ساخت‌وساز در زمین‌های کوچک شهر یزد با شروطی قانونی می‌شود

ایمنا نوشت: رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد افزود: تا پیش از این اصول شهرسازی و معماری و سازه‌ای رعایت نمی‌شد و مصوبه اخیر شورای شهر یزد در این زمینه تخلفات را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

محسن عباسی هرفته یکی از مشکلات شهر یزد را بالا بودن میزان تخلفات ساختمانی دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل بروز تخلفات ساختمانی وجود زمین‌هایی با قطعات کوچک است که غیراصولی تقسیم شده و به‌صورت قولنامه‌ای یا مشاعی یا حتی با سند شش‌دانگ فروخته شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مردم به علت کوچک بودن این زمین‌ها قادر به اخذ پروانه ساخت نیستند، افزود: طرح تفضیلی به درستی و برای پرهیز از ریزدانگی از ساخت و ساز در قطعات کوچک جلوگیری می‌کند و اجازه صدور پروانه را نمی‌دهد اما با توجه به اینکه زمین‌های با متراژ کم بخشی از واقعیت شهر یزد است، لازم بود برای آنها چاره‌ای اندیشیده شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد با بیان اینکه با مصوبه اخیر شورا ساخت و ساز در زمین‌های کوچک پس از اخذ پروانه ساختمانی قانونی می‌شود، تاکید کرد: اطلاع رسانی گسترده و تصویربرداری از اراضی دانه درشت شهر برای جلوگیری از تفکیک آنها و مجوز صدور پروانه به قطعات کوچکی که قبلاً تفکیک شده‌اند دو مصوبه کاربردی و مهم از سوی شورا در این رابطه است.
وی تصریح کرد: با مصوبه شورای شهر زمین‌های تا ۱۰۰ متر در حاشیه‌های شهر و تا ۱۲۰ متر در داخل شهر که دارای سند مشاع یا قولنامه دارای کد رهگیری هستند و اسناد مالکیتشان متعلق به تاریخ ۲۹ اسفند ۹۷ به قبل است، امکان اخذ پروانه ساختمانی را دارند.
عباسی هرفته با بیان اینکه زمین‌های تا ۱۰۰ متر در حاشیه شهر و تا ۱۲۰ متر در سایر نقاط که دارای سند شش دانگ هستند بدون قید زمانی فوق می‌توانند پروانه بگیرند، خاطرنشان کرد: با این تصمیم ساخت و سازهای ریزدانه علی رغم اینکه در وجه غالب اصول شهرسازی را رعایت نمی‌کنند ولی حداقل اصول معماری و سازه را رعایت می‌کنند و فرهنگ قانون پذیری در حوزه ساختمان و در بین شهروندان تقویت خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد افزود: تا پیش از این اصول شهرسازی و معماری و سازه‌ای رعایت نمی‌شد و این مصوبه تخلفات را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.
عباسی هرفته عنوان کرد: شهروندان از خرید قطعات زیر حدنصاب‌های مصوب که بین ۱۵۰ متر تا ۴۰۰ متر در نقاط مختلف شهر متغیر است به شدت خودداری کنند چرا که به هیچ وجه برای زمین‌های کوچک‌تر از حدنصاب با مدارک مالکیت جدید پروانه صادر نخواهد شد.
شخصی سازی مادر تخلفات ساختمانی در یزد
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به گرانی زمین و مصالح ساختمانی مردم چگونه می‌توانند قطعات بزرگ را خریداری کرده و ساختمان سازی کنند، گفت: در حقیقت کلیدواژه بروز تخلفات ساختمانی در یزد شخصی‌سازی است و راه حل جلوگیری از این پدیده و رعایت اصول شهرسازی و معماری رفتن به سمت مجموعه سازی به جای شخصی سازی است.
وی افزود: اینکه واحد آپارتمانی کوچک داشته باشیم که در توان خرید طبقات کم‌تر برخوردار جامعه باشد مطلوب است و ریزدانگی محسوب نمی‌شود زیرا در مجموعه‌ها به سطوح خدمات، پارکینگ‌های لازم، فضای باز و اصول مقاوم سازی به نسبت توجه می‌شود و افراد متخصص آنها را می‌سازند نه مالکینی که تجربه‌ای در امر ساخت و ساز ندارند.
عضو شورای شهر یزد تاکید کرد: باید ساخت و سازها از شخصی سازی به سمت مجموعه سازی برود چون اگر هر فردی بخواهد بر اساس دانش خود خانه بسازد اولاً ساخت و ساز به یک امر غیرتخصصی تبدیل می‌شود و دوماً ریزدانگی در شهر شکل گرفته، کیفیت زندگی شهری پایین می‌آید و بلوک‌هایی با قطعات ریز بدون سرانه‌های لازم، فاجعه شهرسازی و به تبع آن اجتماعی را رقم خواهند زند کما اینکه این روزها گرفتار این معضلات اجتماعی در بخش‌هایی از شهر هستیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1430268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =