رشد ۱۳ درصدی صادرات استان در سال جاری/ نقش حیاتی بخش خصوصی در توسعه صادرات

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای امسال تاکنون شاهد صادرات ۱.۴ میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی از استان بودیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، علی جهانگیری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، افزود: این میزان رشد با وجود محدودیت‌های حمل و نقل در مبادی ورودی و خروجی کشورهای مختلف به خاطر بیماری کرونا و تحریم‌هاست.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم آن بخش از واردات که مربوط به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی است، با مشکل روبرو نشود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش حیاتی بخش خصوص در توسعه صادرات، اظهار داشت: در کنار سازمان‌های دولتی و خدمت رسان مهم ترین عامل تحلیل موضوعات توسعه اقتصادی، تشکل های صنعتی و تجاری بخش خصوصی هستند.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی مسئولیت بسیار مهمی در گردآوری اطلاعات مورد نیاز بازرگانان و تجزیه و تحلیل بازارهای تجاری دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تعیین مسیر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های هرچند متعدد و یا متناقض در فضای کسب و کار فعلی بر عهده بخش خصوصی و انجمن های تولیدی و صنعتی است و برای اصلاح امور نیاز به ارتباط بیشتر بخش خصوصی و دولتی در تصمیم سازی و نهایتا تصمیم گیری ها داریم.

وی خطاب به مدیران اجرایی دستگاه های دولتی نیز گفت: برای توسعه صادرات نیاز به تلاش شبانه روزی داریم و وقت کاری در حوزه محدود به ساعات اداری نیست.

جهانگیری در خصوص برنامه اجرایی نمایشگاه بین‌المللی تبریز در نیمه دوم سال، گفت: پایان هر سال برنامه سال آینده نمایشگاه بین المللی ضمن طرح در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مورد بررسی قرار می گیرد که برنامه این نمایشگاه در نیمه اول سال ۹۹ به خاطر شیوع بیماری کرونا دستخوش تغییرات بسیار شد.

وی ادامه داد: برای شش ماهه دوم سال جاری، عمده نمایشگاه های تخصصی مورد تصویب قرار گرفت و تنها برگزاری دو یا سه مورد از نمایشگاه‌ها که جنبه عمومی داشتند مشروط به کاهش بیماری و هماهنگی با ستاد استانی مقابله با کرونا شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین گفت: با وجود توافق نامه‌ تجاری بین ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا انتظار داریم صادرات کشور و استان از طریق گمرک نوردوز افزایش یابد که لازم است زیرساخت های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف در این گمرک فراهم شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1434207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =