بازگشت ۳۷ طرح تولیدی به چرخه فعالیت در اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: با راه‌اندازی واحدهای جدید در سالجاری و سال آینده فرصت اشتغال برای ۱۹ هزار نفر در بخش صنعت و تولید استان فراهم می‌آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، رامین صادقی اظهار کرد: در حال حاضر برای یک هزار و ۴۷ واحد صنعتی در استان اردبیل پروانه بهره‌برداری صادر شده که از این تعداد ۸۳۹ واحد تولیدی فعال و مشغول تولید هستند.

وی به رکود و تعطیلی ۲۹۸ واحد صنعتی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید و با هدف احیای واحدهای تولیدی سعی بر این است تا این واحدهای تعطیل شده به چرخه فعالیت بازگردند که تاکنون نیز ۳۷ واحد در این زمینه موفق عمل کرده‌اند.

بازگشت ۵۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل با بیان اینکه تا پایان سال ۵۰ واحد تولیدی راکد نیز به چرخه تولید بازمی‌گردند، گفت: برای سال آینده نیز اجرای ۱۲۳ طرح صنعتی در دستور کار قرار گرفته تا زمینه اشتغال جوانان بیکار و جویای کار فراهم آید.

صادقی افزود: در سالجاری و سال آینده قرار است با فعالیت ۳۵۰ واحد صنعتی زمینه اشتغال ۱۹ هزار نفر فراهم آید که هم اکنون این طرح‌ها با پیشرفت ۵۰ درصدی در مرحله عملیاتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: در طول دو سال ۱۹ هزار نفر به این تعداد افزوده خواهد شد.

توسعه شهرک‌های صنعتی در اولویت جدی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل به فعالیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: در برخی از شهرهای بزرگ استان نظیر اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر با تکمیل ظرفیت واحدهای صنعتی مستقر طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا است که در این شهرها شهرک صنعتی شماره دو نیز در مرحله واگذاری و عقد قرارداد با واحدهای صنعتی است.

صادقی از اختصاص اعتبار مناسب برای ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و بیان کرد: با توجه ویژه استاندار اردبیل و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه کمی و کیفی این حوزه اعتبار مناسب اختصاص یافته است.

وی افزود: شهرک‌های صنعتی در قیاس با نواحی صنعتی از وسعت اراضی بیشتر و حضور سرمایه‌گذاران قوی بهره‌مند است که سعی و تلاش بر این است تا در اکثر بخش‌ها نواحی صنعتی راه‌اندازی شود.

۳۸۰ مصوبه ستاد تسهیل در رونق‌بخشی به تولید

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اردبیل مرجع اصلی حل مشکلات و ارائه راهکار برای واحدهای صنعتی راستاد تسهیل و رفع موانع تولید دانست و اظهار کرد: در سال جهش تولید و تاکنون بیش از ۴۲ جلسه ستاد تسهیل با حضور استاندار اردبیل برگزار شده تا در قالب ۳۸۰ مصوبه مشکلات واحدهای تولیدی و صنعی رفع شود.

صادقی اضافه کرد: با اجرایی شدن این مصوبات در نیمه اول سال، ۳۸ واحد صنعتی مشکل‌دار که عمدتا متقاضی بهره‌مندی از تسهیلات بانکی بودند به بانک‌ها معرفی شدند تا نسبت به تامین نقدینگی آنها اقدام شود.

وی به افزایش سرسام‌آور نرخ مواد اولیه و بالا رفتن هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: بانک‌ها با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش کمک‌کار این واحدهای تولیدی هستند و ما نیز سعی کردیم تا از چند منبع تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران و صنعتگران را تامین کنیم.

پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های صنعتی استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل خاطرنشان کرد: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ برای واحدهای صنعتی و تولیدی استان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

صادقی گفت: علاوه بر تبصره ۱۸ از محل اعتبارات سفر مدیران بانک‌های عامل به استان بیش از یک هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی استان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: قرار است از این محل دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز به متقاضیان بخش صنعت، معدن و تجارت استان پرداخت شود که با رایزنی با بانک‌های عامل پرداخت این تسهیلات در اولویت است.

پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل ادامه داد: از محل رونق تولید و صندوق توسعه ملی و تسهیلات روستایی یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در حمایت از بخش صنعت پرداخت خواهد شد که بخشی از این منابع نیز تاکنون پرداخت شده است.

صادقی ادامه داد: در نشستی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد سرمایه‌گذاران بخش صنعت و معدن تقاضای بهره‌مندی از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش کردند.

وی به پرداخت تسهیلات کرونایی برای مشاغل آسیب دیده از کرونا در ۶ ماهه اول سال اشاره کرد و افزود: در بخش صنعت، خدمات و بازرگانی پرداخت این تسهیلات جبرانی آغاز شده و تلاش بر این است تا مشکلات صاحبان این واحدها رفع شود.

رفع مشکل پیمان‌سپاری ارزی صادر کنندگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل به حل مشکل پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان نیز اشاره کرد و افزود: در نیمه اول امسال نه تنها عمده واحدهای تولیدی استان کم‌کار نشدند بلکه تولید آنها رونق گرفته و سعی بر این است تا کاهش صادرات استان به نوعی جبران شود.

صادقی بیان کرد: در بخش پوشاک و واحدهای تولیدی صنعت ساختمان میزان تولید و اشتغال افزایش یافته که این نشان می‌دهد استان اردبیل به سمت صنعتی شدن و تولید محصولات متنوع به پیش می‌رود.

وی حمایت از طرح‌های تولیدی بزرگ را یادآور شد و افزود: در آینده نزدیک با افتتاح کارخانه‌های پتروشیمی و تولید متانول و همچنین داروهای شیمیایی و گیاهی و توسعه طرح‌های موجود انتظار می‌رود جذب نیرو و اشتغال مولد رونق بیشتری بگیرد.

هیچ واحد تولیدی از چرخه فعالیت خارج نشده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل ادامه داد: در نیمه اول امسال به رغم شرایط سخت کرونا و تحریم هیچ واحد تولیدی در استان از چرخه فعالیت و تولید خارج نشده است.

صادقی با بیان اینکه در این مدت ۳۷ واحد راکد به چرخه بازگشته و ما گزارش مستندی مبنی بر تعطیلی واحد تولیدی موثر و تاثیرگذار در استان نداشتیم، خاطرنشان کرد: امسال برای ۲۰۰ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود که تاکنون نیمی از این برنامه تحقق یافته است.

وی در پایان گفت: در نیمه دوم سال صدور پروانه‌ برای واحدهای صنعتی رونق بیشتری می‌یابد که امیدواریم به اهداف موردنظر در سال جهش تولید دست یابیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =