دلار از کابوس 30 هزار تومان فاصله گرفت / 4 متغیر اثرگذار بر نرخ آتی ارز

خراسان نوشت: مجموعه ای از عوامل که به نظر می رسد مهم ترین آن ها اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در دو شب قبل و همچنین بیماری کرونای ترامپ بود، دیروز نرخ دلار در بازار را با افت 1200 تومانی مواجه کرد و تا 28 هزار و 300 تومان عقب راند.

همزمان قیمت سکه نیز بیش از یک میلیون تومان کاهش پیدا کرد و تا نیمه دوم کانال 13 میلیون تومان رسید. برای ادامه کار، به نظر می رسد باید منتظر وزن کشی چهار متغیر بازار بود. انتشار دو خبر مهم در روز شنبه کافی بود تا انرژی لازم برای پایین آوردن نرخ دلار تا کانال 28 هزار تومان فراهم شود. در اولین مورد، کرونای ترامپ تردید در خصوص ادامه کار وی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل فشار بر بازار را تقویت کرد. اما اظهارات همتی در «آیین تقدیر از صادرکنندگان عرصه بازگشت ارز به کشور» که خبر آن در ساعات پایانی شنبه منتشر شد، نرخ ارز را کاملاً آماده ریزش ساخت.

وی درآن مراسم به سه نکته اساسی درخصوص بازار ارز اشاره کرد.اول این که گفت،«خبرهای مطلوبی از آزادسازی منابع مسدودی دارم؛چراکه هم اکنون ده‌ها میلیارد دلار از ذخایر بانک ‌مرکزی به دلیل ترس از جرایم آمریکا در دیگر کشورها مسدود است» دوم: «در مراحل پایانی فشار حداکثری هستیم» و سوم این که «صادرات نفتی‌مان طی مدت اخیر بهبود یافته است» بدین ترتیب و به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت هر دلار در بازار در روز یک شنبه با حدود 1200 تومان کاهش تا 28 هزار و 300 تومان پایین آمد. این نرخ در صرافی ملی به عنوان نماد رفتار بازارساز ارزی 27 هزار تومان تعیین شد. از سوی دیگر سکه که در روزهای اخیر، به دلیل مازاد تقاضا تا یک میلیون و 400 هزار تومان حباب قیمتی پیدا کرده بود، با سوزن کاهش نرخ ارز، به یک باره حدود یک میلیون و 200 هزار تومان افت قیمت پیدا کرد تا به 13 میلیون و 600 هزار تومان برسد.

آیا دلار نزولی می ماند؟

با افت دفعی نرخ دلار، هم اکنون این سوال مطرح می شود که ریزش نرخ ارز تا کجا و به چه صورت ادامه خواهد یافت؟ پاسخ به این سوال شاید مقداری مشکل باشد. چرا که از یک سو عده ای فرضیه افت قیمت ها به دلیل بیماری ترامپ را زیر سوال می برند. فرضیه ای که ماندن ترامپ را به معنای ماندن تحریم ها و آمدن بایدن را به معنای بازگشت آمریکا به برجام تلقی می کند.از سوی دیگر و در شرایطی که برخی معتقدند دلار 30 هزار تومانی گرفتار سرنوشت سقوط بورس از ارتفاع دو میلیون واحدی شده است، برخی از معامله گران معتقدند این ریزش موقتی و به دلیل نقد و ذخیره کردن سود توسط فعالان بازار بوده است.تجارت نیوز نیز ضمن اشاره به برخی نکات فوق، از نقش بازارساز برای کنترل نرخ ارز خبر داده و تلقی برخی فعالان بازار مبنی بر توان نه چندان زیاد بانک مرکزی برای ادامه این روند را منعکس کرده است.

اما به نظر می رسد در میان همه عوامل یاد شده، اظهارات همتی که در بالا به آن اشاره شد، از همه عوامل نقش تعیین کننده تری دارد. در صورتی که این سخنان در دنیای واقع جامه عمل بپوشد و همین طور بتواند انتظارات فعالان را شکل دهد، می توان به کاهش ادامه دار نرخ ارز به طور واقعی و پایدار امیدوار بود. هر چند در این میان، برخی استنباط های رسانه ای، تلاش دارند تا رابطه یک به یک و معکوسی میان اظهارات همتی و نرخ ارز در بازار برقرار و این موضوع را القا کنند که اظهارات همتی عمدتاً تاثیر منفی بر رشد قیمت داشته است. نمونه آن، گزارش دیروز روزنامه اعتماد است. این روزنامه با فهرست کردن اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در طول 26 ماه سکانداری این بانک، با اشاره به رشد 650 درصدی نرخ ارز، اثر گفته های وی بر بازار ارز را معکوس ارزیابی کرده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1439863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =