۱۴ نفر
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
راه‌های برون رفت از تهدید تحریم

ایران تحت سخت‌ترین شرایط تحریمی تاریخ قرار دارد. اقتصاد ایران این روزها با فشار همه‌جانبه آمریکا با بحران مواجه شده و آن گونه که رییس کل بانک مرکزی می‌گوید در هفته های منتهی به برگزاری انتخابات امریکا، این فشار افزایش خواهد یافت اما آیا راهی برای برون رفت از این بحران، در این سوی ماجرا نیست؟

 آمریکایی ها به صراحت نشان داده‌اند که به دنبال مذاکره‌اند و این تمایل حکایت از آن دارد که سیاستمداران وسیاستگذار این کشور واقف هستند که چنین فشاری امکان تداوم همیشگی نخواهد داشت. اما آیا می‌توان این سوی ماجرا، در درون مرزهای ایران برای برون رفت از این بحران تصمیم گرفت؟

 پاسخ اغلب کارشناسان و مسئولان به این سئوال مثبت است.راه‌های متعددی برای غلبه بر این فشار وجود دارد که می‌تواند راه را بر خطر دوباره ببندد.

 در شمایی کلی، مقام معظم رهبری راه را عبور از مسیر اقتصاد مقاومتی می‌دانند انچه که کارشناسان و مسئولان نیز بدان باور دارند و می دانند قرارگیری در این مسیر راه را بر خطر فشار دوباره خواهد بست.

 اقتصاد مقاومتی البته مفاهیم پیچیده و گسترده‌ای را در خود جای داده است. شاید توجه به یک حوزه بتواند این مفهوم را بیش از پیش تبیین نماید. امریکا فشار حداکثری را از مسیر نفت و تحریم صادرات نفت ایران اعمال کرد. شاید اگر برنامه‌های متعدد دولت‌ها در سالیان گذشته برای فاصله‌گیری از اقتصاد نفتی به مرحله اجرا در می‌آمد امروز اقتصاد درگیر چنین بحرانی نمی‌شد اما به هر روی، در شرایط کنونی نیز می‌توان با تدابیری، بحران را برطرف کرد.

 محموله‌های نفت خام، از لحاظ حجم محموله‌های بزرگی هستند که قابلیت رصد و پیگیری آن‌ها در جهان وجود دارد. امریکا می تواند با رصد نفتکش ها در مسیر صادرات نفت اختلال جدی ایجاد کند اما بی تردید صادرات فرآورده ها آن هم در حجم‌های کوچک و بی‌شمار می‌توانند ورق را به نفع ایران بازگرداند.

 یکی از مهمترین راهکارها برای عبور از این بحران، بالا بردن تراکنش‌های مالی از طریق صادرات در احجام کوچکتر است. این مسیر آزموده شده ریسک رصد تمامی تراکنش‌های مالی ایران را خنثی می‌کند. از سوی دیگر تمرکز برای حل بحران بانکی کشور خود عاملی است که می‌تواند به خنثی سازی اتفاقات آتی برای تشدید فشار بر ایران منجر شود.

 ایران می تواند با تدوین برنامه‌ای میان مدت و کوتاه مدت دست به کار راه‌اندازی پالایشگاه‌های مقیاس کوچک یا پتروپالایشگاه‌های کوچک شود و با ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولیدی بازار مناسبی را برای خود دست و پا کند. بی‌تردید این‌ها مشتی از خرواری است که به دست مهندسان ایرانی قابل اجراست. شاید اعلام تمامی توانمندی‌ها بتواند دشمن خارجی را هوشیارتر از قبل نماید از این رو اشاره به این نکته که راه برای ما باز است و اتفاقا در مسیری امیدوار کننده قرار داریم کافی است تا نسل آینده بداند روزهای خوب پیش رو حاصل مجاهدت امروز تک تک ایرانیانی است که از دل سختی‌ها، موقعیت‌های ویژه‌ای را بیرون آوردند.

کارشناس انرژی

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1445046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =