۵۴ رشته صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نشان ملی مرغوبیت و یونسکو دارد

ایرنا نوشت:مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به قدمت صنایع دستی استان گفت: ۵۴ رشته صنایع دستی این استان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و نشان یونسکو دارد.

مهرداد جوادی روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از چهار هنرمند دارای نشان مرغوبیت صنایع دستی که سال گذشته موفق به دریافت  این نشان شدند، افزود: از این تعداد رشته صنایع دستی در استان ۴۷ رشته دارای نشان ملی مرغوبیت و هفت رشته دارای نشان یونسکو شدند.
به گفته وی، در سال گذشته چهار هنرمند استان موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند.
وی اظهار داشت: هم اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در استان وجود دارد که بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، قالی باقی، چوقابافی، نمدمالی، کلاه مالی، گیوه دوزی، سرمه دوزی، منبت کاری، سفالگری، خورجین بافی، بافت سیاه چادر، قفل سازی، حجاری، گره چینی، احجام فلزی، خاتم و مشتقات آنها از مهمترین صنایع دستی استان است.
جوادی افزود:  در این استان ۱۲ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی مجوز فعالیت دریافت کردند که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزا نفر در فصل‌های مختلف فعالیت دارند.
گفتنی است،  ، در این آیین که مناسبت روز گردشگری برگزار شد، از "لیلا خسروی" در رشته بافته‌های داری ،با نام اثر "گلیم"، "مریم شاکری چالشتری" در رشته نگارگری با نام اثر "آیینه جیبی" و "مسیب بهرامی چالشتری" در رشته قفل سنتی با نام انحصاری "قفل سنتی چالشتر" و "نرگس حسین پور" در رشته سبد بافی با نام اثر "توبره، سبد نان" که از شاخه‌های گندم و جو بافته شده است تجلیل شد.
روز هفتم مهرماه به عنوان روز گردشگری نامگذاری شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =