سد بالاخانلو سال آینده آبگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: سد بالاخانلو در لیست پروژه های قابل افتتاح دولت در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته و بدین منظور مقرر شده منابع مالی مورد نیاز به تدریج به پروژه تزریق شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین قزوین؛ یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین به همراه مدیرکل بازرسی استان قزوین و جمعی از معاونان و مدیران شرکت آب منطقه ای در بازدید از مراحل اجرایی سد بالاخانلو در شهرستان بوئین‌زهرا گفت: مطالعات سد بالاخانلو به دهه ۸۰ برمی‌گردد که در سالیان اخیر بر مبنای تامین آب شرب ۵ شهر و ۶ روز مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت و بعد از اخذ ردیف اجرایی احداث این سد بر روی رودخانه حاجی عرب رود آغاز و تاکنون بیش از ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 ملکی در ادامه با اشاره به بازدیدهای به عمل آمده توسط مسئولان و مقامات ملی و استانی از این سد بیان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده این پروژه در لیست پروژه های قابل افتتاح دولت در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته و بدین منظور مقرر شده منابع مالی مورد نیاز جهت آماده شدن این سد برای آبگیری در دولت تدبیر و امید به تدریج به پروژه تزریق شود که در همین راستا نیز تخصیص ۱۰۰میلیارد ریال طی هفته گذشته نهایی شده است.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اهداف سد بالاخانلو اظهار کرد: این پروژه جهت تکمیل رینگ آب شرب استان در دست احداث است و با تکمیل این سد آب شرب جنوب استان (منطقه بویین زهرا) تأمین می گردد و سایر مناطق استان نیز از طریق پروژه خط انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان مشروب می شود.
 او افزود: این سد بر روی رودخانه حاجی عرب رود که آورد سالیانه آن حدود ۱۷.۳میلیون مترمکعب است در حال احداث است و به غیر از تامین آب شرب بهبود آبیاری ۴۲۰۰هکتار از اراضی تلفیقی موجود کشاورزی نیز از دیگر اهداف ساخت این سد است.
ملکی در ادامه با اشاره به پروژه های تکمیلی این سد عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر مطالعات شبکه آبرسانی و تصفیه‌خانه سد بالاخانلو نیز تکمیل شده و اسناد مناقصه آن نیز تهیه شده و برای تصویب به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال شده که به محض تایید مراحل برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکاران نیز انجام می شود.
 آقاعلیخانی، رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای قزوین نیز با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پروژه اظهارکرد: کمبود نقدینگی و عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز و همچنین افزایش قیمت ارز از جمله مهمترین مشکلات پروژه است که روند خرید تجهیزات هیدرومکانیکال و الکتریکال پروژه را با مشکل جدی روبرو کرده‌ که امیدواریم با همراهی دستگاه‌های نظارتی و سیاسی استان بتوانیم راه حل مناسبی را برای حل این مشکلات پیدا کنیم چرا که حرکت در چارچوب برنامه زمانبندی و انجام به موقع تعهدات نیازمند تامین و تخصیص به موقع منابع مالی است.
 او نیز هدف از این بازدید را آگاهی از وضعیت پروژه عنوان و اظهار کرد: امروز ما به محل کارگاه این سد آمده ایم تا بتوانیم مشکلات این سد را که برای منطقه و استان بسیار حائز اهمیت است با هم اندیشی و کمک هم حل کنیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای قزوین در پایان با اشاره به ظرفیت‌های قانونی عنوان کرد: تهاتر یک امر قانونی است و می‌توان با استفاده از این پتانسیل بخشی از مشکلات پیمانکار با دستگاه‌های خدمات‌رسان را حل کرد و به طور قطع اگر یک اراده جدی در استان وجود داشته باشد با پیگیری و تلاش می توانیم امیدوار باشیم که این سد در این دولت به مرحله آبگیری برسد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1433272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =