شن‌جن؛نماد حرکت توقف ناپذیر چین در مسیر اصلاحات و توسعه اقتصادی جهان

روزنامه «چاینا دیلی» در مقاله‌ای با پرداختن به منطقه ویژه اقتصادی شن جن و اشاره به آن به عنوان «نشانه ای واضح مبنی بر حرکت پایدار ملت چین در مسیر اصلاحات و جوان سازی»،‌ نوشت گردهمایی اخیر مربوط به بزرگداشت چهلمین سالگرد تاسیس منطقه ویژه اقتصادی «شن جن» در این شهر چین، این فرصت را فراهم کرده است که ملت چین نه تنها به مرور پیشرفت خود بپردازد، بلکه سفری که پیش رو دارد را نیز بررسی کند.

شین جن

بر اساس این مقاله،‌ ماهیت پیشگامانه شهر «شن جن»، موجب تحول کشور چین از زمان اجرایی شدن اصلاحات و درهای باز در آن شده است و گرامیداشت چهلمین سالگرد تاسیس منطقه ویژه اقتصادی شن جن نیز می تواند بستری فراهم کند تا «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین بار دیگر بر تعهد چین در زمینه تعمیق اصلاحات و گشایش بیشتر در این کشور تاکید کند. 

بازدید رئیس جمهور چین از شن جن همواره اهمیت زیادی داشته است؛ دو بازدید قبلی شی جین پینگ از شهر شن جن در دسامبر ۲۰۱۲ و بلافاصله بعد از انتخاب او به عنوان دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و همچنین در اکتبر ۲۰۱۸ همزمان با چهلمین سالگرد آغاز اجرای سیاست گشایش و اصلاحات چین بود. 

رئیس جمهور چین در هر دو بازدید خود از شن جن، از نقش این منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یک پیشرو تقدیر و بر عزم حزب کمونیست چین در مسیر رسیدن به موفقیت در اجرای اصلاحات و گشایش بیشتر برای جهان تاکید کرد. 

از آنجایی که بحران اپیدمی کرونا در جهان روند حمایت گرایی و انزوا گرایی را تشدید کرده است، تعمد چین به عنوان دومین اقتصاد برتر و بزرگ جهان در زمینه نوآوری و همکاری باید به اقتصاد جهان در دوره احیای پس از همه گیری کرونا، اعتماد و اطمینان تزریق کند. 

قابل توجه است که نشست شن جن در آستانه برگزاری نشست جامع پنجم کمیته مرکزی نوزدهم حزب کمونیست چین در روزهای ۲۶ تا ۲۹ اکتبر برگزار می شود؛ در این نشست قرار است چهاردهمین برنامه پنج ساله برای سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی به تصویب برسد و اهداف توسعه تا سال ۲۰۲۵ میلادی تعریف شود تا سخنان رئیس جمهور چین به نتایج عملی برسد. 

بر این اساس، رئیس جمهور چین باید فهرستی از کارهای خاصی که باید در شن جن عملی شود، ارائه کند. 

طرح پنج ساله چهاردهم یک مسیر توسعه و پیشرفت واضح برای شن جن در طول ۵ سال آینده ارائه و در عین حال، اختیارات فوق العاده ای در مسیر امتحان ایده ها و روش های جدید در این شهر تعریف می کند. 

بازدید شی جین پینگ از منطقه ویژه اقتصادی شن جن همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس آن یک نشانه و سیگنال صریح برای جهانیان است که نشان می دهد اهمیتی ندارد که بادگیرها تا چه اندازه قوی باشند، زیرا چین حرکت رو به جلوی خود در مسیر اصلاحات و گشایش را همزمان با تلاش برای جوان سازی ملت ادامه خواهد داد و در این مسیر پافشاری خواهد کرد و توقف پذیر نخواهد بود.

۴۵۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1444488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =