قراردادهای سنگین با موتور سنگین!

خبرورزشی نوشت:واردات موتورهای سنگین یکی از منابع مهم درآمد فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی است.

قانونی که طبق آن متقاضیان (که قاعدتا باید موتورسواران حرفه‌ای باشند) با کارت ورزشکاری تنها می‌توانند موتورهای سنگین را برای استفاده در پیست به کشور بیاورند؛ اما این بار  حاشیه سر نبود 8 میلیارد در حساب  فدراسیون است. درخواست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برای واردات 80 دستگاه موتور سیکلت سنگین، حاشیه بزرگ این رشته و ورزش کشور در روزهای مانده تا انتخابات ریاست است. اتفاقی که دو مدعی را رودرروی هم قرار داده است. یک مدعی،برنامه ای تلویزیونی است که با رونمایی از نامه مدیرکل صنایع حمل و نقل به تاریخ 27 مرداد امسال به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی اعلام کرده با لیست 80 نفره برای ورود موتورهای سنگین موافقت شده است. اما ظاهرا فدراسیون در نامه 15 شهریور به وزارت صنعت تاکید کرده قرار است با راه اندازی  کارگروهی، متقاضیان شناسایی شوند تا لیست فدراسیون، قانونی باشد. البته  این برنامه  تلویزیونی روی این قضیه مانور کرده که متقاضیان فروشنده و واسطه درون لیست 80 نفره، هیچ یک ورزشکار نیستند و با تعرفه 6 درصدی گمرک، صاحب موتورهای سنگین می‌شوند.

از طرف دیگر کسی هست  که مدعی شده 120 میلیونی به عنوان همیاری به حساب شخصی خاص واریز کرده است. البته 120 میلیون جدای از پولی که به فدراسیون داده است. 8 میلیارد از 80 نفر بابت پول همیاری  که به حساب شخص واسطه واریز می شود. بیژن خراسانی  کارشناس  و گزارشگر قدیمی مدعی شده 80 موتور سنگین  که همیاری آنها قیمتی در حدود 120 میلیون  تومان است بابت هر موتور به حساب اشخاص واسطه واریز می شود  و به درخواست فدراسیون وارد شده اما نه تنها اصلا چنینی مبلغی در فدراسیون وجود ندارد بلکه اسنادی هم دال بر اینکه موتورها به موتورسواران داده شده وجود ندارد. در واقع از هر موتور فقط 20 میلیون به حساب فدراسیون واریز شده است که مورد اعتراض خزانه دار فدراسیون قرارگرفته و در نامه ای به ناظمی بابت این قضیه  اعتراض کرده است.  در حالی که  مازیار ناظمی روزه سکوت گرفته ،شهزاد کیانی دبیر فدراسیون و سرپرست جدید که بعضی ها انگشت اتهام را به طرفش گرفته اند، اتهام  واریز فیش 120 میلیونی به حسابش را قبول ندارد:« من 32 سال است که در وزارت ورزش خدمت می کنم. اگر کسی سندی برای اینکه پولی گرفته ام  دارد ، بدهد.»

روایت فدراسیون از این قصه

فدراسیونی ها ،این قصه را به گردن محمود صیدانلو رئیس سابق می اندازند.قصه از این قرار است:  تابستان سال قبل و چند ماه پیش از پایان ریاست محمود صیدانلو شرکتی با سابقه فعالیت چند ماهه بدون مراحل مزایده قراردادی سه ساله به صورت انحصاری امضا کرد و امتیاز تبلیغاتی  و رسانه‌ای فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی را در قبال یک سفته 24 میلیون تومانی گرفت که با رفتن محمود صیدانلو از فدراسیون و ورود وزارت ورزش و سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ،روی تخلف آن مهر تایید زد. این قرارداد بدون برگزاری شرایط مزایده و مناقصه، عدم رعایت اصول آئین نامه معاملاتی فدراسیون های ورزشی و بدون امضای خزانه دار فدراسیون در قرارداد، واریز درآمدها به حسابی مشترک بین صاحب شرکت و رئیس سابق فدراسیون، عدم درآمدزایی مناسب موجب شد تا نهادهای نظارتی آن را ملغی اعلام کنند و خواهان صلح و تفاهم طرفین برای اصلاح شکل و نوع قرارداد مطابق با آیین‌نامه معاملاتی فدراسیون های ورزشی شوند. به رغم وساطت  مهدی علی نژاد معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش، شرکت طرف قرارداد ، حاضر به صلح و تفاهم برای  اصلاح اشکالات قرارداد نشد تا این قرارداد اسپانسرینگ و هواداری به سرنوشت  و مشکلات دیگر سامانه های هواداری که این تیم با فدراسیون و باشگاه های سرخابی ها بسته بود دچار شد. این قرارداد در 9 ماه اول حتی  یک ریال هم برای فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی درآمد واقعی نداشت. البته شرکت طرف قرارداد فدراسیون با یکی از کارخانجات خودروسازی قرارداد می بندد و مبلغی  را به حساب مشترک واریز می کند ،که با ارائه فاکتور مبلغ زیادی از آن را طلب  می کند که وقتی سرپرست فدراسیون موافقت نمی کند کار به شکایت می رسد و از همان موقع دعوای دو طرف بالا گرفت. حالا فدراسیونی ها با علنی شدن این حاشیه ها معتقدند این قضیه به دلیل خارج کردن سرپرست فدراسیون از گود انتخابات است. البته  شهزاد کیانی  همه این حاشیه ها را به انتخابات ربط می دهد:«به دلیل درپیش بودن انتخابات این بداخلاقی ها به راه افتاده است. آنها می خواهند انتخابات را به حاشیه ببرند. به همین خاطر از فضای مجازی شروع کردند و به صدا وسیما کشاندند ، اما من اجازه نمی دهم غیرکارشناسان با استفاده تریبون   صدا وسیما  با طرح مسائلی فضا را مسموم کنند. ما می دانیم این قضه از کجا سرچشمه می گیرد و حتما شکایت از انها برای ما محفوظ است»

او امتیاز ورود موتورهای سنگین را یکی از راههای درآمدزایی فدراسیون می داند:« از سال 89 امتیاز ورود مورتوهای سنگین را وزارت صنعت به فدراسوین داد تا درآمد پایداری داشته باشد و ا جلوی قاچاق این موتورها گرفته شود. چرا که این موتروها به لحاظ امنیتی پلاک شهری ندارند و طبق دستورالعمل اجرایی به ورزشکاران ، اعضای  فدراسیون ، هیاتها داده می شود و موتورسواران با سند تگ برگ تنها می توانند در مسیرهای تعیین شده تا پیست تردد کنند. البته قرار است  موتورها پلاک ورزشی شوند. ما قبل از بهمن ماه 98  با اینکه مجوز داده می شد اما هیچ حرف و حدیثی در این باره نداشتیم ،اما حالا که نزدیک به انتخابات است و یک عده می خواهند سهم خواهی کنند، حاشیه به راه انداخته اند.»

در این شرایط رئیس و سرپرست سابق فدراسیون که این روزها تقصیر را به گردن هم می اندازند ،ولی حرف سر روشن شدن تکلیف  8 میلیارد پول مردم است.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1434571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =