علیه انقراض، حمله به آزادی بیان و آزادی مطبوعات است. همه محتوای روزنامه تلگراف و ساندی تلگراف روزهای شنبه و یکشنبه رایگان است. آنها را بخوانید و نظرتان را اعلام کنید؛ این دموکراسی است. 

وی خطاب به مخاطبان این روزنامه نوشته است: همه ما با هر گرایش سیاسی باید بابت این اقدام نگران باشیم، همچنین موضع گیری پلیس که حق این تعداد افراد معدود را در برابر حق بقیه مردم برای خواندن روزنامه به رسمیت شناخت قابل تردید است و جای سوال دارد.  

گروه قیام علیه انقراض در توییتی در این باره نوشت با این کار می‌خواهد ناکامی مطبوعات در پوشش اخبار مربوط به بحران اقلیم و محیط زیست و نیز دستکاری مداوم حقیقت در راستای سیاست‌های خبری را افشا کند.

این گروه از معترضان برنامه داشتند تمام شب مسیر منتهی به چاپخانه‌ها را بسته نگه دارند تا از رسیدن شماره جدید روزنامه‌ها به دکه‌های روزنامه‌فروشی جلوگیری کرده به گفته خودشان دروغ‌ها را فیلتر کنند. به گزارش پلیس، در جریان این حرکت اعتراضی ۱۳ نفر بازداشت شدند و کامیون‌های تحویل تا ساعت ۶ صبح به وقت محلی موفق به عبور از براکسبورن نشدند.

اعضای گروه زیست محیطی شورش علیه انقراض سه شنبه گذشته (۱۱ شهریور) هم زمان با پایان تعطیلات تابستانی، تظاهرات وسیعی را در اعتراض به کوتاهی دولت لندن نسبت به بحران جهانی ‌آب‌وهوایی به راه انداختند. آن‌ها در میدان مقابل پارلمان تجمع کرده و به اشکال مختلف از جمله سر دادن‌ شعارهای اعتراضی و خوابیدن کف خیابان مراتب اعتراض خود را اعلام کردند. 

این معترضان صبح چهارشنبه تلاش کردند مسیر عبور نخست وزیر و نمایندگان به پارلمان را مسدود کنند. دفتر نخست وزیر انگلیس در خیابان مجاور پارلمان قرار دارد و معترضان رفت‌وآمد وی را هم با مشکل مواجه کردند.  

اعضای گروه قیام علیه انقراض که خواهان رسیدگی فوری به وضع محیط زیست هستند پیشتر در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن، در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد و حتی برخی از آنان خود را به نرده منزل جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر قفل و زنجیر کردند.

این گروه علاوه بر اعلام رسمی وضع اضطراری، می‌خواهند دولت از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به صفر برساند؛ کاری که بعید است دولت پس از چراغ سبز نشان دادن به شرکت‌های نفتی برای حفاری نفت شل موسوم به 'فرکینگ' بتواند با آن موافقت کند. در جریان دور جدید تظاهرات گسترده و فلج کننده فعالان محیط زیست ۹۰ معترض در پایتخت انگلیس بازداشت شدند.

۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1429376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =