عراق تعداد نظامیان آمریکایی خارج شده را اعلام کرد

فارس نوشت: وزیر خارجه عراق در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آمریکا 1500 نظامی خود را از عراق خارج کرده است.

 خبرگزاری رسمی عراق «واع»، شامگاه امروز (دوشنبه)،‌ در حساب تلگرامی خود گزارش داد که «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور در برنامه تلویزیونی در ارتباط با خبر احتمال بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد توضیحاتی ارائه کرده است.

طبق این گزارش، وزیر خارجه عراق گفت: «آمریکا تهدید به بستن سفارت خود نکرده است و حمله به هیأت‌ها و فرودگاه باعث شده است که دولت آمریکا به فکر بستن سفارتش در بغداد بیفتد».

فؤاد حسین در ادامه گفت: «پامپئو به رئیس جمهور، نگرانی دولت آمریکا از افزایش حمله به منطقه سبز و فرودگاه بغداد را ابلاغ کرده است. این تماس بیانگر نظر دولت درباره وضعیت امنیتی و چگونگی برخورد با سفارت بود».

حسین افزود که تنها سفارت‌خانه‌ها هدف حمله قرار نگرفته‌اند بلکه این حملات مردم عراق را نیز هدف قرار داده‌اند. او همچنین تأکید کرد که خاک عراق هدف قرار گرفته است و قربانیان عراقی‌ هستند.

وزیرخارجه عراق در ادامه گفت:‌ «بستن سفارت آمریکا بر روابط عراق با بسیاری از هیأت‌های اروپایی و عربی تأثیر خواهد گذاشت. برخی از کشورها نزد آمریکا رفتند تا این کشور را به عدم خروج ترغیب کنند».

فؤاد حسین ادامه داد: «تمام کشورهای غربی و عربی از تصمیم خروج آمریکا نگران هستند. خروج آمریکا یک حالت بی‌اعتمادی بین‌المللی در قبال عراق به وجود خواهد آورد. نسل‌های پیشین عراق تاوان انزوای بین‌المللی سابق عراق را پرداخته‌اند».

حسین همچنین گفت: «وظیفه دولت عراق حفاظت از سفارت آمریکا و هیأت‌های بین‌المللی دیگر است».

او در ادامه با بیان اینکه دولت عراق چند اقدام سیاسی در این خصوص اتخاذ کرده است،‌ گفت که بغداد همچنین با احزاب و برخی رهبران سیاسی ارتباط برقرار کرده است تا میزان خطر این وضعیت را به آنها توضیح دهد.

وزیر خارجه عراق همچنین اطلاع داد:‌ «گروهی از افرادی که متهم به انجام حملات بودند، دستگیر شدند».

وزیرخارجه عراق که پیشتر نیز در اظهاراتی گفته بود برای رایزنی درباره حملات اخیر به سفارت‌خانه‌ها، به تهران سفر کرده بود، بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت که ایران مهره‌ای اثرگذار است و انتظار می‌رود که تهران گام‌های مثبتی در قبال عراق اتخاذ کند.

فؤاد حسین همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا ۱۵۰۰ نظامی خود را از عراق خارج کرده است. او همچنین گفت که یک جدول زمانبدی شده برای خروج نیروهای بیگانه از عراق مطابق با برنامه‌های فنی-نظامی-امنیتی وضع شده است.

او در ادامه با بیان اینکه مشکلات داخلی و خارجی باید از راه گفت‌وگو حل شود، گفت که برخی گروه‌های مسلح مسئولیت حمله به منطقه سبز را بر عهده‌ گرفته‌اند.

حسین ادامه داد: «گفت‌وگوی مستقیمی میان دولت و گروه‌های مسلح وجود ندارد. حمله به منطقه سبز و سفارت و شهروندان باید بدون هیچ هزینه‌ای متوقف شود. گروه‌های غیرقانونی را نمی‌توان پذیرفت. گروه‌های مخالف می‌توانند دولت را از راه انتخابات زودهنگام یا پارلمان تغییر دهند».

وزیر خارجه عراق همچنین اعلام کرد که سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی همچنان در دستور کار قرار دارد.

فؤاد حسین همچنین گفت که او نیز هفته آینده به قاهره سفر خواهد کرد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که چند روزی است، منابع رسانه‌ای احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضدآمریکایی در کشور بازنشر می‌کنند و از طرفی دیگر، از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

گروه‌های مقاومت عراق هرگز مسئولیت چنین حملاتی را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =