۱ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
مردی ایرانی که نخواست جاسوس باشد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به سفر دانشمند ایرانی به آمریکا پرداخته که طی آن واشنگتن از او درخواست کرد تا نقش یک جاسوس را ایفا کند.

به گزارش خبرآنلاین، نشریه نیویورکر در گزارشی به تشریح داستان سفر دانشمند ایرانی به اوهایو پرداخته که بعد از آنکه اف بی آی وی را تحت فشار گذاشت تا بپذیرد که در نقش یک جاسوس قرار گیرد، او نمی پذیرد و بدین ترتیب دستگیر می شود و این آغازی بر سفر سورئال اش از یک زندان به زندان دیگر آمریکا بوده است.

در بهار ۲۰۱۷ دانشمند ایرانی به نام سیروس عسگری تماس تلفنی از کنسولگری ایالات متحده در دبی دریافت کرده مبنی بر اینکه درخواست صدور ویزا برای وی در نهایت تایید شده است. این موضوع در زمان عجیبی اتفاق افتاد چرا که دونالد ترامپ به تازگی دستور اجرایی منع ورود ایرانیان به آمریکا را با همان نوع ویزایی که به عسگری و همسرش اعطا شده بود، صادر کرده بود.

 در ۲۱ ژوئن زمانی که عسگری و همسرش قصد داشتند برای دیدار با فرزندانشان به نیویورک بروند، مسئولان فرودگاه به سرعت وی را به اتاقی بردند که ماموران اف بی آی در انتظارش بودند. در آنجا ماموران به وی اطلاع دادند که متهم به جرائم جدی است که آن ها در آن محل نمی توانستند آن را بازگو کنند. از وی خواستند یا به هتل محل اقامتش بروند یا به بازداشتگاهی محلی.

 در هتل کیفرخواست ۱۲ صفحه ای را به عسگری تحویل دادند. این پرونده وی را به سرقت اسرار تجاری، کلاهبرداری ویزا و یازده فقره کلاهبرداری تجاری متهم کرده بود. در مرکز اتهامات وارده به وی، سفر ۴ سال قبل او به کیس وسترن بود.

اف‌بی‌آی با جاسوسی از ایمیل‌های دکتر عسگری، تلاش کرده تا با پرونده‌سازی، وی را به نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران متهم کرده و از این طریق او را برای جاسوسی تحت فشار قرار دهد. ولی این تحت فشار گذاشتن ها موفقیت آمیز نبود و عسگری نپذیرفت که جاسوس باشد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1432795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =