اروپا مسکو را در جریان تحریم‌های ضدروسی قرار داد

ایرنا نوشت: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه روسیه بر عدم دخالت کشورهای خارجی در امور بلاروس تاکید کرده و او را در جریان تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه مسکو قرار داد.

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره تحولات مربوط به قره‌باغ، بلاروس و همچنین تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو در ارتباط با مسمومیت «الکسی ناوالنی» به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

براساس اعلام تارنمای رسمی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، بورل در این گفت‌وگو از وزیر امور خارجه روسیه به خاطر تلاش‌هایش در مذاکرات روز جمعه با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود برای برقراری آتش‌بس میان این دو کشور قدردانی و بر لزوم نظارت سخت‌گیرانه بر رعایت آتش‌بس و پایان دادن به خصومت‌ها از جمله حملات لفظی تاکید کرد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین کشته شدن غیرنظامیان از همه طرف‌های درگیر در مناقشه قره‌باغ را غیرقابل پذیرش دانست و حمایت کامل این اتحادیه را از چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در مذاکرات مربوط به حل و فصل این مناقشه اعلام کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم مهرماه درگیری‌های تازه‌ای را بر سر منطقه قره‌باغ آغاز کردند که گفته می‌شود شدیدترین درگیری‌ها از زمان برقراری توافق آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ تاکنون بود. دو کشور روز جمعه با میانجی‌گری روسیه و گروه مینسک برای آتش‌بسی توافق کردند که از همان آغاز مدام در حال نقض شدن است.

بورل همچنین در موضوع بلاروس بر «حاکمیت ملی و استقلال» این کشور و عدم دخالت کشورهای خارجی در امور آن تاکید کرده و خواستار حمایت روسیه از ابتکار عمل سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره بحران بلاروس شد.

براساس اطلاعیه اتحادیه اروپا، مسوول سیاست خارجی این اتحادیه در این تماس تلفنی به صورت رسمی لاوروف را در جریان تصمیم شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه کسانی که به گفته آن‌ها در مسموم کردن «الکسی ناوالنی» مخالف دولت روسیه نقش داشتند، قرار داد.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، ده‌ها هزار نفر از مخالفان «الکساندر لوکاشنکو» رییس جمهوری این کشور در هفته‌های اخیر با برگزاری تظاهرات در مینسک و دیگر شهرهای این کشور به نتیجه این انتخابات اعتراض کرده و خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو شده‌اند.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1443237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =