سیاسی‌بازی ترامپ،فضای همکاری‌های بین‌الملل علیه کرونا را مسموم کرد

روزنامه «پیپل دیلی» در گزارشی با این محور که «سازمان ملل سکوی انتشار ویروس سیاسی نیست»،‌ به نشست آنلاین اخیر مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و نوشت اگرچه سران بیشتر کشورهای جهان و سازمان های بین المللی بر ضرورت چند جانبه گرایی و اتحاد و همکاری برای مقابله با چالش های جهانی تاکید کردند، اما آمریکا همچنان سر ناسازگاری برداشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آمریکا با طرح اتهامات بی اساس علیه دولت پکن و شایعه پراکنی و بی توجهی کامل به حقایق با انگیزه تحریک چین، فضای همکاری های بین المللی علیه شیوع کرونا را با انتشار «ویروس سیاسی» مسموم کرد.

عملکرد آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در کنار اقدامات اخیر برخی سیاستمداران این کشور در راستای به راه انداختن نمایش های حقارت آمیز سیاسی اشان، به جهان کمک کرد تا با وضوح بیشتری شاهد هژمونی و زورگویی آمریکا باشند.

پیپل دیلی نوشت که ویروس ها هیچ حد و مرزی نمی شناسند و ممکن است در هر کشوری ظاهر شوند؛ لزوما اینکه کشوری برای اولین بار شیوع یک ویروس را گزارش می دهد به معنای آن نیست که منشاء این پاتوژن ها در همان کشور بوده باشد.

منشاء یک ویروس یک موضوع جدی علمی است که باید از طریق تحقیقات دانشمندان و متخصصان حرفه ای و به شیوه ای منطقی و مسئولانه به آن رسیدگی شود.

بر اساس گزارش «مایکل رایان» مدیر اجرایی برنامه اورژانس بهداشتی در سازمان بهداشت جهانی که سابقه ای 25 ساله در مدیریت تحقیقات اپیدمیولوژیک دارد، معمولا منشاء این ویروس ها همان جایی نیست که اولین فرد آلوده به ویروس شناسایی شده باشد.

نظارت های فنی انجام شده توسط برخی از کشورها روی موارد ابتلا به کووید- 19 که بر اساس مطالب واقعی صورت گرفته است، نشان می دهد که ویروس کرونا قبل از اینکه درچین گزارش شود، وجود داشته است.

چین قاطعانه با هر گونه بدنام سازی و بازی سیاسی با اپیدمی کرونا مخالف است و به همکاری با مسیر تحقیقات علمی جهان برای ردگیری ریشه ویروس کرونا ادامه می دهد؛ این کشور توانسته است با تلاش های طاقت فرسا و فداکاری،‌ در مهار گسترش کرونا در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه مدت موفق عمل کند.

سوالی که به وجود می آید این است که آمریکا تا چه اندازه توانسته است در واکنش به همه گیری کرونا موفق عمل کند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که مقامات آمریکا در تاریخ 2 فوریه سال جاری میلادی و هنگامی که مرزهایشان را به روی شهروندان چینی بستند، تنها ده ها مورد از موارد ابتلا به کرونا در کشورش را گزارش دادند اما اکنون و در شرایطی که 7 ماه از آن تاریخ (2 فوریه) می گذرد، تعداد موارد تائید شده ابتلا به کرونا در آمریکا تقریبا به بیش از 7 میلیون نفر رسیده که در این بین تلفاتی بیش از 200 هزار در آمریکا نیز گزارش شده است.

«تام فریدن» رئیس سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا می گوید: اگر آمریکا واکنشی به مراتب موثرتر از خود نشان می داد، ده ها هزار نفر از مردم نمی مردند.

مجله آمریکایی «تایم» نیز این سوال را مطرح کرده است که: چند نفر دیگر در آمریکا باید بمیرند تا آمریکا مسیر درست را پیش بگیرد؟

آمریکا در اقدامی آشکار تمام تجهیزات ضد اپیدمی کرونا را که متعلق به سایر کشورها بود، توقیف کرد و در حال حاضر با سایر کشورها بر سر ثبت اختراع واکسن کووید -19 درگیر شده و در عین حال، صادرات داروهای پزشکی داخلی را ممنوع کرده است؛ آمریکا حتی با بی فکری، اقدام به خروج از سازمان بهداشت جهانی کرد و به بزرگ ترین عامل دردسرساز در مسیر همکاری های بین المللی علیه اپیدمی کرونا تبدیل شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا تلاش کرد تا انتقادات گسترده ای که از واکنش ناکافی این کشور در برابر کووید-19 به راه افتاده است را با متهم کردن چین در مجمع عمومی سازمان ملل جبران کند.

پیپل دیلی نوشت که اینطور به نظر می رسد چشم پوشی از واقعیت گسترش ویروس کرونا و تلاش همزمان برای انتشار یک ویروس سیاسی در سراسر جهان، به رویکرد معمول برخی سیاستمداران آمریکایی در مسیر مبارزه با اپیدمی تبدیل شده باشد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =