پیشروی پکن از سازمان ملل در فقرزدایی 

کشور چین ۱۰ سال زودتر به اهداف برنامه فقرزدایی در دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز شنبه ۲۶ مهر مصادف با ۱۷ اکتبر ، روز ملی فقرزدایی در چین و روز جهانی ریشه کنی فقر است. بر اساس داده های ارائه شده از سوی بانک جهانی، بیش از ۸۰۰ میلیون نفر از مردم چین در طول ۴۰ سال گذشته و بدنبال اجرای طرح اصلاحات و درهای باز در این کشور، از فقر نجات یافته اند.
نجات ۸۰۰ میلیون نفر از مردم چین از فقر به معنای سهم بیش از ۷۰ درصدی این کشور در مبارزه با فقر جهانی در طول ۴۰ سال گذشته است.
از سال ۲۰۱۲ میلادی تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، آمار فقر در چین به شدت از ۱۰.۲ درصد به ۰.۶ درصد سقوط کرده است؛ چین با تحقق هدف خود در نابودی فقر مطلق که قرار است تا پایان سال جاری میلادی  (۲۰۲۰) اجرایی شود، ۱۰ سال زودتر از برنامه ریزی های انجام شده، به اهداف کاهش فقر تعریف شده در دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل خواهد رسید و سهم بزرگی در کاهش فقر جهان ایفا خواهد کرد.
سوالی که مطرح می شود این است که چرا تلاش های کاهش فقر در چین تا این اندازه چشمگیر و قابل توجه بوده است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که «شی جین پینگ» رهبر چین در نشست عالی رتبه سال ۲۰۱۵ میلادی با محور کاهش فقر و توسعه، صراحتا در ضمن سخنرانی خود تاکید کرد که چین به سیاست فقرزدایی توسعه محور پایبند است و توسعه را به عنوان یک راه اساسی برای حل و فصل مشکل فقر می داند.


چین ضمن آنکه به هدف خود در نابودی فقر متعهد مانده است، همواره به شیوه ای فعالانه همکاری های جنوب – جنوب خود، جهت پشتیبانی از کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهایی که کمتر توسعه یافته اند را برای نابودی فقر انجام داده است.
چین از تاسیس بانک جدید توسعه گروه «بریکس» (کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیا حمایت و در اقدامی مشترک اقدام به اجرای طرح جاده ابریشم جدید با سایر کشورها کرده است تا فضای مناسبی را برای کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه ایجاد کند و به این کشورها کمک کند که با زنجیره تامین در زنجیره صنعتی جهانی ادغام شوند و توانایی توسعه خود را بیشتر کنند.
سازمان ملل پیش بینی کرده است که با توجه به اپیدمی ویروس کرونا در سال جاری میلادی، تحقق اهداف تعریف شده در زمینه کاهش فقر در دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰ این نهاد با مشکل روبرو شود؛ با این اوصاف و در این برهه سخت از روند کاهش فقر جهانی، تجارب چین در زمینه کاهش فقر و همکاری های خارجی این کشور بسیار با ارزش به نظر می رسند.
چین در آینده به استفاده از شاه کلید توسعه، ارتقاء اقصاد جهان، ایجاد و گسترش کانال های جدید برای مبادلات بین المللی و همکاری در زمینه کاهش فقر ادامه می دهد و سهم خود در نابودی فقر جهانی را ادا خواهد کرد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1444720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =