۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳

مقایسه میزان گرد و غبار در فروردین ماه سال 89 با فروردین امسال نشان می دهد با توجه به ورود سه موج گرد و غبار از کشور عراق به ایران، غلظت گرد و غبار و استان های درگیر با این پدیده، سه برابر افزایش داشته است

این روزها مردم شهرهای مختلفی از کشورمان با گرد و غبار دست و پنجه نرم می کنند. در حالی که این پدیده در بعضی شهرها شدت کمتر و در بعضی شهرها شدت بیشتری دارد و درباره چرایی این اتفاق و راههای مبارزه با آن صحبت می شود، این درحالی است که به گفته مدیر کل کارگروه ملی گرد و غبار تا در فروردین 90 تاکنون سه موج گرد و غبار از عراق به ایران وارد شده است.

 به گزارش برنا، جواد بداق جمالی با اشاره به برگزاری اولین جلسه کارگروه ملی گرد و غبار در سال 90، درباره میزان تاثیرپذیری استانهای کشور از پدیده گرد و غبار گفت: خوزستان 3825 میکروگرم، کردستان 3687 میکروگرم، لرستان 1460میکروگرم، ایلام5173 میکروگرم، کرمانشاه 5399 میکروگرم، آذربایجان شرقی 1000 میکروگرم، آذربایجان غربی 1903 میکروگرم، تهران 799 میکروگرم، اراک 595 میکروگرم، زنجان3643 میکروگرم، بوشهر 339 میکروگرم، کهکیلویه و بویر احمد 300، قزوین 625 میکروگرم و کرج تا 690 میکروگرم از گرد و غبار موجود تاثیر پذیرفتند.

به گفته او مقایسه میزان گرد و غبار در فروردین ماه سال 89 با فروردین امسال نشان می دهد با توجه به ورود سه موج گرد و غبار از کشور عراق به ایران، غلظت گرد و غبار در ایران افزایش داشته است: تعداد استان های درگیر با این پدیده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 برابر شده است.

در تیر ماه سال گذشته میزان غلظت گردوغبار در استان خوزستان بالغ بر هزار و 840 میکروگرم در متر مکعب ارزیابی شد که این میزان 7 برابر استاندارد مجاز است. اما ظاهرا در برابر این مساله تصمیم گیریهای مفیدی که منجر به اقدام عملی و کاهش بروز این پدیده شود مشاهده نشده است و در بیشتر موارد فقط کشورهای همسایه منشا بروز چنین مشکلی برشمرده شده اند. این در حالی است که انوشیروان محسنی بندپی، نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پاسخ به این سوال که چرا چند سال هر بهار که می رسد، آلودگی هوا و ریزگردها باعث تعطیلی نیمی از کشور می شود؟ به خبرآنلاین گفت: چون اقدامات ما درباره مشکلات زیست محیطی جواب نداده، ما عملا در رابطه با آلودگی هوا هیچ وقتی هیچ کاری نکردیم. همیشه فقط عوامل و خطرات و عوارض این قبیل آلودگیها بر انسان و محیط زیست و اشیا را مطالعه کرده ایم، ولی عملا چه شد؟

او همچنین افزود: در رابطه با ریزگردها نیز این مطالعات شده، ولی کاری انجام نشده است. همچنان مشکلات گرد و غبار بین ما و کشورهای عربی وجود دارد. به نظر می رسد باید پروتکل بین المللی مانند آنچه در دریای خزر برای حفظ رژیم حقوقی و محیط زیست این دریا با همسایگان تنظیم شده و متاسفانه آن هم به درستی صورت نمی گیرد، بین ما و کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، کویت و عربستان، نوشته و امضا شود. باید اقدامی مشترک بین ما و کشورهای دیگر انجام شود تا بر مبنای ضوابط و معیارها و به کارگیری راهکارهای علمی برای مبارزه با آلودگیها فعالیت کنیم تا حداقل از تاثیرات این ریزگردها که منجر به تعطیلی نیمی از کشور شده، جلوگیری شود.

بندپی همچنین گفت: واقعیت این است که ما جزء کشورهای هستیم که نسبت به سایر کشورهای منطقه، وضعیت بهتری در محیط زیست نداریم. تالابها و جنگلهای ما مشکل اساسی پیدا کرده. بارها در آمارهایی که اعلام کرده ام، گفته ام سن ابتلای افراد به برخی بیماریها کاهش پیدا کرده که ناشی از مسایل زیست محیطی است. ایران در لیست کشورها جزء کشورهای آخر در مسایل زیست محیطی است. فکر می کنم ضوابط را باید سختگیرانه تر اعمال کنیم تا عواقب بیشتری از این لحاظ گریبانمان را نگیرد. فردا دوباره پاییز و زمستان می شود و آلودگی صنعتی هوا شروع میشود. امروز آلودگی به خاطر ریزگرد است، هر روز این مسایل وجود دارد و ما درگیریم.

42/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =