اتحادیه عرب مرده است/سیطره اطلاعاتی و نظامی موساد بر کشورهای عربی/ اسرائیل از جنگ بین ارمنستان و آذربایجان سود می‌برد

ایلنا نوشت:تحلیلگر کویتی و عضو اتحادیه روشنفکران عرب تاکید کرد که اتحادیه عرب در واقع مرده است و بود و نبود آن برای مسأله فلسطین و مقابله با رویکرد کشورهای عربی در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل تفاوتی نخواهد داشت.

 «عبدالعزیز بدر القطان»، تحلیلگر و نویسنده کویتی و عضو اتحادیه روشنفکران عرب در تشریح دیدگاه خود نسبت به رویکرد جدید رژیم‌های عربی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل و تلاش برای همگام کردن دیگر کشورهای عربی با قطار سازش با این رژیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: عادی‌سازی روابط بین اعراب و صهیونیست‌ها هم موضوعی قدیمی و هم موضوعی جدید است، روابط با اسرائیل در گذشته نیز وجود داشته و تنها تمایزی که بین نوع قدیم و جدید وجود دارد، علنی شدن آن است که با هدف دستیابی به دستاوردهای سیاسی غرب بود و کاخ سفید در علنی کردن آن شتاب کرد تا اهداف و منافع انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا محقق و راه برای فرار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از پرونده‌های تحت تعقیب و در صدر آنها موضوع فساد هموار شود.

عادی‌سازی روابط عمدتا ماهیت اقتصادی دارد

قطان در ادامه گفت: کشورهای عربی در ارتباط با رژیم صهیونیستی همه ابتکارهای لازم را از جهت قانونی وضع کردند اما دقیق‌تر بگوییم که آنها را به حال خود رها کردند.

وی تاکید کرد که این عادی‌سازی روابط گرچه همه آن را سیاسی می‌دانند اما در واقع عنوان اصلی آن عادی‌سازی اقتصادی است، بنابراین هیچ صلحی در مقابل زمین یا ابتکار صلحی غیر از تکیه به راهکار دو کشوری وجود ندارد.

 اتحادیه عرب مرده است، خواه عادی‌سازی را محکوم کند یا نکند

این تحلیلگر کویتی گفت: طی روزهای آینده شاهد شتاب کشورهای سازشگر برای سرعت بخشیدن به قطار عادی سازی جهت تضمین سرمایه گذاری‌های آینده و موفقیت آنها  بدون وجود موانع خواهیم بود.

وی درباره نقش اتحادیه عرب و انفعال آن در قبال عادی سازی کشورهای عربی با اسرائیل و عدم موضع مخالف در محکومیت این اقدام تاکید کرد که  اتحادیه عرب مرده است، خواه عادی‌سازی را محکوم کند یا نکند، چرا که تا کنون یک موضع واحد و عادلانه در حمایت از کشورهای مظلوم اتخاذ نکرده است.

قطان افزود:  در مورد سوریه می‌دانیم که این کشور یکی از کشورهای بنیانگذار اتحادیه عرب است اما اعضای اتحادیه در جنگ علیه آن موضع خصمانه ای اتخاذ کردند و اخیراً این اتحادیه با ترس خواستار خروج ترکیه از سوریه و لیبی شده است، اما باز هم  خواستار خروج آمریکایی‌ها یا خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی نشد.

وی در ادامه گفت: این موضوع درباره عراق و جنگ علیه این کشور در سال ۲۰۰۳ و نیز جنگ علیه یمن نیز صدق می‌کند و شاهد انفعال اتحادیه عرب در این دو مورد نیز بوده‌ایم. بنابراین آیا می‌توان از این اتحادیه انتظار  موضع قاطعی درباره فلسطین داشت؟ بهتر است این گونه بپرسیم که آیا مخالفت یا موافقت اتحادیه عرب با عادی‌سازی روابط تفاوتی دارد؟

عادی‌سازی امروز به مفهوم فروش آرمان فلسطین بدون دریافت هیچ امتیازی است

این تحلیلگر کویتی درباره پیامدهای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تاکید کرد که عادی‌سازی امروز نه تنها به مفهوم فروش آرمان فلسطین و کشور فلسطین، بلکه به مفهوم عقب‌نشینی بی‌قید و شرط و بدون دریافت هر نوع امتیازی در مقابل رژیم صهیونیستی است. به عنوان مثال، اگر در آینده شاهد تاسیس پایگاه‌های نظامی صهیونیست ها در کنار پایگاه‌های آمریکایی در قلب کشورهای عربی سازشگر باشیم، جای هیچ تعجبی نیست و در این صورت، رژیم صهیونیستی تنها به سرزمین های اشغالی فلسطین و جولان اشغالی و مزارع شعبا محدود نشده و کشورهای عربی با خوش آمدگویی به این رژیم در قلب خاک خود در معرض همه جاسوسی‌های جهانی و مشابه آن قرار خواهند گرفت.

زمان چرخاندن قطب‌نما فرا رسیده است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای عربی پیمان خود را برای عدم اتخاذ هیچ تصمیمی علیه فلسطین نقض کردند، گفت: زمان چرخاندن قطب‌نما فرا رسیده است. اعراب پیش از این از نفوذ ایران در منطقه در هراس بودند و غرب به بهانه محافظت از آنها در برابر نفوذ ایران به عمق کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس رخنه کرد. این پروژه از دهه ۹۰ قرن گذشته آغاز شده و به ویژه از زمان حمله عراق به کویت و عملیات سپر بیابانی که مقدمه‌ای برای تاسیس پایگاه‌های نظامی آمریکا بود، ریشه دواند و به تبع، از همین نقطه بود که تلاش برای شکل‌گیری خاورمیانه جدید که متناسب با رؤیاهای پروژه صهیونیستی-آمریکایی باشد، شکل گرفت.

قطان درباره سرنوشت آوارگان فلسطین در سایه توافق سازش با اسرائیل گفت: آنها در همان مکان خود باقی خواهند ماند و این به مفهوم از بین رفتن هر نوع حق بازگشت از سرزمین محل اقامت آنان است.

وی تاکید کرد که آوارگان فلسطینی به ویژه در سایه اجرای راهکار دو کشوری و با ادامه فعالیت‌ها به سمت صحرای سینا برای تخلیه نوار غزه و دادن یک سرزمین جایگزین به آنها هرگونه حق بازگشت یا حتی درخواست آن را از دست خواهند داد. اگر چنین شود، سکوت عنوانی برای آینده است.

این تحللیگر کویتی گفت: من فکر می کنم این موضوع به ابتکارهای مقاومت فلسطین و تحرکات آن در این مسیر گره خورده تا اثرات عادی‌سازی را خنثی کند، در غیر این صورت آرمان فلسطین به نازل‌ترین بها فروخته خواهد شد.

هر فردی که مانعی بر سر راه رژیم صهیونیستی باشد، ترور خواهد شد

وی افزود: درباره پیامدهای سیطره اطلاعاتی، نظامی و سیاسی موساد بر کشورهای عربی به بهانه‌هایی چون صلح گفت: پیامدهای چنین نفوذ و سیطره ای کاملا روشن است. از جمله این پیامدها نزدیک شدن به اهداف و رژیم‌ها بوده و هر فردی که مانعی بر سر راه رژیم صهیونیستی باشد، ترور خواهد شد.

قطان گفت: همچنین هک سیستم‌های دفاعی و امنیتی کشورهای عربی نیز از طریق فناوری های مدرن افزایش می‌یابد و این موضوعی است که بارها و بارها بر آن تاکید کرده‌ایم.

وی گفت: ممکن است یک آمریکایی، انگلیسی یا فرانسوی در کشور ما با ملیت این کشورها حضور داشته باشد اما در اصل یک صهیونیست باشد و در این صورت ما دیگر امنیتی نخواهیم داشت و همه مسائل و امورمان در معرض دید قرار گرفته است و آنها به هر منفذی که بتوانند، نفوذ می‌کنند.

اسرائیل بدنبال نابودی پروژه «جاده ابریشم» با تقسیم کشورها و ورود به کوره درگیری‌هاست

قطان درباره احتمال وقوع کودتا در کشورهای عربی و اشغال این کشورها با توجه به شعار اسرائیل از نیل تا فرات گفت: تاسیس اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات رویای رژیم صهیونیستی است. بگذارید نگاهی به یمن، عراق، سوریه، لبنان وقایع امروز در صحنه بین ارمنستان و آذربایجان و نفوذ به سمت غرب آسیا و آسیای میانه بیندازیم تا اولین ذینفع از وضعیت این کشورها را بیابیم. طبیعی است که رژیم صهیونیستی بیش از هر گروه دیگری از این حوادث نفع می‌برد.  

تکیه بر محور مقاومت، تنها راهکار مقابله با پیامدهای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است

حتی از نظر اقتصادی به نفع اسرائیل است که پروژه «جاده ابریشم» با تقسیم کشورها و ورود به کوره درگیری‌ها از بین برود. کشورهای عربی ضعیف هستند زیرا هیچ برنامه واقعی برای محافظت از خود در برابر این توطئه‌ها ندارند و اگر آگاهی واقعی شکل نگیرد، موضوع کودتا و اشغال این کشورها در آینده محقق خواهد شد و این موضوع بسیار خطرناک است و باعث می شود که من بر محور مقاومت تاکید و تمرکز کنم  تا توطئه‌های آنان به خود بازگردد.

موضع کویت در قبال عادی‌سازی و مسأله فلسطین ثابت خواهد ماند

وی در پایان درباره موضع کویت در قبال عادی‌سازی و مسأله فلسطین گفت که موضع کویت ثابت است و این کشور همواره و همیشه در کنار فلسطین و مردم مظلوم این کشور بوده و خواهد بود اما باید بگویم که کویت یک کشور کوچکی در جغرافیای زمین است و مطمئنا آنها نیز برای تحت تاثیر قرار دادن و اعمال فشار بر آن تلاش خواهند کرد اما چنین رویایی در عرصه واقعیت محقق نخواهد شد و موضع دولت و ملت کویت ثابت و استوار خواهد ماند.

آرمان فلسطین، جنبش‌های آزادی‌بخش و مبارزات مسلحانه در کویت شکل گرفته و در جنگ کویت، مردم فلسطین در کنار  مردم کویت مبارزه کردند و این مبارزه را به مثابه دفاع از فلسطین تلقی کردند چنانکه عکس این موضوع نیز صادق است و دفاع از فلسطین، اساس سیاست خارجی کویت است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1437716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =