خطاهای پزشکی، هرچند در قیاس با حکم و تعداد موارد مراجعه بیماران به پزشکان، آمار بسیار اندکی دارد، اما به خاطر حساسیت موضوع همواره مورد توجه افکار عمومی قرار دارد و در سیستم گسترده و پیچیده ای مانند نظام پزشکی دور از انتظار است.

زهرا تالانی - قرار است تا آمار تخلفات و شکایات از پزشکان کشور طی سال 89، اوایل اردیبهشت اعلام شود. اما کارشناسان معتقدند به این آمار هم مانند بسیاری دیگر از آمار نمی توان استناد کرد چون بسیاری از خطاها و اشتباهات پزشکی گزارش نمی شوند و همین موضوع ارائه آمار دقیقی از میزان خطا و اشتباهات در حوزه پزشکی و درمانی را دشوارتر می کند. با این حال به اعتقاد کارشناسان خطاهای پزشکی از آنجایی که در همه مراحل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران احتمال بروز دارند، ممکن است از شیوع بسیار بالایی برخوردار شوند و میزان بالایی از مرگ ومیر را به خود اختصاص دهند.
از طرفی خطاهای پزشکی، هرچند در قیاس با حکم و تعداد موارد مراجعه بیماران به پزشکان، آمار بسیار اندکی دارد، اما به خاطر حساسیت موضوع همواره مورد توجه افکار عمومی قرار دارد و در سیستم گسترده و پیچیده ای مانند نظام پزشکی دور از انتظار است.
دکتر غلامحسین نیک نژاد، معاون سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است که پزشکان عمومی به علت فزونی جمعیت آنها نسبت به سایر گروه های پزشکی بیشترین آمار تخلف پزشکی را در سازمان نظام پزشکی دارند.
وی معتقد است هیچ پزشکی متخلف نیست و شکایت ها در این زمینه مربوط به قصورات پزشکی است: یکی از مسائل مربوط به تخلفات پزشکی، شئونات پزشکی است. اخلاق پزشکی در راس شئونات پزشکی قرار دارد، بنابراین مسائل مربوط به اخلاق پزشکی از جمله شکایت های انجام شده از پزشکان است.از سوی دیگر بر اساس مفاد ماده 319 قانون مجازات اسلامی هرگاه پزشکی، گرچه حاذق و متخصص باشد، در معالجه هایی که شخصاً انجام می دهد، یا دستور آن را صادر می کند، هر چند با اذن بیمار یا ولی او باشد، باعث تلف جان یا نقص عضو، یا خسارات مالی شود، ضامن است.
به گفته وفادار شیخیان، وکیل پایه یک دادگستری، باتوجه به این ماده قانونی، هر پزشکی اگرچه دارای مهارت کافی در علم پزشکی باشد و رعایت تمامی نظامات پزشکی را بنماید و در راه درمان و شفای بیمار از هیچ کوششی دریغ نکند، ضامن خسارات وارده است؛ البته درصورتی که میان خسارات وارده به بیمار و درمان از سوی پزشک، رابطه متناسبی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، تلف جان یا نقص عضو یا هرگونه خسارت مالی وارده به زیان دیده ناشی از معالجات پزشک باشد، در این صورت پرونده پزشک متخلف باید طبق قانون رسیدگی شود و اگر اتهام های وی به اثبات رسید، باید مجازات و از کار طبابت منع گردد. پزشک همچنین باید خسارات وارده به شاکی را نیز پرداخت کند.
اکنون سئوال اساسی این است که راه های جبران خسارات وارده به بیمار کدام است؟ ماده 295 قانون مدنی، یکی از راه های این جبران خسارات را پرداخت دیه دانست که بر اساس آن چنانچه پزشکی، بیماری را به طور متعارف معالجه کرده و به طور اتفاقی موجب خسارت به بیمار شود یا آن بیمار بر اثر آن جراحی یا درمان، جان خود را از دست بدهد، درصورت اثبات جرم یا تخلف پزشکی، پزشک خاصی مجازات خواهد شد که یکی از مجازات ها پرداخت دیه به شاکی یا خانواده اولیای دم است.
از نگاه دکتر شهاب الدین صدر که سابقه ریاست سازمان نظام پزشکی و سازمان پزشکی قانونی را دارد، این قبیل موضوعات و مباحث به مساله اخلاق پزشکی مربوط است و همه آنها ایجاب می کند به موضوع اخلاق پزشکی به عنوان یک مساله ضروری بپردازیم و عواقب مختلف آن را مطرح کنیم و در کنار آن مفهوم حقوق پزشکی نکته دیگری است که وجود دارد.
اظهار نظر مسئولان و کارشناسان درباره تخلفات پزشکی
نام
عنوان
موضوع اظهار نظر
دکتر غلامحسین نیک نژاد
معاون نظام پزشکی
در برابر تعداد خدماتی که جامعه پزشکی در کشور انجام می دهد نسبت تخلفات پزشکی انجام شده بسیار محدود است و نسبت به آمارهای کشور های خارجی نیز کم تر است.
دکتر شهاب الدین صدر
رئیس نظام پزشکی و نایب رئیس مجلس
تنها راه حل پیشگیری از شکایت ها و خطاهای پزشکی نیز توجه به مبانی اخلاق پزشکی است. ما از مباحث اخلاقی پزشکی دور افتاده ایم و فکر می کنیم این مباحث، بحث هایی مانند اخلاق نظری است، درحالی که مباحث اخلاق پزشکی در کار حرفه ای ما نقش دارد و یک بحث جدی و کاربردی است.
جمشیدی
دادیار شعبه اول دادسرای جرایم پزشکی تهران
مرگ و میر، آسیب های جدی جسمی و روحی و صرف هزینه های سرسام آور از جمله مهم ترین عوارضی است که اغلب متقاضیان جراحی های زیبایی به دست افراد غیر متخصص گرفتارش می شوند. زیرا گروهی از بیماران بدون مطالعه و بررسی دقیق تنها به توصیه دوستان و آشنایان یا به خاطر چشم و همچشمی به پزشکان یا افراد غیر متخصص مراجعه می کنند که این دسته از بیماران بعد از عمل جراحی یا در طول درمان گرفتار عارضه های دیگر می شوند.
دکتر ناصر کاتوزیان
استاد دانشگاه و حقوقدان
همین که رابطه میان اقدام پزشک و میزان خسارت وارده به بیمار ثابت شود، برای مسئول شناختن او کافی است. مگر این که پزشک دلایلی بیاورد که نشان دهد علت ورود ضرر امری خارج از توان و پیش بینی متعارف از جمله تجربه های پزشکی، طبع خاص، بی مبالاتی بیمار و ناخوشی پنهان داشته از پزشک، بوده باشد.
متخلفت ترین پزشکان کدامند؟
بر خلاف تصور عمومی پزشکان جراح زیبایی در ردیف آخر شکایتهای پزشکی قرار دارند.
نوع تخصص
علت تخلف
پزشکان عمومی
از آنجا که تعداد پزشکان عمومی زیاد است (۷۵ هزار نفر) و این پزشکان سنگربان اول بهداشت و درمان در تمامی بخش ها هستند بنابراین مراجعه کننده به آنها زیاد است و بالطبع خطاها در این گروه نسبت به گروه های دیگر پزشکی ممکن است بیشتر باشد.
دندانپزشکان
۲۲ هزار دندانپزشک در کشور فعال هستند، بنابراین ممکن است شکایت های صورت گرفته از آنها نیز زیاد باشد.
متخصصان زنان و زایمان
این گروه نیز از جمعیت حدود شش تا هفت هزار نفر تشکیل می شوند.از طرفی گاهی برخی از آنها سقطهای غیر قانونی انجام می دهند که گاهی منجر به حادثه می شود.
ارتوپدها
گاهی ارتوپدها در زمان عمل جراحی دچار خطاهای سهوی می شوند.
جراحان
بر خلاف تصورها جراحان ترمیمی و گوش و حلق و بینی که در گروه جراحان قرار گرفته در رده پنجم تخلفات پزشکی قرار دارند.
44134
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =