برقرار محدودیت بیمه‌ها برای پرداخت هزینه آزمایش دیابتی‌ها

ایرنا نوشت: رئیس انجمن دیابت ایران گفت: سازمانهای بیمه‌گر برای پرداخت هزینه برخی آزمایشات مبتلایان به دیابت محدودیت برقرار کردند.

اسدالله رجب روز دوشنبه افزود: بیمه ها برای پرداخت هزینه برخی آزمایشات افراد دیابتی از جمله آزمایش هموگلوبین ای وان سی محدودیت زمانی برقرار کردند که این آزمایش متوسط قندخون افراد را طی دو تا سه ماه گذشته مشخص می کند.

وی اظهار داشت: بیش از ۵۰ سال پیش، دکتر رهبر دانشمند ایرانی توانست با کشف آزمایش HbA۱c انقلابی در کنترل قندخون افراد دیابتی در جهان بوجود آورد که هنوز جایگزینی ندارد اما به نظر می رسد بیمه گران با ناآشنایی از شرایط برخی از این بیماران از جمله بارداران، کودکان و نوجوانان چنین محدودیتی را برقرار کردند.

رجب تصریح کرد: این افراد با نوسانات مکرر قندخون روبرو هستند و برای کنترل هرچه  بهتر، گاه انجام این آزمایش کمتر و یا بیشتر از محدوده متداول، ضرورت می یابد و این آزمایش تاثیر بسزایی در بهبود کنترل دیابت دارد.
وی ادامه داد: اگر هدف بیمه گزاران از برقراری این محدودیت، کاهش هزینه باشد، این کار در درازمدت عکس عمل خواهد کرد و به افزایش هنگفت هزینه ها می انجامد، بیمار مبتلا به دیابت فاقد آموزش لازم و ناآگاه به افزایش قندخون خود، دیری نمی پاید که به سوی ابتلا به عوارض دیابت از جمله عوارض چشمی، کلیوی، قطع اندام تحتانی و غیره پیش خواهد رفت.

این پزشک خاطرنشان کرد: هزینه ناچیز آموزش، کنترل های روزانه و آزمایش ها بخصوص آزمایش HbA۱c و سوی دیگر، هزینه های هنگفت قطع اندام، بستری، لیزر و جراحی های چشم، دیالیز و غیره رو به افزایش است و باید به هموطنان مان خدمت بیشتری ارائه کنیم تا از هزینه های هنگفت پیشگیری کرده که به سود بیمه گزار نیز خواهد بود.

به گفته رجب، تکرر ادرار، تشنگی و خشکی دهان به طور غیرطبیعی، خستگی مفرط یا کمبود انرژی، گرسنگی مداوم، کاهش ناگهانی وزن، تاری دید و عفونت‌های مکرر از علایم دیابت نوع ۲ است و در برخی افراد مبتلا به این نوع دیابت هیچ گونه علائم زودرس بیماری دیده نمی شود و ممکن است سال‌ها پس از ابتلا، تشخیص داده نشود.

وی افزود: نیمی از این افراد در زمان تشخیص دچار عوارض مختلف دیابت هستند و با وجود اینکه تاکنون دیابت درمان قطعی نیافته اما راه‌های موثری برای کنترل آن وجود دارد و به کمک درمان‌های مناسب دارویی و آموزش‌های صحیح در کنار داشتن شیوة صحیح زندگی، یک فرد دیابتی می‌تواند همانند سایر افراد جامعه به زندگی فعال خود ادامه و خطر ایجاد عوارض دیابت را کاهش دهد.

۲۳۵۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =