الهام علی‌اف: پاشینیان محصول جورج سوروس است

ایسنا نوشت: رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ای عنوان کرد که معتقد است، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان محصولی از جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی-مجارستانی مشهور از بابت کمکهای سخاوتمندانه‌اش به جنبشهای سیاسی است.

 الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه با اسپوتنیک تاکید کرد: سقوط اتحاد شوروی سابق در حقیقت با جدایی طلبی در قره باغ شروع شد. آن در واقع جرقه این رخداد بود. مردم اغلب آن تجمعات را و اینکه چه کسی همه آنها را سازماندهی کرد و چه کسی پشتشان بود، فراموش می‌کنند.

او تاکید کرد: من اغلب می‌گویم که پاشینیان محصول سوروس است و معتقدم همه با این موضوع موافقند. سوروس فقط یک فرد نیست بلکه یک مفهوم است. من به هیچ وجه رد نمی‌کنم که چنین ابزارهایی در آن زمان استفاده شدند تا ملتی بزرگ فروبپاشد. فقط از درون آن را منفجر کنید، بذر اختلاف بپاشید، مردم را رو در روی یکدیگر قرار دهید و کشور را فروپاشی کنید.

وی خاطرنشان کرد: موضع ما همواره بر مبنای عملگرایی بوده و من فکر می‌کنم ایده‌هایی که هم اکنون در میز مذاکره موجود هستند این مساله را به وضوح نشان می‌دهند. ما در مورد خط قرمزهایمان صراحتا صحبت کرده‌ایم و روسای گروه مینسک خیلی از آنها را می‌دانند – تحت هیچ شرایطی نباید تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان مورد مصالحه قرار بگیرد و تحت هیچ شرایطی جمهوری آذربایجان نمی‌تواند موافق به رسمیت شناختن استقلال قره باغ باشد.

او ادامه داد: هر جنگی به معنای بی رحمی، قربانی‌ها، رنج انسانی، از دست دادن عزیزان است اما تفاوت این است که این یک جنگ آزادسازی برای جمهوری آذربایجان و یک جنگ فتح برای ارمنستان است. این پنهانی نیست و میانجی‌گرهای بین‌المللی هم مطلع هستند که هیچ به اصطلاح نیروهای مسلح قره باغی وجود ندارد. ۹۰ درصد سربازان این گروهی که ارمنستان با این نام می‌خواند شهروندان ارمنی هستند. ارتش ارمنستان آنها را احضار می‌کند و به مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان می‌فرستد؛ آگدام، فیزولی، جبرائیل، کالباجار، قوبادلی، لاچین، زانجیلان.

علی‌اف گفت، باکو همزمان معتقد است "جامعه ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌توانند در آینده در صلح کنار هم در قره باغ زندگی کرده و همزیستی داشته باشند."

او اظهار کرد، این امر در دیگر مناطق جمهوری آذربایجان، از جمله در پایتخت، شهر باکو که در آن یک جامعه هزاران نفری از ارمنی‌ها وجود دارد، و همچنین در روسیه، گرجستان و دیگر کشورها صادق بوده است.

وی افزود: چرا ما نمی‌توانیم در اینجا آن را داشته باشیم؟

رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد، هیچ مزدور خارجی در کنار نیروهای کشورش در قره باغ نمی‌جنگد و هیچ کسی نیز تا کنون سند و مدرکی در خصوص این ادعا ارائه نکرده است.

وی خاطرنشان کرد، جمهوری آذربایجان به هیچ کمک نظامی خارجی احتیاج ندارد چرا که در ارتشش ۱۰۰۰۰۰ نیرو داشته و می‌تواند تعداد نیروهایش در صورت لزوم تا چند برابر بیشتر شود.

او گفت، گروه‌های مسلح جمهوری آذربایجان می‌توانند با هر وظیفه‌ای تطابق یابند و به این اشاره کرد که هیچ مزدوری قادر به تقویت ظرفیتهای فنی و حرفه‌ای‌گری به شکلی مشابه نیست.

وی افزود: قابلیتهای ارتش جمهوری آذربایجان بر کسی پوشیده نیست. ما هیچ نیازی به نیروهای نظامی بیشتر نداریم. جمهوری آذربایجان همواره به طور مداوم با تروریسم بین‌المللی جنگیده است. ما هرگز اجازه نخواهیم داد سازمان‌های تروریستی در خاک ما لانه داشته باشند و مردم ما و همسایگان ما را تهدید کنند. ما هرگز به چنین چیزی اجازه نخواهیم داد. هیچ کس سند و مدرکی برای ادعاها در خصوص حضور گروه‌های مسلح خارجی در خاک جمهوری آذربایجان و شرکت آنها در درگیری‌های جاری ارائه نکرده است. ما هیچ مزدور خارجی نداریم. این موضع رسمی ماست.

وی افزود، پهپادهای جمهوری آذربایجان به تنهایی بالغ بر یک میلیارد دلار از تجهیزات نظامی ارمنستان را از بین برده‌اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1444096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    4 2
    احتمالا مدیر مسنول کیهان به علی اف مشاوره میده