احداث نخستین خانه کشتی« گورش» کشور در گنبدکاووس / تلاش برای تبدیل انجمن گورش به فدراسیون ادامه دارد

سرپرست انجمن گورش کشور گفت: نخستین خانه کشتی گورش کشور در شهرستان گنبدکاووس احداث می‌شود و هدف بلند مدت ما تبدیل انجمن گورش به فدراسیون است.

به گزارش خبرآنلاین از گرگان : «گورش» نوعی کشتی با شال و ورزش محبوب و سنتی ترکمن‌هاست، این رشته ورزشی در استان گلستان و منطقه ترکمن صحرا طرفداران زیادی دارد و برگزاری رقابت‌های گورش جام مختومقلی فراغی به میزبانی مراوه تپه هر ساله علاقمندان بسیاری را جذب خود می‌کند.

سال گذشته مسابقات بین المللی کشتی گورش با حضور سه تیم خارجی به میزبانی گنبدکاووس برگزار شد و امسال با توجه به شیوع کرونا برگزاری آن مشخص نیست.

«رضا محمدخانی» رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان گلستان ماه گذشته به عنوان سرپرست انجمن گورش فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کشور منصوب شد تا جوان‌ترین رئیس یک انجمن ورزشی در کشور باشد. با توجه به گلستانی بودن وی و ظرفیت گورش در استان انتظار می‌رود این رشته بیش از پیش در استان و کشور توسعه یابد.

سرپرست انجمن گورش کشور اظهار داشت: ریاست من در هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان گلستان هیچ منافاتی با سرپرستی در انجمن گورش کشور ندارد و یکی از دلایلی که این سمت را پذیرفتم این بود که گلستان ظرفیت فوق العاده‌ای در گورش دارد.

 محمدخانی افزود: نخستین اقدام ما در انجمن گورش کشور تشکیل کمیته‌های استانی است تا این رشته بومی محلی در سراسر کشور شناسانده شود، البته گورش در گلستان، خراسان شمالی و سمنان طرفداران بیشتری دارد و باید این اتفاق را در استان‌های دیگر هم رقم بزنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته لیگ گورش را در گلستان برنامه ریزی کردیم که به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و به دنبال این هستیم تا لیگ گورش کشور را هم برگزار کنیم اما در حال حاضر بحران کرونا دست و بال‌مان را بسته است.

محمدخانی اضافه کرد: استاندار گلستان در مسابقات بین المللی گورش که سال گذشته در گنبدکاووس برگزار شد اعلام کرد مسابقات آسیایی این رشته در دهه فجر سال ۹۹ به میزبانی گلستان برگزار می‌شود که به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی تصریح کرد: سال گذشته تجربه خوبی در برگزاری مسابقات بین المللی گورش داشتیم و در صورت بهبودی شرایط این رقابت‌ها را در تقویم سالانه جای خواهیم داد تا هر ساله میزبانی مسابقات بین المللی گورش باشیم.

سرپرست انجمن گورش کشور گفت: نخستین دوره کلاس مربیگری و داوری گورش را سال گذشته در بندرترکمن برگزار و ۵۰ مربی و داور پرورش دادیم و در حال حاضر سه مدرس رسمی در استان داریم. به دنبال این هستیم در شهرستان‌هایی که ظرفیت خوبی دارند کلاس تخصصی رسمی گورش برگزار کنیم تا نگاه ورزشکاران به این رشته حرفه‌ای شود.

محمدخانی افزود: روز سه شنبه جلسه‌ای با فرماندار گنبدکاووس خواهیم داشت و ایشان قول مساعد دادند تا نخستین خانه گورش کشور در این شهرستان احداث شود که تاثیر بسزایی در توسعه این رشته خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما تقویت گورش در رده‌های سنی است تا با استعدادیابی در مدارس، نونهالان و نوجوانان را به سمت این رشته سوق دهیم.

محمدخانی خاطرنشان کرد: رشته کبدی زمانی انجمن بود و پس از توسعه تبدیل به فدراسیون شد و همه باید دست به دست هم دهیم تا گورش هم در آینده به فدراسیون تبدیل شود.

وی یادآور شد: برای انجمن گورش کشور هیئت رئیسه تشکیل خواهیم داد و شورای مشورتی متشکل از پیشکسوتان و صاحب نظران راه اندازی می‌کنیم تا نیروهای متخصص جوان و تحصیلکرده هم در مباحث آموزشی و پژوهشی به ما کمک کنند و نخستین جلسه هم اندیشی انجمن گورش با حضور اعضای انجمن و نماینده برخی استان‌ها پنجشنبه برگزار خواهد شد.

48 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1432556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =