ارتباط مستقیم افزایش BMI بدن با مرگ و میر در کرونا

ایسنا نوشت: رییس شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و عضو ستاد ملی کرونا در  جلسه کمیته تغذیه که در  انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور  برگزار شد، گفت: آمارها نشان می‌دهد پس از بیماری‌های قلبی و دیابت، افزایش BMI بدن ارتباط مستقیمی با مرگ و میر در کرونا دارد که همین امر نشان دهنده اهمیت تغذیه سالم است.

ایران و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور میزبان برخی از ذینفعان این حوزه بود. ضمنا در این جلسه موضوع نشان گرهای رنگی تغذیه نیز به بحث گذاشته شد و مقدمات راه اندازی یک پویش با این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدی جلسه موضوع نشانگرهای رنگی تغذیه به بحث گذاشته شد و مقدمات راه اندازی یک پویش با این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، در این رابطه دکتر مسجدی رییس شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به اینکه تعداد کمی از مردم با این نشانگر آشنا هستند گفت: متاسفانه آگاهی در جامعه نسبت به نشانگرها بسیار پایین است و مردم از اهمیت ماجرا اطلاعی ندارند.

وی افزود: شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به عنوان NGO  از سازمان غذا و دارو در این خصوص اعتمادسازی رنگ‌های مندرج در نشانگرها را مطالبه می‌کند.

این عضو ستاد ملی کرونا افزود: آمارها نشان می‌دهد پس از بیماری‌های قلبی و دیابت، افزایش BMI بدن ارتباط مستقیمی با مرگ و میر در کرونا دارد که همین امر نشان دهنده اهمیت تغذیه سالم است. بنابراین پیشنهاد تشکیل دبیرخانه کمیته تغذیه در انجمن وانستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور را دارم تا بتوان قوی‌تر از گذشته در این مسیر گام برداشت.

در ادامه دکتر جلال الدین میرزای رزاز رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در خصوص اقداماتی که تاکنون در دوران کرونا صورت پذیرفته، گفت: سالها است که اهمیت و نقش تغذیه در افزایش و توانایی عملکرد سیستم ایمنی در برابر آلودگی‌ها و عفونت‌هایی که سلامت انسان را تهدید می‌کنند، اثبات شده، لذا از همان ابتدای ورود کووید ۱۹ به کشور نخستین گایدلاین تغذیه‌ای بیماران کرونا در سه بخش پیشگیری، درمان و نقاهت توسط اساتید و اعضای هیات علمی سراسر کشور به همت انجمن تغذیه ایران و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور تدوین و به زبان انگلیسی و فرانسه ترجمه و در اختیار سازمان جهانی بهداشت نیز قرار داده شد.لازم به ذکر است کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) بر اساس راهنمای بالینی ارسالی ایران به سازمان جهانی بهداشت در حال فعالیت هستند.

رییس انجمن تغذیه ایران افزود: همچنین علاوه بر راهنماهای بالینی، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در اوایل ورود کرونا، بلافاصله اپلیکیشن تاک را طراحی و به بازار ارائه کرد که مردم عزیز می توانند از این طریق با دسترسی به ۷۰۰ متخصص تغذیه به پاسخ سوالات تغذیه‌ای خود باموضوع کرونا دست یابند.

دکتر میرزای رزاز با اشاره به اهمیت آگاهی هرچه بیشتر مردم از نشانگر های تغذیه‌ای و نقش رسانه در این امر گفت: در این رابطه پیشنهاد تشکیل یک تیم رسانه‌ای قوی متشکل از سازمان استاندارد، سازمان غذاو دارو، شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر با محوریت انجمن تغذیه ایران ارایه می‌شود. بدیهی است که رسانه نقش به سزایی در آگاه سازی جامعه دارد.

همچنین مهندس رضایی نماینده سازمان غذا ودارو و دبیر کمیته کشوری برچسب‌گذاری موادغذایی و آشامیدنی در مورد اقدامات سازمان غذا و دارو در خصوص نشانگرهای رنگی و مشکلات و موانع توضیحاتی را ارائه کردند.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران نیز با اشاره به اهمیت نقش سازمان غذا و دارو گفت: تمام تولیدکنندگان موادغذایی در کشور ملزم به دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند لذا از نماینده آن سازمان تقاضا می‌شود با دقت بیشتر به این امر مهم بپردازند، همچنین پیشنهاد میکنم جلسات کمیته تغذیه با هدف آگاهی هر چه بیشتر مردم تشکیل گردد و مسئولین امر در این حرکت خداپسندانه که قطعا اجر دنیوی و اخروی را به همراه دارد آستین همت بالا بزنند.

در پایان دکتر انوشه رحمانی مدیر پژوهشگاه  سازمان استاندارد گفت: ۳۰ هزار استاندارد ملی در کشور نوشته شده که تقریبا ۹۰۰ استاندارد اجباری شده است، در این بین مواد غذایی جزء استانداردهای اجباری محسوب می‌شوند. به طور میانگین از هر کارخانه طی یک سال، ۲ بازدید به عمل می‌آید و ۶ نمونه برداری از محصول صورت می‌پذیرد. باید بدانیم که استاندارد ملی کشور کف کیفیت است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =