۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
المعلم فراخوان داد

خبرگزاری سوریه(سانا) نوشت: وزیر خارجه سوریه در سخنرانی سالانه برای مجمع عمومی سازمان ملل، از کشورهای تحریم‌شده خواستار تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله کردن با اثرات تحریم‌های آمریکا شد.

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه طی سخنرانی در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن انتقاد از سیاست‌های غیر انسانی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به جای رفع اقدامات یکجانبه اعمال شده علیه ملت سوریه و برخی ملت‌های دیگر شاهد این بودیم که این اقدامات تمدید و به بهانه‌های واهی تشدید شده است؛ از جمله این اقدامات آنچه موسوم به "قانون سزار" است که معیشت ملت سوریه و زندگی روزمره آنها را هدف گرفته و به دنبال خفه کردن ملت سوریه است.

 

المعلم در این سخنرانی که از طریق ویدئو کنفرانس پخش شد، اظهار کرد: طرف‌هایی وجود دارند که از تروریسم برای برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند و در رأس آنها ترکیه قرار دارد. تروریسم هنوز خطری علیه آرامش و پیشرفت جهان است و همچنین یکی از مهمترین تهدیدها برای صلح و ثبات بین‌المللی به شمار می‌رود.

وی افزود: ترکیه یکی از حامیان اصلی تروریسم در سوریه است و حضور نیروهای آمریکا و آنکارا در خاک سوریه به عنوان اشغالگری قلمداد می‌شود و دمشق برای بیرون راندن این دو اشغالگر از تمام توان خود در چارچوب قانون بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

المعلم در ادامه با اشاره به اقدامات یکجانبه اتخاذ شده علیه ملت سوریه تاکید کرد، این اقدامات کاملاً مخالف قانون بین‌المللی هستند، آنهایی که این اقدامات را اعمال کرده و دم از حقوق بشر می‌زنند؛ این حرف‌هایشان تنها ادعایی برای سرپوش گذاشتن بر چهره غیر انسانی و زشتشان است.

وی از تمامی کشورهای که از این اقدامات آسیب دیده و در عین حال با این اقدامات مخالفت می‌کنند، خواست که یک ائتلاف واحد تشکیل داده و تدابیر جدی در سطوح مختلف سیاسی، تجاری و اقتصادی برای مقابله با این پدیده و کاهش تاثیر آن بر ملت‌های خود اتخاذ کنند.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: ترکیه یکی از حامیان اصلی تروریسم در سوریه و منطقه است و نفوذ ده‌ها هزار تروریست خارجی را به سوریه تسهیل کرد و همچنان از جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی به اشکال مختلف حمایت می‌کند. ترکیه به توافقات صورت گرفته در روند آستانه و سوچی پایبند نبوده، تروریست‌ها را از سوریه به لیبی منتقل می‌کند و حاکمیت عراق را نادیده می‌گیرد و درصدد سرقت منابع انرژی در دریای مدیترانه است. اکنون باید به سیاست‌ها و رفتارهای این کشور که خطری علیه امنیت و ثبات در تمام منطقه است، خاتمه داد.

معلم افزود: اقدامات گروه موسوم به شبه نظامیان قسد (نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا) علیه وحدت سوریه و مردم این کشور و بازداشت و کشتن غیر نظامیان مخالف با این اقدامات در شمال شرق سوریه را محکوم می‌کنم و به آنها می‌گویم پیش از اینکه دیر شود در کنار وطنتان بایستید و از تاریخ درس بگیرید.

المعلم در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روند سیاسی سوریه نیز تاکید کرد: سوریه هیچگاه به روند سیاسی پشت نکرد ما در گفت‌وگوهای ژنو و مسکو و جلسات آستانه شرکت کردیم؛ با فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز گفت‌وگوی جدی داشتیم که حاصل این گفت‌وگو تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی و سپس شروع فعالیت‌های آن در ژنو بوده است.

این مقام سوری درباره بلندی‌های اشغالی جولان نیز تصریح کرد، رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷  به نقض هدفمند حقوق بشر و قانون بشریت، همچنین تبعیض نژادی، بازداشت خودسرانه و سرقت منابع طبیعی در جولان اشغالی سوریه ادامه می‌دهد.

وی گفت، نکته قابل توجه در این باره این است که جامعه بین‌الملل در قبال این همه اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ساکت مانده است  و حتی برخی از این رژیم و تشدید اشغالگری آن حمایت کردند و می‌کنند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =