ریز و درشت واحدهای تولید شوینده خراسان رضوی/ مواد اولیه در گمرک معطل است

واحدهای تولیدی خراسان رضوی در بخش‌های مختلف این روزها با مشکلات ریز و درشت زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی : ستاد رسانه‌ای پایش تولید خراسان رضوی در ادامه بازدید خود از واحدهای تولیدی سطح استان خراسان رضوی با هدف شناخت بیشتر مشکلات تولیدگران داخلی ظهر امروز از یک مجموعه تولید مواد شوینده در مشهد بازدید کردند.

عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه استان خراسان رضوی در این بازدید اظهار داشت: در شرایط جنگ اقتصادی، پشتیبانی رسانه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

حسین خانی‌زاده، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: این بازدید در راستای میثاق‌نامه روز ملی صنعت و معدن و به منظور پیگیری مشکلات، دستاوردها و مطالبات واحدهای تولیدی نمونه از سوی ستاد رسانه‌ای پایش تولید صورت گرفته است.

نیشابوری، مدیرعامل این مجموعه در بازدید خبرنگاران اظهار داشت: واردات مواد اولیه، قوانین گمرکی و بانکی سبب شده تا بسیاری از کارخانجات عطای تولید را به لقای آن ببخشند و طی یک سال اخیر ۴ کارخانه تولید صابون تعطیل شدند که به تبع آن کارگران زیادی از خطوط تولید این کارخانجات بیکار شدند.

وی با اشاره اعمال محدودیت صادراتی از سوی دولت تاکید کرد: کالایی که ما تولید می‌کنیم صابون لباسشویی است که اصلا در ایران بازاری برای فروش ندارد و ویژه مقصد صادراتی کشوری مثل افغانستان و بنا به سلیقه مشتریان در آن خطه تولید شده است اما صادرات آن از اسفندماه با شیوع کرونا ممنوع شد، با رایزنی‌های زیادی که انجام دادیم از تیرماه صادرات آزاد شد اما این مهلت فقط تا آذر ادامه دارد.

نیشابوری افزود: صحبت ما این است که ما برای به دست آوردن بازارهای صادراتی و حفظ مشتریان خود سال‌ها زمان و هزینه صرف کرده‌ایم و توقف‌های مدت‌دار می‌تواند مشتریان ما را به سمت تأمین‌کنندگانی از کشورهای دیگر سوق دهد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای آسیانه میانه، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، عراق، قرقیزستان، و کشورهای حاشیه خلیج فارس مقاصد صادراتی مواد شوینده هستند گفت: هم‌اکنون با باز و بسته شدن مرزها کامیون‌های زیادی از محموله‌های صادراتی در مرز دوغارون مانده‌اند.

نیشابوری با بیان اینکه  قیمت مواد اولیه از پارسال تا کنون دوبرابر شده است افزود: کارخانجاتی که تا کنون دوام آورده‌اند به خاطر مصرف مواد اولیه‌ای است که موجودی انبار محسوب می‌شود و با خرید قبل انجام شده با این حال تنها افزایش قیمت ۲۵ درصدی را روی محصولاتمان اعمال کردیم که مصوب شده بود.

وی با تاکید بر اینکه "ماده اولیه صابون‌های بهداشتی وارداتی است و روغن آن در داخل کشور وجود ندارد" افزود: سال گذشته می‌توانستیم با ۷۰ درصد ارز خودمان، واردات مواد اولیه تولید خود را انجام داده و رفع تعهد بکنیم اما امسال این رقم به ۳۰ درصد کاهش یافته است  و ۷۰ درصد ارز ما باید به سامانه نیما واریز شود و ما منتظر باشیم تا در صف تخصیص ارز چه زمانی نوبتمان می‌شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1432531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =