عضو کمیسیون ماده 10 احزاب بار دیگر تاکید کرد که درخواست جامعه وعاظ ولایی در این کمیسیون رد شده است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت​الاسلام عباس امیری​فر دبیرجامعه وعاظ ولایی در گفت​وگو با خبرآنلاین، رد درخواست تشکلش در کمیسیون ماده 10 احزاب را رد کرده و به استناد اینکه این کمیسیون کتبا درخواست آنها را رد نکرده و از مهلت سه ماهه اظهارنظرش نیز گذشته است، گفته بود: فعالیت جامعه وعاظ ولایی قانونی است و هیچ منعی ندارد.

اما حمیدرضا فولادگر در واکنش به این مصاحبه وی تاکید کرد که درخواست جامعه وعاظ ولایی در کمیسیون ماده 10 احزاب رد شده و از این پس به عنوان یک حزب نمی​تواند فعالیتی داشته باشد؛ اما به عنوان یک تشکل صنفی روحانی منعی برای ادامه فعالیت ندارد.

مشروح گفت​وگو با ابن نماینده اصفهان را در ادامه می​خوانید:

اگرچه شما اعلام کردید که درخواست مجوز جامعه وعاظ ولایی در کمیسیون ماده 10 احزاب تایید نشده است، اما آقای امیری​فر دبیر این تشکل روحانی می​گویند که طی تماسی با شما، مصاحبه​تان را تکذیب کرده​اید و گفته​اید که اعلام رد درخواست باید مکتوب باشد تا ملاک عمل قرار گیرد. این صحت دارد؟

من در مصاحبه با یکی از خبرگزاری​ها گفته بودم که درخواست پروانه جامعه وعاظ ولایی رد شده است؛ اما آنها تیتر زده بودند که ادامه فعالیت آنها غیرقانونی است. آقای امیری​فر در تماسی به بنده گلایه کردند که چرا گفته​ام فعالیتشان غیرقانونی است؟ من هم گفتم که این برداشت خبرنگار بوده و تنها گفته​ام که درخواست مجوزشان رد شده است. البته برداشت خبرنگار از یک منظر صحیح است و آن اینکه جامعه وعاظ ولایی به دلیل رد درخواست مجوزش، به عنوان یک حزب سیاسی نمی​تواند فعالیت داشته باشد و فعالیت سیاسی​اش غیزقانونی است.

ایشان از من خواستند که مصاحبه​ام را تکذیب کنم؛ من هم پاسخ دادم که حرف من همان است که گفته​ام و درخواست آنها برای صدور مجوز، رد شده است.

البته دبیرجامعه وعاظ ولایی معتقدند که به عنوان یک تشکل روحانی اصلا نیازی به مجوز ندارند و می​توانند همچون جامعه روحانیت و جامعه مدرسین به فعالیت خود ادامه دهند.

اتفاقا همین را هم به بنده گفتند. من هم به ایشان گفتم که اگر این طور است، پس برای چی درخواست مجوز دادید؟ در هر حال این تشکل اگر بخواهد فعالیت صنفی روحانیتی داشته باشد، می​تواند کار کند اما به عنوان یک حزب سیاسی، نه. به عبارت دیگر فعالیت آنها در قالب یک حزب غیرقانونی است اما در قالب فعالیت عرفی روحانیتی نه.

آقای امیری​فر استنادی هم به قانون احزاب داشتند مبنی بر اینکه بر اساس قانون احزاب، اگر سه ماه از درخواست مجوز گروهی بگذرد و پاسخی به آن داده نشود؛ به منزله تایید شدن درخواست مذکور است. ایشان با اشاره به اینکه بیش از شش ماه از درخواست مجوزشان می​گذرد، معتقد بودند که عدم اعلام کتبی رد درخواستشان به منزله تایید این در خواست است. این صحت دارد؟

تا جایی که به خاطر دارم این بخش از قانون احزاب در مورد پاسخ استعلام​ها از مراجع ذی​صلاح درباره متقاضیان تشکیل احزاب است که اگر تا سه ماه اظهار نظر نکنند، یعنی پاسخ استعلام مثبت بوده است. اما اینگونه نیست که موضع کمیسیون ماده 10 احزاب نیز اینگونه باشد. کمیسیون ماده 10 احزاب حتی اگر به نتیجه مثبت در مورد حزبی برسد، آن را نیز اعلام می​کند.

روند بررسی تقاضای جامعه وعاظ ولایی از کمیسیون ماده 10 احزاب چگونه بود؟

مثل هر تشکل دیگری، ما استعلام​هایی از مراجع ذی​صلاح کردیم. پس از طی مراحل اجرایی و اظهار نظرهای کارشناسی، با اکثریت آرای اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب، درخواست جامعه وعاظ ولایی برای صدور مجوز، رد شد.

 آیا لازم است که این نتیجه ضرورتا به صورت مکتوب به متقاضیان اعلام شود؟ چرا تا کنون نظر کمیسیون ماده 10 به صورت مکتوب و رسمی اعلام نشده است؟

اینکه رای نهایی کمیسیون ماده 10 احزاب به جامعه وعاظ ولایی اعلام شده است یا نه را باید از دبیرخانه و آقای عباس​زاده مشکینی بپرسید. این جزء وظایف ایشان است. ولی در هر حال در اعلام نظر کمیسیون ماده 10 احزاب هیچ تغییری ایجاد نشده و درخواست آنها رد شده است. اینکه لزوما باید نظر کمیسیون ماده 10 احزاب به شکل مکتوب به متقاضایان اعلام شود وگرنه سندیت ندارد هم برداشت شخصی ایشان است.

دلایل رد درخواست جامعه وعاظ ولایی چه بود؟ از نظر دبیر این تشکل، یا باید صلاحیت متقاضیان از سوی نهادهای اطلاعاتی و ذی​صلاح رد شود و یا اینکه انحراف عملکرد آنها به اثبات برسد که معتقد بودند هیچ کدام صحت ندارد.

همانطور که گفتم ما در کمیسیون ماده 10 احزاب با بررسی کارشناسی در مورد تقاضاها اعلام نظر می​کنیم. روند اینگونه است که بعد از استعلام​ها و اعلام نظر کارشناسی رای گیری می​شود که با اکثریت قریب به اتفاق آراء درخواست مجوز جامعه وعاظ ولایی رد شد. نیازی نیست که من جزئیات دلایل کمیسیون ماده 10 احزاب برای رد این درخواست را در فضای رسانه​ای مطرح کرده و این مباحث را به دایره مطبوعات بکشانم.

و اگر این تشکل به نظر کمیسیون ماده 10 احزاب اعتراض داشته باشد، چه باید بکند؟

این هم روال قانونی خودش را دارد که می​تواند درخواست بررسی مجدد ارائه دهد و یا اینکه برود و شکایت کند.

شما در مصاحبه نوروزیتان به ارتباط جامعه وعاظ ولایی با آقای مشایی اشاره گذرایی داشتید که با تکذیب آقای امیری​فر مواجه شد. استناد شما درخصوص وجود چنین ارتباطی چیست؟

در آن مصاحبه گفتم که طیفی از دولت به دنبال تشکیل چند حزب جدید است و وقتی شما پرسیدید که کدام طیف، به این موضوع اشاره کردم. مضاف بر اینکه من گفتم «به نظر می​رسد» و بر اساس شواهدی که خودم داشتم هم این حرف را زدم. هنوز هم همین نظر را دارم. من که نگفتم آقای مشایی عضو این تشکل است. هیچ منع قانونی​ای هم برای اینکه ایشان شخصا تشکیل حزب بدهند، نیست. اتفاقا آقای امیری​فر از من خواستند که این حرفم را هم تکذیب کنم، ولی من به ایشان گفتم «شما که می گویید هیچ ارتباطی ندارید، بروید و تکذیب کنید».

این شواهد و قرائنی که می​گویید دال بر این ارتباط دیده​اید دقیقا چیست؟

من نمی​خواهم به این حرف​ها ادامه دهم و مساله را بیش از این رسانه​ای کنم. به همین خاطر هم از قرائن و شواهدم چیزی نمی​گویم. اما شما کافی است نگاهی به صفحه آخر روزنامه «گسترش صنعت» در تاریخ 23 فروردین بیاندازید. در آنجا عکسی از آقای امیری​فر و آقای مشایی منتشر شده و توضیح عکسی هم آمده است که موید حرف​های من است.

در بخشی از مصاحبه نوروزی​ شما با خبرآنلاین به ادامه فعالیت حزب اعتمادملی مشروط به برگزاری مجمع عمومی این حزب و برگزاری انتخابات شورای مرکزی آن اشاره شده بود. اتفاقا آقای منتجب​نیا به عنوان قائم مقام این حزب از این پیشنهاد استقبال هم کردند اما گفتند که برخی مراجع ذی صلاح مانع از برگزاری نشست​هایشان می​شوند. با این حساب تکلیفشان چیست؟

به نظر من این حزب چون هنوز منحل نشده و به حالت تعلیق هم در نیامده، می​تواند مجمع عمومی برگزار کرده و انتخابات داشته باشد. اگر هم مرجعی مانع از برگزاری مجمع عمومی آنهاست، می​توانند به مسئولان مربوطه و آقای عباس​زاده دبیر کمیسیون مراجعه کنند و مشورت بگیرند. البته من شنیده​ام که برخی اعضای این حزب می​گویند که اعتماد ملی بدون آقای کروبی، حزب نیست و به همین خاطر هم تمایلی به برگزاری مجمع عمومی ندارند.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =